Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Ik heb een freesmachine gekocht met een 380 motor, er zit een frequentieregelaar bij zodat hij op 220 volt kan. alles was ingesteld en werkte prima, linksom rechtsom, en 3 knoppen om snelheid te variëren. Stekker eruit apparaat geplaatst , en nu draait hij alleen nog maar linksom.
Ik baal als een stekker want heb totaal geen verstand van zo' n apparaat, snap ook niet waarom hij ineens alleen nog maar linksom draait.

Ik woon in oud gastel, als iemand me zou willen helpen zou ik er blij zijn, hier zijn een hoop technische mensen dus ik hoop :-)

Foto van de omvormer erbij

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En de aansluiting tussen frequentie regelaar en motor is niet los geweest ???
Normaal verander je de draairichting door 2 fases van de motor te verwisselen. (RST, UVW of L1 L2 L3 of zo'n soort omschrijving)
Dus als daar iets los geweest is, zouden er 2 draden verwisseld kunnen zijn.
Of kun je op het bedien paneel de motor links of rechts laten draaien door de andere pijl te drukken. (of die chinese symbolen betekenen gewoon links en rechts, even met een duidelijk plaatje naar de plaatselijke chinees)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Geen draden los gegaan, en er is een externe box voor linksom en rechtsom beide een apart knopje aan uit. Mischien heb ik zowel links en rechts aan gehad ipv eerst de ene uit alvorens de andere aan te zetten. Misschien is hij daarvoor van de wijs geraakt?
Verders zitten op dat kastje nog 3 schakelaars waar je de snelheid kunt variëren, linksom werkt dus nog wel ook diversen snelheden werken nog in die richting.
Had alleen re hts nog gewerkt was het jammer geweest maar das de enige richting wke ik gebruik
Bedankt ieder geval voor het meedenken
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door andrefc101 »

Je kan met een parameter in de vfd regelen dat je de spindel met de knoppen van de vfd zelf kan sturen, als je dat nu eerst ff probeert weet of de vfd zelf nog goed functioneert.
Parameter F060 moet dan op 0 staan.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Beste andre das nu juist het probleem ik heb er op zijn hollands gezegd de ballen verstand van. Kreeg nog wel de tip van een collega om bij de motor 2 draadjes te wisselen dan gaat hij alleen nog rechtsom, niet zo het hoort maar voor mij werkbaar, zou niet weten waarom hij linksom zou moeten kunnen ook eigelijk. Is dat een nuttige tip?
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door HD13 »

herbieferbie schreef: 18 jan 2018 17:28 Beste andre das nu juist het probleem ik heb er op zijn hollands gezegd de ballen verstand van. Kreeg nog wel de tip van een collega om bij de motor 2 draadjes te wisselen dan gaat hij alleen nog rechtsom, niet zo het hoort maar voor mij werkbaar, zou niet weten waarom hij linksom zou moeten kunnen ook eigelijk. Is dat een nuttige tip?
Ja klopt.
Links onder zit een kabel met 4 aders.
Deze is waarschijnlijk aangesloten op U, V, W, PE.
Al je nu de draad die op U zit omzet naar V en de draad die op V zat omzet naar U dan draait hij weer de goede kant op.

Dat het linksom schakelaartje niet werkt kan gewoon een los draadje zijn, losgetrild bij transport misschien ?
Maak eens een foto van buiten en binnenzijde van het schakelkastje.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door andrefc101 »

HD13 schreef: 18 jan 2018 17:47
Deze is waarschijnlijk aangesloten op U, V, W, PE.
Al je nu de draad die op U zit omzet naar V en de draad die op V zat omzet naar U dan draait hij weer de goede kant op.
Dat klopt, als je de twee eerste draden aan de linkerkant omwisselt, draait de motor ook om.....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou ook een foto plaatsen van het kastje waar de schakelaars opzitten.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door benkr »

Waar woon je? (even invullen in je persoonlijke gegevens) als ik bij je in de straat woon(????) dan kom ik wel even langs om het te fixen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 18 jan 2018 20:04 Waar woon je? (even invullen in je persoonlijke gegevens) als ik bij je in de straat woon(????) dan kom ik wel even langs om het te fixen.
Oud-Gastel, staat direct aan het begin.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Hmm ben nu op werk ik zal morgen nog ff foto plaatsen en idd oud gastel, fijn dat jullie allemaal meedenken. Dat met die draden verwisselen lijkt zelfs voor mijn nog wel te doen :-) Als er vonken uitkomen zie ik het wel , morgen verder
Losse draadjes heb ik allemaal gechecked ook van dat schakelaartje, blijft toch gek dat hij het van het ene moment op het andere het ineens niet doet, zou een reden moeten hebben, maar ja als hij rechtsom wil draaien kan ik er mee werken, als ik klaar ben trek ik wel de stekker er uit voor de veiligheid daar ik niet weet wat er aan short.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Nou ik heb idd de U en de V omgedraaid en voila, dus dat is erg fijn.

Heel bijzonder drukte voor de fun nog eens op het andere knopje en ineens deed hij het, en even later weer niet, blijft vreemd maar goed rechtsom werkt dus probleem opgelost

Toch nog even een foto van mijn nieuwe aanwinst, degelijk ding vind ik zelf, hij komt van ver, is onmogelijk te tillen iets van 150 a 175 kg maar hij staat en hij doet het, nu nog digitale lineaal zien te plaatsen, en een mooie degelijke machineklem aanschaffen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het meedenken mocht hij tzt toch weer gek doen dan raadpleeg ik jullie weer, grtzzzz Sjaak
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door HD13 »

Denk dat het probleem in de schakelaar zit of de aansluiting ervan.
Lijken accessoire schakelaars voor in de auto.
Deze werken als er genoeg stroom door loopt (amperes).

De ingangen van je regelaar werken met enkele milli amperes, contactweerstand kan te groot zijn of er zit gewoon vuil in het contact.
Beetje perslucht en een paar keer schakelen wil wel helpen, bij vuil/stof.

Kun je nog een foto maken en plaatsen van de binnenkant.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door benkr »

Ik had precies hetzelfde idee.
Steek eens een schroevendraaier (om de aansluitingen door te verbinden) tussen de aansluiting van de betreffende schakelaar, gebeurd er dan iets?
Plaats reactie