Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door Bjornski1976 »

Mooi dat ie het weer doet.
Wat is het werk bereik van de machine? Deze vraag omdat je het hebt over linialen plaatsen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Heey daar ben ik weer, nou het is en blijft onbetrouwbaar de werking, gister komt mijn vrouw thuis denk trots te laten zien dat hij het doet, ja mooi niet, niks niet links en niet rechts, stekker er uit weer erin en hij doet het weer, word ik toch niet zo blij van, stond ook error op het display.
Dat idee om de schakelaar ff door te verbinden door die 2 contactjes ff kort te sluiten had ik ook bedacht maar twijfelde te veel, maar nu durf ik het wel daar jullie het aan bevelen

Bereik zal ik eens ff opmeten denk zo 60 x 30 , perslucht heb ik 400 liter van dus evt stof zal ik doen verdwijnen.

Ik heb toch zo mijn twijfels over die chinese frequentieregelaar.

Zal nog foto maken van binnenkant regelkastje, machine op zich wel een mooi ding toch, heerlijk speling loos en licht draaiende kruistafel :-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lastige storingen.
Ook eens kijken of alle schroefjes nog wel vast zitten op de draadjes, als ze enthousiast de uiteinden vertind hebben, wil het nog wel een los gaan zitten.
Ik heb ook wel eens gezien dat ze met harde koper bedraad hadden, dan kun je wachten op kabel breuk.
Eigenlijk vind ik het ook niet kunnen dat er geen beschrijving bij die 3 knoppen staat (stukje schilderstape, met viltstift er op schrijven).
Op deze manier sluit je niet uit dat je per ongeluk zowel links als rechts aan zet, en dan zal het ook wel niet werken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Nou hier een foto

Afbeelding

Alles uitgeblazen, rechtsom werkt, linksom niet, 2 draden bij de schakelaar doorverbonden geen resultaat.

Bereik is 50 x 30 50 is breedte tafel en 30 diepte van glijstuk gaat dan nog wat vanaf natuurlijk. Lijkt me handig van die linealen advies welkom

Nog vraag over een T-gleufmoer, vind het lastig om de juiste te vinden er zijn zoveel verschillende.

Afbeelding

in bovenstaand plaatje de volgende maten, niet 100 % kunnen meten kunt er lastig bij met de schuifmaat

a = 12,4 ( zal 12 zijn )
e = 24
k = 11
h = 22

belangrijkste maat is denk a

Nou bedankt weer alvast :-)
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door HD13 »

T gleuf, M10 versie:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gJI_PD_BwE

Net ietsje meer dan een € per onderdeel, denk dat je de M10 versie nodig hebt.
Ken je budget niet, maar dit zijn handige (start) setjes.

Linksom niet willen.
Als je weet welke aansluitingen het zijn op de klemmenstrook dan kan je ze daar ook doorverbinden om te testen.
Onderkant van connector op de print controleren en eventueel doorsolderen.

Weke foutcode had je en wat geeft de manual aan betreffende deze code ?
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Zo setje M10 gekocht bij hbm, moet wel die zijn was enige met 12 mm aan de bovenkant :-) Ach zo leer je weer wat.

Die frequentieregelaar gaf alleen aan error geen code of getal

Wel weer iets anders ontdekt, jajaja dacht alles mooi spelingsloos was, maar de tafel draait soepel naar links en naar rechts, maar als ik aan de tafel trek in de richting van zijn draaiwielen danwel links of rechts dan kan ik hem een halve mm verplaatsen hmmm was dat nu weer, met verplaatsen van de machine heb ik het geheel erafgehaald om hem een beetje tilbaar te maken en dat was simpel maar die tafel bovenop zit aan 2 kanten een wiel, aan de rechterkant zit ergens bovenop een gaatje met een heel klein kogeltje welke je kan indrukken. Ik vermoed dat dat nodig is om de as los te maken zodat ik hem eruit kan draaien, slechte ervaringen met kogeltjes en een veer erachter 1 keer poinggggg en je vind het nooit meer terug

Nou hele ontdekkingsreis dat apparaat maar ja je wil het wel graag allemaal goed hebben natuurlijk zowel electrisch maar zekerrrrr ook mechanisch, heb wel een gebruiksaanwijzing gevonden ergens in usa, met tekening dat bevestigd mijn idee van kogeltje en veer maar er staat niet verteld hoe je het correct uit elkaar haalt en de tekening is erg priegelig

bedankt voor de hbm tip !
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door HD13 »

herbieferbie schreef: 20 jan 2018 17:58
Wel weer iets anders ontdekt, jajaja dacht alles mooi spelingsloos was, maar de tafel draait soepel naar links en naar rechts, maar als ik aan de tafel trek in de richting van zijn draaiwielen danwel links of rechts dan kan ik hem een halve mm verplaatsen hmmm was dat nu weer, met verplaatsen van de machine heb ik het geheel erafgehaald om hem een beetje tilbaar te maken en dat was simpel maar die tafel bovenop zit aan 2 kanten een wiel, aan de rechterkant zit ergens bovenop een gaatje met een heel klein kogeltje welke je kan indrukken. Ik vermoed dat dat nodig is om de as los te maken zodat ik hem eruit kan draaien, slechte ervaringen met kogeltjes en een veer erachter 1 keer poinggggg en je vind het nooit meer terug
bedankt voor de hbm tip !
Dat is een olie/vetnippel voor het axiale lager van betreffende as.
Speling van je slede stellen doe je met een spie die er verder in of uit kunt stellen.
Zit rechts naast geleider waar de tafel over schuift.
In je post van 19jan. 2de foto dikke schroef rechtsonder.
Hetzelde principe geld voor de andere tafel, weet niet of deze nu aan de linker of rechterkant zit.

Voor machine manual, staar je niet blind op het merk.
Heel veel van deze machine's werden/worden door dezelfde fabriek gemaakt.
Als je er genoeg koopt dan kun je eigen merk erop laten zetten.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door benkr »

@ HD13 --> dat van die spie ben ik het niet mee eens, ja daar haal je de speling van de zwaluwstaartgeleiding er mee uit, maar niet de speling op de spindel / spindelmoer.
De meeste spindelmoeren hebben een stelschroef die je aan kunt draaien waardoor de spindelmoer vaster om de (trapezium) spindel gaat zitten en waardoor ook de speling er meestal uit gaat.
Dat grapje kun je een aantal keren herhalen tot op het moment dat de spindelmoer echt versleten is, daarna is er nog maar één echt goede oplossing nl. vervangen die moer.
Om te weten of stellen nog mogelijk is zul je de tafel zo ver moeten demonteren dat je bij de moer kunt om hem te stellen, hoe dat moet dat moet je zelf uitzoeken of uit de documentatie halen.

Bij mijn RF30 is het een kwartiertje werk en dan staat de tafel er naast, dan kun je zo bij de spindel en de moer.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Ok weer wat ontdekt, maar eens kijken of ik het uit elkaar kan krijgen, ik hoef niet bang te zijn voor wegspringende kogeltjes dus 😁😁

Dat afstellen van die glijplaat met die schroef dat ken ik, en is zeer degelijk uitgevoerd bij deze tafel werkt perfect, kon ik van mijn hbm 16 niet zeggen , maar die was overleden
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door HD13 »

@Benkr.
Ik heb waarschijnlijk de tekst niet goed genoeg gelezen :oops:
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

vandaag geen tijd, werken, maar ff gekeken en geloof ik aan beiden kanten een spie er uit kan tikken zal wel meevallen dan :-)
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Zo terug van een griepje behhh

Alles uit elkaar gehaald, wel goed te doen, beetje puzzelen, alles ontdaan van 10 jaar oud vet, tjonge dat mensen zon toch best mooie machine niet een beetje bijhouden zeg zonde. Gelukkig hebben we een ontvet installatie op werk dus dat ging wel goed. Je kon het niet eens vet meer noemen was gewoon koek :-(

Er zit idd iets speling op de spindelmoer, toch is het wel gelukt 1 en ander zo goed als spelingsvrij te krijgen door de glijplaat met 2 bouten aan de voorkant iets onder druk te zetten, draait iets zwaarder maar niet om van te schrikken.
Nieuwe spindelmoer zou mooi zijn maar waar koop je dat voor zo een oude machine, zo het nu is kan ik er mee leven.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door spinningwheels »

Oud of niet trapezium draad is trapezium draad .
En op trapeziumdraad.nl kan je voor een paar centen nieuwe moeren kopen, Zal je dan wel op maat moeten .
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door benkr »

Bij dat soort machines (ook die van mij) heeft de moer meestal een zaagsnede overdwars die er voor zorgt dat je met een schroef de moer wat dicht kunt knijpen, daardoor gaat de speling er uit. Heeft de moer geen zaagsnede of zoiets, dan kun je er altijd eentje in maken en er dan voor zorgen dat je de moer met een schroefje wat dichter knijpt.
Plaats reactie