Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door assink »

Heb je al geïnformeerd of closed loop steppers geschikt zijn voor dit bordje?
Kan me voorstellen dat het namelijk niet werkt.
Ben je wel zulke zware steppers nodig?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door Breaker »

Neem Leadshine als voorbeeld: De ingangssignalen van een closed-loop driver ten opzichte van een gewone driver zijn exact gelijk (step, dir & enable), waarom zou het niet werken?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
LouisS
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2018 10:15

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door LouisS »

Hallo! Ik ben Louis en ben de onwikkelaar van de ELS. Ik woon en werk in Duitsland, maar ben inwendig nog steeds Volendammer, daar ben ik geboren :-)
Ik ben sinds 42 jaar in Duitsland, maar kan nog een beetje nederlands, ook wel niet meer perfekt. Dus ik probeer het maar zo goed ik kan.

Ik heb de ELS vanuit mijn hobby gemaakt, het begon in "peters cnc-ecke", daar liep zo een projekt wat opeens niet verder ging. Toen ben ik begonnen zelf eentje te maken. Daaruit is het in een paar jaar ontstaan, tot de aktueele stand.
Ik ben ingenieur voor mikroelektronika, dus van het vak, en heb prive veel met machines te doen, ik heb o. a. al 3 grote cnc fresen geboud, mijn pick-n-place machine en diversen anderen apparaten.

Ik zou graag een beetje inlichting over de ELS geven willen, als dat gewenst is. Ik ben niet zeker, veel forums willen dat niet als het commercieel is, dus vraag ik eerst even na. Ik verkoop de ELS, dus is het zakelijk.
Maar ik maak ze vooral omdat het zo een handelijk hulpmiddel is, de verkoop maakt het mogelijk dat ik het steeds verder ontwikkel, wat ik ook sinds 3 jaar doe, er komt steeds meer bij.

Ik kan alle vragen hier graag beantwoorden als dat ok is. Anders verdwijn ik gewoon weer :-)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door spinningwheels »

Had je dat niet even kunnen zeggen LOL had mij weer moeilijk getyp in Engels gescheeld
In theorie kan ik praktisch alles
LouisS
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2018 10:15

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door LouisS »

Sorry, ik had eerst niet gezien dat de Email uit Nederland komt :-) Ik heb zo veel engelse Kontakten, dat viel niet op.

Louis
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door spinningwheels »

Ben er nogal een poosje mee aan het kloot violen geweest, maar het werkt nu min of meer.
De Nerd moet nog komen voor de joystick besturing, Het tegelijk twee knopjes indrukken om de x te bewegen is niet mijn ding zeg maar .
Wat valt de kracht van die 12 nm stappen motoren tegen, een beetje vatsoenlijke ijlgang zit er al niet in.
Op X 1000 mm minuut daar is mee te leven. Heb nu door in de instellingen te rommelen de Z op 1100 mm minuut en dat is Bagger met een hoofdletter B

Nu een paar stukjes geprobeerd in alu en dat gaat leuk.
Morgen eens kijken waar de grens ligt , moet toch makkelijk in staal 3 mm voor kunnen zetten

Achteraf zou ik zeker op de Z een veel zwaardere stappenmoter gemonteerd hebben, en dan wel een factor 4 of zo.

De ELS vind ik daarin tegen WEL erg leuk, het is even wennen aan de instellingen, maar veel makkelijker dan tekenen
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door benkr »

Ja, dat is een nadeel van stappenmotoren, en zeker van de zwaardere, hoe harder zo moeten draaien hoe minder kracht ze hebben.
Dat ligt voornamelijk aan de massa van de rotor dus je begrijpt wel dat een zwaardere motor niet altijd beter is.
Ik denk dat je beter had kunnen kiezen voor servomotoren, ook die kunnen, mits je de juiste kiest, in step / dir mode werken en dan gedragen ze zich aan de stuurkant precies zo als een stappenmotor, alleen die verliezen geen kracht bij sneller draaien, en ze kunnen ook rustig even flink overbelast worden, ook dat vinden ze niet erg.
Hier op het forum zijn enkele mensen die servomotoren op die manier gebruiken en er erg tevreden over zijn, o.a. AndreFC101 en nog een paar anderen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door skillalot »

Heb je nu een gewone of closed loop? Anders de 20Nm leadshine closed loop nemen!
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door spinningwheels »

Dat kost nogal een paar kwartjes , die 20 Nm closed loop. en is niet zoveel meer dan de 12 Nm die ik er nu opheb.
In theorie kan ik praktisch alles
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door skillalot »

Dat denk jij maar, vergelijk de koppel grafiek van die twee maar eens.
Die 20 en die 12Nm zijn houdkoppels, als de motor niet draait. Zodra die gaat draaien neemt het koppel af. En bij een niet closed loop motor neemt dat een heel stuk sneller af...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door Toxiq »

spinningwheels schreef: 08 feb 2018 13:05 Had je dat niet even kunnen zeggen LOL had mij weer moeilijk getyp in Engels gescheeld

Hahaha.....
Die nerd moet je verzuipen als je hem tegenkomt, die heeft je nu al 4 (5?) keer laten zitten, dat is echt een nietsnut
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door spinningwheels »

Daar zit je voud toxiq
dat is de ontwerper van de ELS , die is super behulpzaam.
In theorie kan ik praktisch alles
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door Toxiq »

De Nerd moet nog komen voor de joystick besturing,
Die ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door benkr »

Plaats reactie