Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door spinningwheels »

In vorige post gaf ik aan dat draadsnijklok niet juist werkte.
er was dus meer aan de hand, Ik kocht de draaibank, Meuser mol met een paar defecte tandwielen.
deze gerepareerd en dat heeft het toch een aantal jaren volgehouden, maar nu dus niet meer.
Bankje bevalt mij eigenlijk verder prima.
Pruts er nu dus maar weer een paar stift tanden in.
Maar ik zie iets voor mij, Twee servo,s of stappen motoren in plaats van al die tandwielen.
1 op de normale voeding en 1 op de draadsnij spindel.
Schermpje waarop ik aangeef of ik voeding wil of draad snijden, en de daarbij behorende waarde.
Is zoiets SIMPEL te doen?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door DaBit »

Zoeken naar electronic leadscrew, electronic gearing, etc.

Dan kom je op zoiets : http://www.autoartisans.com/ELS/
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door assink »

Hier de duitse variant:
https://www.rocketronics.de/els/?v=796834e7a283
Zijn hele topics over op de duitse fora.
Kun je complete kits voor kopen vanaf 425 euro, zit alle electronica bij.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door Breaker »

spinningwheels schreef: 01 feb 2018 23:18 Twee servo,s of stappen motoren in plaats van al die tandwielen.
1 op de normale voeding en 1 op de draadsnij spindel.
Het voordeel van de tandwielen is wel dat het gesynchroniseerd draait. Elektronisch geregeld zal je toch minstens ook een index van de spindel moeten hebben. En dan het X wieltje wel handmatig bedienen? Hmm, dus twee motoren en een spindelsensor... ⇔ full CNC ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door assink »

1 motor is voor draadsnijden voldoende. Je kunt de dwarsslede en de support wel met de hand blijven doen.
Bovenstaande setjes zijn ook met 2 motoren verkrijgbaar, voordeel daarvan is dat je ook automatisch conussen kunt draaien zonder de losse slede/support.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door carlo »

ofwel full cnc en 2 electronische handwielen
zo kun je dan ook wat met de hand draaien



zou dit ook met edingcnc gaan ?

mvg
carlo
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door Breaker »

carlo schreef: 02 feb 2018 11:19 zou dit ook met edingcnc gaan ?
Volgens mij is er geen kaart met meer dan één handwiel input, met een assenselectieknop kan wel eenvoudig gewisseld worden. Maar bijvoorbeeld een snelle chamfer lukt dan niet, dat gaat alsnog via de MDI.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door DaBit »

Dat heen en weer schakelen tussen twee handwieltjes lijkt me op een draaibank niks. Ik heb er 2 gemonteerd (X en Z) en zou niet graag terug willen naar eentje. Juist omdat je eigenlijk nog best veel met de hand doet.

(eigenlijk draai ik maar heel weinig 'echte' CNC-programmas op de draaibank. Wel veel macro's; staf over een bepaalde lengte afdraaien naar de gewenste diameter, gat binnenin uitruimen tot de gewenste grootte, draad snijden, afschuiningen of radiussen, etc. Dan word voornamelijk het 10x heen en weer met de slede gaan en het laatste stukje heel langzaam om er niet overheen te schieten me bespaard, want dat soort herhalende taken kan het CNC-spul zelf wel)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door spinningwheels »

Dan vind ik de eerste link er wat fraaier uitzien,

Maar heb ik dat allemaal wel nodig?
Draaibank is dus een meuser, MOL 3 KW
Heb natuurlijk langs en dwars voeding met de bekende 6 kant spindel
Keuze langs en dwars natuurlijk op het schort, Automatisch afslag bij eindstop of overbelasting.
Dat wil ik allemaal wel houden natuurlijk.
Ook de draadsnijspindel Spoed 6 mm Maar dat is vast, zit geen afslag op Dus alleen voor draadsnijden
Word in norton kast geschakeld tussen beide , Dat is wel zo te prutsen dat die keuze blijft .
Heb geen idee wat voor een motor er op zou moeten. als ik het goed lees dan heeft dat USA ding voeding en drivers ingebouwd of ben ik gek.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door benkr »

Pokeys57CNC kan 1, 2, 3 of meer handwielen probleemloos behappen, zit je wel vast aan Mach3 of mach4 maar of dat erg is?

Ik ga er zelf ook mee aan de slag, kreeg vandaag een draaibankje aangeboden, weet merk en model nog niet precies, maar iets van Wabeco of Optimum of zo, niet zo'n grote, ik denk zelfs iets kleiner dan de Emco Compact 8 die ik nu heb. (in bruikleen voor onbeperkte duur)
Het bankje wat ik ga krijgen heeft een kapotte motor, daar gaat in ieder geval een servomotor op, die heb ik nog liggen voor dat doel, 1,9kW is de kleinste motor die ik heb, dat lijkt me wel voldoende en is niet zo heel veel groter dan de huidige motor, dat moet pas te maken zijn.
En dan 2 stappenmotoren er op, en besturen met Pokeys57CNC. En natuurlijk 2 elektronische handwielen er op.
Ik zoek daarom nog 2 stappenmotoren voor dit doel, 2 a 3 Nm lijkt me wel voldoende.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door spinningwheels »

Kreeg een prijsje voor zo,n gebouwd en getest ding incl verzending 306 usd
Moet dan nog stappenmotor ( hoeveel Nm ) driver en voeding , en nog een handje vol eindschakelaars denk ik zo
Is wel geld natuurlijk, of is dat te veel geld?
Geen idee eigenlijk.
Mooie van dit systeempje is dat de handwielen gewoon blijven zitten
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door DaBit »

Even navragen wat je geacht word eraan te hangen kwa voeding, spindel-encoder en motor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door spinningwheels »

De usa versie word het toch niet, ga maar voor de duitse , Even afwachten of daar geen sjoemel software inzit.
Het usa model, gebruikt maar 1 ppr op de hoofdas terwijl er op het duitse geval een encoder zit met als ik het goed heb 400 ppr
Toch wel een erg groot voordeel, Duitse komt ook gebouwd in een kastje voor € 199 tegen € 306 voor alleen een bebouwde print

Nu op zoek naar stappenmotoren We gaan het zien
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door spinningwheels »

Duitse setje besteld, Nu nog de keuze Gewone stappen motoren of closed loop, Wanthai bami spul doe ik in geen geval .
Zit nogal een prijs verschil in gewoon of closed loop , 8 Nm closed € 300 en een beetje 12 Nm gewoon ca € 180 beide inkl driver
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie