Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door spinningwheels »

Ben,
dat ziet er wel mooi uit maar geen idee of ik er iets mee zou kunnen en of dat krachtiger is dan de steppers die ik er nu op heb zitten.
die ELS die er nu opzit stuurt de drivers aan , geen idee of dat ding ook zomaar deze drivers aan kan sturen.
Op zich werkt het spul nu wel, en ook wel handig en makkelijk.
Alleen lang niet zo snel als wat ik gehoopt had.
Maar dat zal zeker aan de steppers liggen,
In theorie kan ik praktisch alles
LouisS
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2018 10:15

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door LouisS »

Ik vindt het niet normaal dat deze motors zo geringe kracht opbrengen. Normaal moeten die meer als genoeg zijn.
Met een 8Nm motor op een 4mm schroef krijg je ca. 5000N kracht op de slee. Dat is een gewicht van 500 Kg die daar aan trekt!
Bei 12 Nm zijn dat dus 750 Kg. Een halve auto. Iets moet daar niet kloppen, of de motors zijn niet dat als wat ze verkocht worden, of de stroomverzorging is niet ok, misschien helpt hier een kondensatorbank.

De Hybridservos hebben op het papier misschien net zo veel kracht, in echt is het bijna verdubbelt, omdat de driver veel dynamischer werkt en bij gevaar van een stop een korte overlasting stuurt, waar normale steppers dan stoppen.
Een 12 Nm Hybridservo is daarom heel veel sterker als een 12Nm gewone stepper. Ik was echt verbaast welk verschil het is, ik heb een 3,3Nm Servo aan mijn Wabeco D4000, en die is heel veel sterker en vooral veel sneller als de gewone stepper, die op het papier max. 4Nm had. Er zit natuurlijk een prijskaartje aan....


Een verklaring:

De ELS kan alles aansturen wat TTL-step/dir ingangen heeft. Dat is bijna alles war er op de markt is.

De ELS 2 kon daar niet veel meer als 800 steps/r maken om nog voldoende spoed in de Z-as te krijgen.
Daar ligt de grens, vooral bij echte servos is daar meestal meer nodig.

De maximale spoed in Z richting was:
Fmax= (2 x Encoderimpuls x Schroefpitch) / (Z-Motor step/rev)
Hoe hoger de motorstappen gezet worden, hoe lager de maximale spoed dus is.

Maar...er is nur een nieuwe ELS 3 uit, die 150% sneller is.
Daar is de maximale spoed verdubbelt:
Fmax= (4 x Encoderimpuls x Schroefpitch) / (Z-Motor step/rev)

Met de ELS3 kan je dus ook echte Servos aansturen, 1000 steps/rev of meer is daar geen groot probleem meer.

Met een 4mm schroef en 400 steps/rev aan de motor kom je daarmee nu op 16mm/rev maximale spoed :-)
800 steps/rev aan de motor geven dan noch 8mm maximale spoed, ik denk dat is voor 99% meer als genoeg.
Als dat niet genoeg is en niet meer als ca. 2000 rpm aan de spindel draait kunnen we de encoder ook hoger zetten, dan is de max. spoed ook weer hoger. Zo kan je de ELS bijna aan elke machine aanpassen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is er ook iets van half CNC voor draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik weet niet of dat bij Spinningwheels aan de orde is, maar veel mensen vergeten vaak dat bij het bewegen van 'vlakke' geleiding de wrijving extreem toeneemt naarmate de snelheid hoger wordt.
En eigenlijk heb ik het dan over nieuwe machines met optimale geleiding. Bij een oude caseneuve die redelijk ervaring heeft zou dat nog wel eens slechter kunnen zijn.
Daarmee wil ik natuurlijk niet uitsluiten dat er misschien (of waarschijnlijk) in de configuratie van de aandrijving misschien best nog wel wat te optimaliseren is.

Zolang er niet serieus waarden gemeten zijn, blijft het koffiedik kijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie