Automatiseering

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Robin-e30
Berichten: 126
Lid geworden op: 09 dec 2012 18:17

Automatiseering

Bericht door Robin-e30 »

Beste Leden,

De machine uit mijn vorige post de spinner u5-1530 5asser. De machine draaid nu zo’n 2 maanden en heb er erg veel plezier van! Een machine die zoals ik hem heb ik zeker kan aanbevelen!

Nu willen we de machine gaan beladen met een robot. Diverse partijen zijn over de vloer geweest. Zowel voor product handeling als voor pallet handeling.

Wat ik een probleem vind is dat ik producten heb die soms maar 2/4min draaien en de robot er dan 1/1.5min over doet om het product te wisselen... tuurlijk onbemand draaien loont maar effiecent is het niet...

Dus een robot die alleen producten handeld valt in mijn visie af.

Pallet belading lijkt me wel wat ik kan hier de handeling tijd uitsmeren over meerdere producten wanneer ik meer producten op een tomb stone zet of meerdere producten op een mal. Dit gaat alleen tenkoste in sommige gevallen van de 5 te bewerken vlakken.

Kortom ben er nog niet helemaal uit.

Graag mensen met ervaring die mij er meer over kunnen vertellen..

Voor de mensen die het leuk vinden: instagram cnc_billet_parts
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Automatiseering

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het typische schaap met 5 poten probleem. Hoe universeler, hoe minder efficiënt.
De aantallen spelen ook een grote rol natuurlijk, kun je hem 's-nachts door laten draaien, maakt het je niet uit als ie maar klaar is de volgende ochtend.
Als het opspannen ook nog enige aandacht verlangd (schoonmaken bekken of zo) wordt een robot nog lastiger.
In sommige gevallen is een simpele pallet wissel ideaal, in de tijd dat ie freest haal je het gefreesde product van de andere pallet af, en zet je er een nieuw product op, en doe je nog een paar dingetjes die toch moeten gebeuren.
Maar als je langer aan het plannen en voorbereiden bent dan de winst in tijd die je kunt behalen op de serie, ben je natuurlijk niet goed bezig.
Maar voor 200000 stuks kun je natuurlijk wel wat leuks verzinnen. :mrgreen:

Mijn ervaring is trouwens dat het vaak nog best lastig is om de stilstandtijd bij productwissel onder de 1 min. te houden, dus als die robot er zonder verdere ingewikkelde toestanden er 2 minuten over doet, in de pauze gewoon rustig door draait enz. denk ik dat dat zo gek nog niet is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
jeroentje
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 21:34
Contacteer:

Re: Automatiseering

Bericht door jeroentje »

Robin,

Wellicht inhoudelijk niet wat je vraag beantwoord maar toch interessant.
http://au.autodesk.com/au-online/class ... chapter=0

De spreker vermeld o.a. anders om te gaan met f&s wanneer ze een robot toepassen. Bottle neck verplaats zich zeg maar.

Succes met je zoektocht.

Gr.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Automatiseering

Bericht door Sven »

Robin-e30 schreef: 04 mar 2018 22:52 Voor de mensen die het leuk vinden: instagram cnc_billet_parts
Ik dacht, ik ga eens kijken en vond het leuk. Dus volgen en nog wat verder kijken.
Bijna direct daarna ben je me weer kwijt als volger.

Ik vond de foto van het bebloede hoofd dermate smakeloos dat ik er geen zin meer in had.
Volgens mij is marketing je voornaamste reden te instagrammen, dan is smakeloze onzin wat mij betreft absoluut niet op zijn plaats.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Automatiseering

Bericht door DaBit »

Smakeloos? Mwoah, hoort wat mij betreft ook gewoon bij het leven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
jeroentje
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 21:34
Contacteer:

Re: Automatiseering

Bericht door jeroentje »

Robin, al wat wijzer geworden? Ben benieuwd.

Cheers Jeroen
Plaats reactie