Mijn Benchman VMC 5000 project.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Breaker »

Het gaat inderdaad om de richting van de frees ten opzichte van het werkstuk op de tafel. Bij een X-Y tafel is de bewegingsrichting tegengesteld aan de freesrichting.
Op het scherm klopt het wel, de software gaat er vanuit dat de machine goed ingesteld is.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nira schreef: 27 apr 2018 22:48 Hoe stellen jullie de software in voor een VMC, als je met de pijltjes toets naar rechts druk dat dan de tafel dan naar rechts gaat? eigenlijk gaat de frees dan ten opzichte van het werkstuk naar links.
Als ik nu op de linkertoets druk gaat de tafel naar links en het pijltje op het scherm naar rechts. naar mijn idee zoals het moet omdat dan de tafel naar rechts gaat.
Mijn ervaring is dat het het beste werkt dat hetgeen beweegt de logische koppeling met de pijltjes heeft.
Daarom staat op mijn besturing ook geen + of - op de toetsen. Als je weet hoe je machine beweegt, doet de intuïtie de rest, en hoef je helemaal niet na te denken over + of - .
Dan is het natuurlijk belangrijk dat het groepje toetsen wat die assen beweegt, ook op een logische manier geplaatst zijn.
(en dat betekend dat bij mij de Z+ de onderste toets is, omdat de tafel dan zakt, en bij een portaal zal Z+ boven zitten omdat dan de freeskop naar boven beweegt)

En ja, dat kan een enkele keer dat je 2 type machines naast elkaar hebt staan wel eens voor vergissen zorgen. :roll:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Dit weekend heb ik de diverse delen weer terug gemonteerd en afgekit zodat deze niet kunnen gaan lekken.
De buitenkant is nu af en nu moet ik nog even op een nieuwe dompelpomp wachten. Ook ga ik nog led verlichting monteren in de machine zodat er meer licht is.
Met de nieuwe Edingcnc controller kaart met ethernet zijn al mijn problemen met de communicatie verholpen.

Het doorgeven van het toerental van de spindel controller aan Edingcnc staat even in de wacht.

Verder moet de achterwand ronden worden afgekit, de adapterplaat voor de spindel moet nog worden aangepast en de poelie uitgedraaid, en een machine klem bestellen.
Ik zat te denken aan een Vertex machineklem VMC-4.
Ook moet ik nog een pendant maar twijfel nog of ik voor de draadloze ga of de bekabelde,

Ook heb ik wat foto's van de toestand zover.

16934

Wil ook nog een sticker maken voor tegen de achterwand met een biesje en het logo van de freesmachine of zo om het wat te verfraaien.
De roosters welke de spanen opvangen liggen er op de foto nog niet in.

16933
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Breaker »

Dat ziet er mooi uit :shock:
Bijna zonde om te gaan gebruiken... ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Kjelt »

Prachtig! Jaloers op zo'n mooie machine.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Breaker »

Nira schreef: 14 mei 2018 22:12 Ik zat te denken aan een Vertex machineklem VMC-4.
Het werkbereik van de Z-as is niet heel groot en de basis van de klem is 63mm hoog, daar moet het werkstuk nog in en een frees boven. Ik zou aanraden om de klem zo laag mogelijk te kiezen.

Nira schreef: 14 mei 2018 22:12 Ook moet ik nog een pendant maar twijfel nog of ik voor de draadloze ga of de bekabelde
Pendants zijn er in verschillende vormen:
1. Direct bedraad aan de kaart aansluiten, die zijn gemakkelijk zelf te maken:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t ... 42#p153375

2. USB bedraad of draadloos
De oudere modellen kunnen op eBay weggehaald worden voor onder €100, bedraad met USB stekker of draadloos met een USB dongle. (Even zoeken voor het precieze model, Zee&Zee en Ballegooijen hebben zo'n variant als ik goed heb). Voor deze variant is een licentie nodig van EdingCNC, kost nog eens €100. Het allernieuwste model (van eBay, AliExpress, etc.) schijnt niet meer te werken met EdingCNC en alleen de draadloze variant die door EdingCNC zelf wordt aangeboden (€300) is dan een optie, licentie zit wel bij de prijs in.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Het werkbereik van de Z-as is niet heel groot en de basis van de klem is 63mm hoog, daar moet het werkstuk nog in en een frees boven. Ik zou aanraden om de klem zo laag mogelijk te kiezen.
Bedankt, daar hem ik ook aan gedacht maar de meeste klemmen welke ik nu gevonden heb hebben ongeveer die hoogte. Ik ga dit nog eens verder uitzoeken of heb je wat suggesties van geschikte klemmen?
Pendants zijn er in verschillende vormen:
1. Direct bedraad aan de kaart aansluiten, die zijn gemakkelijk zelf te maken:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t ... 42#p153375
Dat is een leuk idee om als eerste werkstuk te maken op de freesmachine. Bedankt
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Breaker »

Tja, ik ben zelf fan van een zo groot mogelijke machineklem. De mijne past maar net op de tafel, bekopening 125x200mm.

15035

Echter de basis is toch maar 50mm hoog. Dit model is behoorlijk gangbaar, van Gerardi tot volle Chinese kloon, en soms komen ze ook gebruikt voorbij.
(Sorry, de foto vloekt een beetje in dit draadje :oops: )
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Bedank voor de foto's en de info.

Dan dus een modulaire machine klemmen zoals:

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... achineklem

https://www.vdhbv.nl/toebehoren/metaalb ... ning-200mm

https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... /p/362100

Ik ga Marktplaats wat in de gaten houden of er dergelijken klemmen op komen staan.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Hebben er misschien ook forumleden ervaring met deze klemmen.

Ze zijn maar 50mm hoog en zijn te verzetten op de t-slot tafel.

https://www.vakuumtisch.de/Pneumatik-clamp-PS-200-AL
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Inmiddels gaat het wat langzamer.
Ben in afwachting van de montageplaat voor de spindelmotor.

Heb inmiddels LED verlichting in de machine gemaakt en een 3D taster aangeschaft.
Ik verlies wel erg veel Z hoogte met deze taster dus misschien is deze niet zo geschikt voor mijn freesmachine.
Ik moet voor de taster nog een nieuwe tip kopen van 30mm.

17088

De klemmen van Vakuumtisch bieden wel uitkomst om niet nog meer Z as hoogte te verliezen.

Verder niet veel vorderingen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Breaker »

Deze taster is inderdaad vrij groot, dat geldt voor bijna iedere probe, helaas.

Als analoge is de Haimer Zero Master al een slag kleiner:
https://www.haimer.biz/products/measuri ... aster.html

En als digitale leek de Usovo wel bruikbaar:
http://www.usovo.de/shop/CNC-Machines-a ... anguage=en

Alhoewel ik niet kan zeggen hoe betrouwbaar deze is.

Het tweede probleem is de opname, houders met spantangen nemen zo'n extra 30-40mm nuttige lengte weg. Ik zat te denken aan een ultrakorte opname, bij mij BT/SK30, om zoveel mogelijk lengte te behouden, dus zonder flens, alleen de conus met een gat.
17092

Maar het maken is nog niet gelukt, het stukje staal wat wil gebruiken is kneiterhard en daar heb ik de goede voeding nog niet voor gevonden. Een andere mogelijkheid ik om een bestaande houder in te korten, maar zowel de juiste houder (massief zonder voorgeboord koelkanaal) als het inspannen is lastig.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door DaBit »

Ik gebruik voor Toolox 44 (HRC45 leveringstoestand) op de Emco8 een snijsnelheid van 100-120m/min en CCGT 0,2mm radius wisselplaatjes met behoorlijk minimale voeding (0,5-1mm snedediepte, 0,1-0,2mm/omw langsvoeding). De levensduur van die plaatjes in dat spul is niet geweldig, de lage voeding levert een roodgloeiende en haast niet kapot te krijgen lintspaan op, maar de oppervlaktekwaliteit is prima. Met CCMT TiN plaatjes met 0,4mm neusradius gaat het aanzienlijk minder lekker.

Mijn grootste probleem is altijd hoe ik in vredesnaam een stuk van de rondstaf af krijg gezaagd/geslepen. Dat spul is echt degelijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door EBos »

Net je hele topic gelezen. Ook ik heb machine voorbij zien komen. Deze is zo te zien in goede handen gekomen. Je maakt er zeker wat moois van. Ga zo door. 8) :mrgreen:

Wellicht wat mosterd na de maaltijd, maar is het TTS systeem niet iets voor jou?
Dit gaat ook met een 3/4 R8 spantang die permanent in de spindel blijft zitten. Hier in worden de toolhouders in gezet welke geklemd en aan getrokken worden tegen de spilneus.

De houders zijn aardig klein. Zijn beschikbaar in meest voorkomende uitvoeringen.
Ik heb ze zelf ook voor mijn bf25 met 3/4 mc3 spantang.

Stof om over na te denken. ;-)

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Plaats reactie