Mijn Benchman VMC 5000 project.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Sven »

Ik sluit me aan bij Breaker en Ben, dit gaat eigenlijk veel te goed, op het jaloersmakende af.
Ik wil ook een stiftlasmachine en een fabrieks EG frees voor een habbekrats ;)

Maar idd, graag ook wat uitgezoomde foto's, ik heb geen idee hoe die machine nu eigenlijk in elkaar zit.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door skillalot »

Stiftlasmachine moet je mee lassen he Sven, daar komt geen lijm uit ofzo :lol:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Sven »

Je snapt het niet. Met zo'n ding kan ik het eindelijk ook!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Breaker schreef: 25 mar 2018 23:12
Nira schreef: 25 mar 2018 22:09 Ondanks de weinige/geen reacties toch weer een update van de vorderingen van de freesmachine.
Er is niet veel om opmerkingen over te maken anders dan dat het allemaal wel goed lijkt te gaan toch? De foto’s zijn ook prachtig maar wel een beetje veel onderdelen, een overzichtsfoto zou soms niet erg zijn.

Als je echt reaktie wilt moet je eens een boute stelling in de groep gooien ofwel iets waar je aan twijfelt in hoe op te lossen, maar dat komt misschien vanzelf wel. Ik vind het wel leuk om te volgen dus daar hoef je het niet voor te laten.
Graag zou ik wel een mooie oplossing willen voor de R8 opname.
Hoe kan ik dit het beste gaan oplossen? Zit nu te denken aan diverse R8 spantangen te kopen met ER opname te kopen zoals https://nl.aliexpress.com/item/R8-ER16- ... 0.0.RN5oVZ voor elk frees 1 zodat ik een library meet de freeshoogte kan maken zodat ik niet na elke gereedschapswissel opnieuw de z as hoef te nullen? Zoals https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t= ... 36#p167536 Stef heeft 14 spantangen dit zou uitkomen op 297euro.
Of gewoon van elke ER één en dan de frees wisselen in de spantang en nullen met een tool setter.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Bij deze een overzicht van de systeem kast.

16686

De display voor de spindel staat daar tijdelijk.

Ook heb ik een signaal lamp en een RVS koelslang binnen.

16687

16688

Later wil ik misschien nog een koelslang er bij bestellen dan kan ik van 2 kanten kan koelen. maar dit doe ik dan later.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Graag zou ik wel een mooie oplossing willen voor de R8 opname.
Hoe kan ik dit het beste gaan oplossen? Zit nu te denken aan diverse R8 spantangen te kopen met ER opname te kopen zoals https://nl.aliexpress.com/item/R8-ER16- ... 0.0.RN5oVZ voor elk frees 1 zodat ik een library meet de freeshoogte kan maken zodat ik niet na elke gereedschapswissel opnieuw de z as hoef te nullen? Zoals https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t= ... 36#p167536 Stef heeft 14 spantangen dit zou uitkomen op 297euro.
Of gewoon van elke ER één en dan de frees wisselen in de spantang en nullen met een tool setter.
Iemand een idee over hoe ik het beste een gereedschapwissel uit kan voeren?
Het lijkt er op dat het wisselen van gereedschap compleet met de R8 gereedschap houder niet makkelijk gaat, omdat als de Zas omhoog staat het lastig is bij de bout te komen welke de houder vast houd? Of is het makellijk elke keer de alleen ER Collet vervangen en het gereedschap te nullen met een toolsetter.

De orginele quick change worden niet meer verkocht en geb te weinig accessoires.

Andere quick change systemen van R8 zijn behoorlijk duur, ook op Ebay.

Zijn er mensen welke me kunnen adviseren hoe dit het mooist op te lossen hier heb ik geen ervaringen mee?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door andrefc101 »

Ik heb bij mijn oude machine gewoon altijd de complete R8 houder met gereedschap gewisseld tijdens het frezen. Voordeel daarvan is dat je vooraf je diverse gereedschappen in kan meten!
Mocht je interesse hebben, ik heb nog een aantal R8 ER spantanghouders liggen van deze machine.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

andrefc101 schreef: 01 apr 2018 10:14 Ik heb bij mijn oude machine gewoon altijd de complete R8 houder met gereedschap gewisseld tijdens het frezen. Voordeel daarvan is dat je vooraf je diverse gereedschappen in kan meten!
Mocht je interesse hebben, ik heb nog een aantal R8 ER spantanghouders liggen van deze machine.
Ik heb je een PB gestuurd.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

.

Ook ben ik een tijd gelden al begonnen met het maken van schema's.
Bij deze het schema van de spindel motor met controller.

16705
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Breaker »

Die installatie ziet er goed uit.
Schema's tekenen zou ik ook nog moeten doen, de details in geheugen gaan toch verloren na een tijdje. Is dit schema in CAD getekend?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Breaker schreef: 08 apr 2018 11:33 Die installatie ziet er goed uit.
Schema's tekenen zou ik ook nog moeten doen, de details in geheugen gaan toch verloren na een tijdje. Is dit schema in CAD getekend?
Ja als je later wat terug wil zoeken is eerst een schema maken wel handig.
Ik heb deze getekend in een simpel tekenprogramma heb gewoon lijnen getekend en een kleur gegeven.
De afbeeldingen van de controllers heb ik uit de handleiding gehaald.

Heb nu wel een probleem met de spindel of met EdingCnc.
Hij geeft meestal een storing (communicatie verloren) over de USB aansluitin, zijn er mensen welke ook dit probleem hebben gehad?
Ook als ik de Edingcnc met een losse 5V voeding voed krijg ik de storing. Ik heb ook al eens een nieuwe USB kabel geprobeerd en een andere computer.

Of is het makkelijker hier een nieuw topic over te openen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Breaker »

Zou zeker de externe voeding gebruiken, een jumper op de kaart moet dan verwijderd worden en een verbinding doorgesoldeerd als ik me goed herinner, details staan in de handleiding van de kaart. Ik gebruik zelf Ethernet dus veel meer kan ik niet helpen... :oops: Zou inderdaad even een nieuw topic openen onder EdingCNC.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door nijsinkgj »

Kan het zijn de je storing vanaf je spindeldrive komt?
Heb ik ook gehad,
goed afgeschermde kabels toepassen en uit de buurt van je Stuurprint houden houden

Vr gr Gertjan
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Vandaag deed hij het heel de tijd goed. Maar toen ik een andere usb aansluiting probeerde meteen weer storing. Weer in de andere en het was goed. Toevallig dat ik een andere had gepakt.

De storing komt idd over de 0-10v aansluiting. Als ik er namelijk extern 10v op zet en de rest van de aansturing van de spindel aan laat zijn er geen problemen. Op alle usb aansluitingen goed.

De 2 kabels voor 0-10v zijn niet afgeschermd. storing van andere gebruiker lijkt het me niet , want met alleen de 0-10v aangesloten en de rest met extern voeding en dus niet op edingcnc aangesloten is er nog steeds storing.

Ik ga morgen een afgeschermde kabel voor de 0-10v aansturing gebruiken om dit uit te sluiten.

Heb ook gekeken naar de omvormer pwm naar 0-10v van Edingcnc. https://www.hardware-cnc.nl/nl/shop/usb ... ule-detail Daar zit een filter tussen welke mogelijk de storing er uit filtert. De controller van eding cnc kan met een jumper op pwm of 0-10v gezet worden.
Plaats reactie