Mijn Benchman VMC 5000 project.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

EBos schreef: 20 jun 2018 20:41 Net je hele topic gelezen. Ook ik heb machine voorbij zien komen. Deze is zo te zien in goede handen gekomen. Je maakt er zeker wat moois van. Ga zo door. 8) :mrgreen:

Wellicht wat mosterd na de maaltijd, maar is het TTS systeem niet iets voor jou?
Dit gaat ook met een 3/4 R8 spantang die permanent in de spindel blijft zitten. Hier in worden de toolhouders in gezet welke geklemd en aan getrokken worden tegen de spilneus.

De houders zijn aardig klein. Zijn beschikbaar in meest voorkomende uitvoeringen.
Ik heb ze zelf ook voor mijn bf25 met 3/4 mc3 spantang.

Stof om over na te denken. ;-)
Hartelijk bedankt voor uw bericht.

Dat is een super goed idee.
als ik het goed bgrijp heb ik dan 1x r8 bus nodig zoals
https://littlemachineshop.com/products/ ... =209730719

En vervolgens enkele naar gelang het aantal tool ik heb.
https://littlemachineshop.com/products/ ... =209730719

In de collets zet ik de tool en kan ik gemakkelijk vervangen de bus blijft gewoon zitten, door de bout los te draaien komt de collet uit de bus. Eventueel kan ik in de toekomst iets op de bout zetten zodat die pneumatisch los word gedraaid. als ik het goed begrijp.

Is ook relatief goedkoop, bedankt voor deze tip.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door EBos »

Wat je dan als uitbreiding kan doen, is de uitdrijfstang (drawbar) langere variant van maken, vervolgens stapel schotelveren er tussen die de boel op spanning houd. Daar is bepaalde regel voor welke spanning.
Boven de stang een lucht cilinder.

Tool wisselen dmv, knop in drukken, tool er uit nieuwe er in, knop weer los laten.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Even een update.

Inmiddels heb ik een modulaire machine klem van 150x200mm aangeschaft met een doosje parallellen
Het merk van de klem is OML.

17225

Verder is de montage plaat voor het monteren van de spindelmotor onderweg deze is door een mede forum lid gefreesd.
deze moet in de toekomst misschien nog aangepast worden voor het snelwissel systeem zoals EBos beschrijft, maar deze kan ik dan wellicht zelf frezen.
Alleen moet nog het asgat van de poelie welke op de nieuwe motor gemonteerd wordt nog uitgefreesd/gedraaid worden, hier ben ik nog naar op zoek.
Als iemand in omg. Eindhoven dit tegen betaling wil doen hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Ballegooijen »

Mooie klem hoor! Duur?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Breaker »

Ziet er mooi uit.
Hoe wordt die beweegbare bek versteld? Daar lijken geen aparte schroeven voor (heb ik wel), dat zou wel handig zijn als het met in één moeite door kan...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Breaker schreef: 22 jul 2018 11:53 Ziet er mooi uit.
Hoe wordt die beweegbare bek versteld? Daar lijken geen aparte schroeven voor (heb ik wel), dat zou wel handig zijn als het met in één moeite door kan...
Even denken wat u precies bedoeld, de beweegbare klem kan worden versteld door de bout op te tillen dan kan de klem vrij heen en weer bewogen worden als je hem dan tegen het werkstuk aan zet en weer neer zet kun je de bout aandraaien zodat het werkstuk vast in de klem gedrukt wordt. De verwisselbare bekken kunnen weer los van de klemmen geschroefd worden door de inbusbouten los te draaien.
Ik ben bang dat u iets anders bedoeld :x

http://www.omlspa.it/index.php/en/products/mc

https://youtu.be/dlXUgiukoxM
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Ballegooijen schreef: 21 jul 2018 22:14 Mooie klem hoor! Duur?
Viel wel mee heb hem gebruikt over kunnen nemen dat scheeld enorm. Nieuw is nog wat zonde want vermoed dat er nog wat beginners fouten op gaan optreden waardoor de frees de klem gaat raken. :roll:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Breaker »

Ah, de bout en het blokje kunnen scharnieren en drukt zichzelf vast bij aanzetten op het materiaal. Dat bedoel ik wel. Slim systeem :idea:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Weer even een update:

De spindel draait :P de montage plaat is klaar en de motor zit er op.
Ook heb ik de spindel afgesteld zodat de PWM % kloppen met het werkelijke toerental.

Verder heb ik de lichttoren aangesloten. De CPU5a heeft maar 1 uitgang voor het aansturen van de lichttoren. Dus nu brand de groene lamp als de machine aan staat en als de machine gaar homen of een frees programma begint gaat de lamp op rood.

Ook de koelpomp aangesloten en ben nu op zoek naar geschikte vloeistof voor in de machine zat zelf te denken aan https://www.olieonline.nl/castrol-hysol-xf-20-l maar heb totaal geen ervaring met metaalbewerkingsvloeistof dus als er suggesties zijn hoor ik die graag.

Ook ben ik de omkeer speling af aan het stellen van alle assen, die zit er wel wat in doordat er gebruik is gemaakt van een aandrijf riem tussen motor en kogelomloop. Kan iemand misschien vertellen wat een gangbare omkeer speling is zodat ik kan controleren of ik goed zit. De spanning van de riem lijkt me overigens goed, te strak is ook niet goed omdat dan de lagers te veel belast gaan worden?

De ventilator van de voeding welke de spanning voor de drivers levert vind ik wel wat veel geluid maken misschien dat ik hier nog eens iets aan ga doen of de voeding vervang door een ringtransformator, maar eerst de kleine dingen afwerken en proberen iets te gaan frezen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Breaker »

Nira schreef: 02 aug 2018 21:51 Kan iemand misschien vertellen wat een gangbare omkeer speling is zodat ik kan controleren of ik goed zit.
Ik kan je er geen exact antwoord op geven wat goed is en wat niet, weet ook niet of er richtlijnen voor zijn.

Ik ben er wel pas mee bezig geweest en heb daarna de backlash gemeten en in het systeem gezet voor compensatie, op Y was het 0,12mm en X op 0,04mm. Over de X ben ik best tevreden maar bij de Y kan je machine horen compenseren, en in het freeswerk is het ook terug te zien als ik er kritisch naar kijk, dus de acceptabele grens ligt bij mij in ieder geval een eindje onder de 0,1mm.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Ik kan je er geen exact antwoord op geven wat goed is en wat niet, weet ook niet of er richtlijnen voor zijn.

Ik ben er wel pas mee bezig geweest en heb daarna de backlash gemeten en in het systeem gezet voor compensatie, op Y was het 0,12mm en X op 0,04mm. Over de X ben ik best tevreden maar bij de Y kan je machine horen compenseren, en in het freeswerk is het ook terug te zien als ik er kritisch naar kijk, dus de acceptabele grens ligt bij mij in ieder geval een eindje onder de 0,1mm.
Bedankt voor het delen van uw ervaring. Ik zit op 0,05mm dus zit wel aan de goede kant. Bedankt.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Even weer een update.

i.v.m. drukte heb ik niet veel aan mijn machine kunnen doen.
Wel heb ik diverse spullen gekocht voor het maken van een TTS snel wissel systeem zoals EBos aan gaf in een eerder bericht.

Ik heb diverse soorten besteld.

17724

Hiervoor heb ik ook een Enerpac pneumatisch/ hydrauliek pomp met een ratio van 1:40.
Verder heb ik een er plunjer er bij welke de kracht op het TTS systeem uit moet oefenen.
Naar mijn idee moet het er ongeveer zo uit komen zien.
Het is overigens niet mijn idee ik heb een voorbeeld van een andere gebruikt, maar getekend naar mijn situatie.

17723

Tormach geeft aan dat ze ongeveer 1200 KG gebruiken voor het inklemmen van hun gereedschap.
Ik heb schotelveren besteld in verschillende diktes om wat testen te kunnen doen.
De sterkste welke ik heb zijn de volgende: https://webshop.alcomex.nl/producten/sc ... x1-25.html
Ik heb er 10 besteld en ze hebben bij 50% indrukking 1330N. Nu moet ik me nog eens goed in gaan lezen over deze veren.

Verder ben ik bezig met het tekenen van een nieuwe onderkast. waar ook ik wat spullen in kwijt kan.

17722

Ook heb ik er een nieuwe machineklem bij, met parallellen.

17725
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Vandaag weer wat tijd gehad om aan het ontwerp van het TTS systeem te tekenen.

Ik ben nu van plan de diverse diverse delen uit te laten lasersnijden uit 8 á 10 mm staal.
Deze aan elkaar te lassen en een afwerk kap er voor te maken met een druk knop.
Dit is goedkoper dan de diverse delen te laten frezen en misschien kan ik dit in de toekomst zelf.

17784

17783
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Naar aanleiding van het topic. Heb ik s700 staal gebruikt voor de cilinder houder viewtopic.php?f=9&t=16581&p=186306#p186306.

Bij deze enkel foto's.

17879

17878

17880

17881

Nu kan ik de bus laten draaien en de hydrauliek leiding gaan aansluiten.
Plaats reactie