Mijn Benchman VMC 5000 project.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Goede dag mijn naam is Niels. Ik heb in Oktober 2017 een Benchman aangeschaft. Dit is mijn eerste freesmachine en wil dit project gaan gebruiken om meer te weten te komen over cnc verspanen en de machines zelf. Door omstandigheden heeft dit project een tijd stil gelegen nu kan ik er langzaam aan gaan beginnen.

Ik heb deze frees dus in Oktober 2017 aangeschaft. Zoals ik al zei heb ik niet veel verstand van en heb ik me goed laten informeren. Bij aanschaf draaide namelijk de spindel niet en de motoren konden niet aangestuurd worden zodat ze in beweging kwamen. De verkoper heeft me goed uitgelegd wat de mankementen waren. Er was duidelijk te zien dat er een mosfet op de controller defect was. Het is toch wel makkelijker als de machine had gewerkt maar ik heb toch de knoop doorgehakt en de machine aangeschaft.

Ik ben van plan alles goed uit te zoeken zodat ik er veel van kan leren. Er zullen zeker fouten worden gemaakt en dingen welke achteraf anders gedaan zou hebben, maar dat hoort bij het leermoment.

Eerst even over de machine.
Het lijkt er op dat hier nog nooit mee gefreesd is. er zitten nog geen afdrukken in de tafel. Ook zijn er geen gebruikssporen te vinden.
Er is wel mee gerommeld, een school heeft namelijk als eens getracht de machine om te bouwen naar moderne software.

16573

Het merkt van de machine is Light Machines en het type is VMC 5000. ik heb hier een gebruikershandleiding bij kunnen vinden.
Da machine heeft de volgende specificaties, zo is de basis van de machine van epoxy graniet wat na uitzoeken de machine een stabiele basis geeft.

16581

Verder heeft de machine kogelomloop spindels met ronde ondersteunende assen. Dat laatste is wat minder maar wil niet zeggen dat deze niet van dermate goede kwaliteit kunnen zijn. Er zit wel verschil in Chinese en degelijk gebouwde assen. We zullen zien hoe deze zich houden. De servomotoren drijven de assen aan met een riemoverbrenging waar een vertraging in zit van 2:1, dit maakt de motor sterker maar de verplaatsing is minder snel. Wat je wint aan kracht verlies je in snelheid.
De verplaatsing van de verschillende assen zijn voor de X as 300 mm voor de Y as 150 mm en de Z as heeft een verplaatsing van 225 mm.
De spindel heeft een toeren bereik van 500-10.000 RPM.
Ik ben toen informatie gaan verzamelen over de verschillende onderdelen van de Benchman.
Er was erg veel te vinden, ik heb van alle onderdelen de specificaties en van sommige ook de handleidingen kunnen vinden.

De Nema 23 servomotoren zijn van het mer Litton Clifton Precision en hebben het type nummer C23-L50W10M09

16574

Op deze motoren zit een encoder. Deze geeft de positie van de motoren door aan de controller. Deze zijn van het merk Computer Optical Products Inc.
Het type nummer van deze encoders zijn CP 550-1000-LD

16575

De controller van de servomotoren zijn van het met CncDrive en hebben het typenummer DG2S-08020.

16576

Om de controller aan de computer aan te kunnen sluiten heb je een adapter nodig welke niet meegeleverd je kan dan software gebruiken namelijk Servoconfigurator3 hier kan je diverse gegevens mee aanpassen en een diagnostiek uitvoeren.

De spindel van de machine is een uitgevoerd mer een R8 opname met een snelwissel systeem, dit niet echt een veel verkrijgbaar systeem dus de extra hulpstukken zullen niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn.

16577

16578

De spindel word met een riem aangedreven door een 160VDC 1HP BLDC motor. De controller van de spindel is een Minarik Boss.
Echter werkte zoals eerder vermeld de spindel niet, er was een mosfet op de controller defect dit was goed te zien ook rondom de mosfet was de printplaat zwart. Ik heb de motor uit elkaar gehaald en al snel was duidelijk dat deze defect was, naar mijn idee heeft deze de mosfet op de controller kapot gemaakt.
Misschien een keert verkeerd aangesloten o.i.d.

16572

De controller is een Edingcnc Cpu5A.

16579

Ook zit er een koelvloeistof pomp in deze heeft het merk Little Giant NK-2.

16580

Dit zijn de diverse onderdelen welke nu op de machine zit. Ik ben de informatie welke ik verzameld heb goed door gaan lezen en toen gaan kijken hoe ik nu het beste het ombouwen aan kan pakken. Ook hier zal ik foto's van plaatsen met een verhaal. Ik zal nog veel moeten leren maar daar is dit een mooi project voor. Waarschijnlijk als hij straks af is zullen er dingen zijn welke ik achteraf anders had moeten doen. Dit is bij de meeste dingen welke je voor de eerste keer bouwt zo en ook dit zie ik dan weer als leermoment.

Tot zover.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door serum »

Welkom! mooie basis!

Je machine is hier al eens eerder onderwerp van gesprek geweest, van techniek tot waarden en normen inzake de betreffende wederverkoper. :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door benkr »

Vermeld bij je personalia ook eens waar je woont, misschien woon ik wel bij je in de straat (kan ik me niet voorstellen, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit) en kan ik je wel helpen.
Ik wil best proberen die motorcontroller voor je te repareren, maar bedenk eerst eens of je wel bij een DC motor wilt blijven, een Chinese HF spindelmotor kan ook en zal (samen met een VFD) niet duurder zijn.
Mocht je besluiten om over te stappen op een ander type motor dan heb ik interesse in zowel de defecte motor als de bijbehorende driver.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Toxiq »

serum schreef: 11 mar 2018 13:21 Welkom! mooie basis!

Je machine is hier al eens eerder onderwerp van gesprek geweest, van techniek tot waarden en normen inzake de betreffende wederverkoper. :mrgreen:
Ik ben nieuwsgierig :lol: link :idea:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

serum schreef: 11 mar 2018 13:21 Welkom! mooie basis!

Je machine is hier al eens eerder onderwerp van gesprek geweest, van techniek tot waarden en normen inzake de betreffende wederverkoper. :mrgreen:
Bedankt voor uw reactie,

Ik ben naar mijn idee zeer goed geholpen door de verkoper. Hij heeft duidelijk verteld wat de mogelijke mankementen waren, het was uiteraard aan mezelf of ik deze machine zou kopen. De freesmachine is haast nieuw mede daardoor heb ik de gok durven nemen. Ik had niet eens een meetklok in mijn bezit om het een en ander na te meten. Een behoorlijk risico dus maar die heb ik durven nemen, tot nu zeker geen spijt van de aanschaf. Ik ben zeer tevreden over het verloop van de koop van deze machine en de hulp welke ik gekregen heb bij het transport.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

benkr schreef: 11 mar 2018 15:46 Vermeld bij je personalia ook eens waar je woont, misschien woon ik wel bij je in de straat (kan ik me niet voorstellen, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit) en kan ik je wel helpen.
Ik wil best proberen die motorcontroller voor je te repareren, maar bedenk eerst eens of je wel bij een DC motor wilt blijven, een Chinese HF spindelmotor kan ook en zal (samen met een VFD) niet duurder zijn.
Mocht je besluiten om over te stappen op een ander type motor dan heb ik interesse in zowel de defecte motor als de bijbehorende driver.
Ik woon in de omgeving van Eindhoven. Ik heb inmiddels een nieuwe spindel besteld, de oude hou ikzelf nog even wellicht kan ik deze in de toekomst nog een bekijken en er weer wat van leren. Ik zal wat meer info plaatsen over de bestelde spindel met controller.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Als spindel motor heb ik gekozen voor een nieuwe BLDC motor een 1100W 6000RPM motor met bijbehorende controller. De verhouding van de spindel motor en de spindel is 1:1,4 dan zou de spindel snelheid op 8400 RPM uitkomen. Ik had liever voor de 2200W gegaan maar deze is niet passend te maken. Er moet voor de 1100W wel een kleine aanpassing worden gemaakt aan de plaat waar de spindel opgeschroefd zit en de poelie. Ik heb deze plaat in fusion nagetekend om ook dit onder de knie te krijgen. Eigenlijk is het niet nodig om hem geheel te vervangen er moet alleen een rond gat gefreesd worden naar een slobgat zodat de riem te spannen is, er zit namelijk een kraag aan de motor.

16584

16585

De controller:

16586

Slobgat ipv rondgat

16587
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Om het aansluiten van de elektronica te vergemakkelijken heb ik van Edingcnc een breakout board besteld en inmiddels ontvangen.

16600
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door benkr »

Toxiq schreef: 11 mar 2018 19:13 door Toxiq » 11 mar 2018 20:13

serum schreef: ↑
11 mar 2018 14:21
Welkom! mooie basis!

Je machine is hier al eens eerder onderwerp van gesprek geweest, van techniek tot waarden en normen inzake de betreffende wederverkoper. :mrgreen:

Ik ben nieuwsgierig :lol: link :idea:
Ik heb hier destijds de link naar Marktplaats gegeven, de machine was toen eigenlijk spotgoedkoop, ik geloof dat de vraagprijs 1000 Euro was.
Enkele dagen later was die ineens meer dan verdubbeld en dat is natuurlijk een vreemd gebeuren als je dat volgt, kennelijk was er heel veel belangstelling en misschien werd er wel via mail geboden ver boven de vraagprijs.
Ik ben daarop eigenlijk wel benieuwd naar wat jij er voor betaald hebt, vast geen 1000 Euro zoals de oorspronkelijke vraagprijs was.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

benkr schreef: 13 mar 2018 23:17
Toxiq schreef: 11 mar 2018 19:13 door Toxiq » 11 mar 2018 20:13

serum schreef: ↑
11 mar 2018 14:21
Welkom! mooie basis!

Je machine is hier al eens eerder onderwerp van gesprek geweest, van techniek tot waarden en normen inzake de betreffende wederverkoper. :mrgreen:

Ik ben nieuwsgierig :lol: link :idea:
Ik heb hier destijds de link naar Marktplaats gegeven, de machine was toen eigenlijk spotgoedkoop, ik geloof dat de vraagprijs 1000 Euro was.
Enkele dagen later was die ineens meer dan verdubbeld en dat is natuurlijk een vreemd gebeuren als je dat volgt, kennelijk was er heel veel belangstelling en misschien werd er wel via mail geboden ver boven de vraagprijs.
Ik ben daarop eigenlijk wel benieuwd naar wat jij er voor betaald hebt, vast geen 1000 Euro zoals de oorspronkelijke vraagprijs was.
Ik vind het niet eerlijk om de verkoper welke zijn geld verdient met het verkopen van gebruikte machines aan te spreken op het feit dat hij zoveel mogelijk geld wil verdienen aan het verkopen van deze machine. Als hij deze machine voor 1000€ heeft kunnen kopen heeft hij een goede deal gemaakt. Hij heeft wel snel moeten handelen en een risico gelopen dat hij deze misschien niet zou kunnen verkopen of dat de schade groter was dan hij had kunnen voorzien op het moment van kopen.
Ik ben erg blij dat ik de beslissing genomen heb om deze machine aan te schaffen.

Er staat wel een link op Ebay wellicht ter vergelijking, deze heeft wel ATC maar is wel een Benchman 4000 [url]https://www.ebay.com/itm/BENCHMAN-VMC-4 ... 2328550524

En deze https://m.ebay.com/itm/LIGHT-[url]MACHI ... 0890.m2460
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Dit weekend heb ik de motoren gemonteerd, deze zitten gemonteerd in een goed afgesloten ruimte zodat er geen koelvloeistof bij kan komen. Ook heb ik een voeding ontvangen welke de motoren van stroom gaan voorzien.

16621

16611

16622

16623
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Ondanks de weinige/geen reacties toch weer een update van de vorderingen van de freesmachine.

Ik heb pas een oude Soyer stiftlas machine aangeschaft welke ik een beetje opgeknapt heb, deze heb ik gebruikt om de stiften op de achterwand te maken zodat ik hier weer een plaat op kan monteren waar ik de componenten op kan schroeven.

16668

Ook heb ik een plaatje gemaakt zodat de Edingcnc kaart vanaf de voorkant geschroefd kan worden.

16666

16667
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1955
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Breaker »

Nira schreef: 25 mar 2018 22:09 Ondanks de weinige/geen reacties toch weer een update van de vorderingen van de freesmachine.
Er is niet veel om opmerkingen over te maken anders dan dat het allemaal wel goed lijkt te gaan toch? De foto’s zijn ook prachtig maar wel een beetje veel onderdelen, een overzichtsfoto zou soms niet erg zijn.

Als je echt reaktie wilt moet je eens een boute stelling in de groep gooien ofwel iets waar je aan twijfelt in hoe op te lossen, maar dat komt misschien vanzelf wel. Ik vind het wel leuk om te volgen dus daar hoef je het niet voor te laten.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door benkr »

Ik had ook al gezegd dat ik dit een interessant topic vond, dus ook ik volg het met interesse.
En inderdaad er is niet zo heel veel op te merken, ga vooral gewoon door, de opmerkingen en vragen komen vanzelf, en foto's met wat meer overzicht zullen daar zeker bij helpen.
Plaats reactie