BZT PFK vs open source zelfbouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door audiomanics »

Dratsabylgu schreef: 13 mei 2018 22:51 De gebruikte merken bij BZT zijn o.a. Bosch Rexroth voor de geleidingen
Klopt, op de grote klantspecifieke machines willen ze, als de klant dat wil, tegen een behoorlijke meerprijs, Bosch-Rexrott monteren. Standaard zit dat er niet op.
Op de opensource kan je ook Bosch-rexrott monteren. Voor wat ik gezien heb is de maatvoering gelijk (controleer dat eventueel voor je gaat kopen. Ook THK heeft modellen die qua maatvoering gelijk zijn... als ik de brochures en datasheets mag geloven..)
Je hoeft geen HiWin, Isel, Item en Igus te gebruiken.. Het is een handleiding voor een goede degelijke machine, maar het staat je helemaal vrij om aanpassingen te maken.
Er is zelfs iemand die het hele concept zo aangepast heeft dat hij er de goedkoopste chinese spindels in kon gebruiken.. 150 versus ca 900 euro voor de spindels scheelt toch aanmerkelijk..
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 14 mei 2018 10:15 Interessant, definieer "relatief klein" ?
'Niet groter maken dan nodig omdat het kan' en 'Dikte van de gebruikte balken moet de machine eruit laten zien als een gespierde dwerg en niet als een ranke ballerina'.
Maak de overspanning van je brug 2x zo groot zonder de doorsnedes aan te passen, en je machine is een factor 8 minder stijf. Paar centimetertjes meer zo hier en daar doen dus al gauw veel meer dan je denkt.

Maar het is niet zo dat je met portaalmachines per definitie geen staal en RVS kan frezen. Ik heb ook een portaalmachine en ik frees regelmatig staal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Kjelt »

Gebruik je dan ook een flood ipv mist om frees en werkstuk te koelen want dat is bij metaal toch wel noodzakelijk? En hoe vang je dat spul weer netjes op in een portaalfrees?
Serieuze vraag want ik wil het dan tzt ook wel een keer gebruiken maar zie niet in hoe ik dat werkstuk opgespannen krijg met een opvangbak eronder.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

http://www.bzt-cnc.de/shop/cnc-portal-m ... ureihe-pfk
Als je de derde foto van boven bekijkt (waardoor je de portaal aandrijving onder tafel ziet, zie je het grote verschil.
Dus eigenlijk een zwevende tafel en zwevende geleidingen, maar zolang dat tov elkaar hetzelfde is zal je er geen last van hebben.
De portaal heeft een dwarsbalk onder de tafel door, met een moer in het midden. En dus een aandrijving met 1 motor. Dat betekend dat als je scheef gaat belasten de kans bestaat dat het protaal ook scheef gaat staan.
(ik verbaas me er trouwens over hoe goed het desondanks nog gaat, maar er wordt ook een behoorlijk stuk van de lengte afgesnoept om een beetje breedte verhouding te krijgen, zo'n 240 mm tov zo'n 360mm voor de breedte(afgeleide maten gegokt), wat eigenlijk gevoelsmatig niet zo slecht is)

Of ie goed of slecht is, kan ik niet over oordelen, ik zou er gewoon naar toe rijden als ik zoveel geld ging uitgeven, en verder is het net een volkswagen, de prijs lijkt leuk, als je de noodzakelijke opties uitgezocht hebt is het opeens een berg geld.

(daar in die omgeving kunnen ze trouwens wel machine's bouwen, zit ook een fabriek van Gildemeister)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Dratsabylgu »

Klopt, op de grote klantspecifieke machines willen ze, als de klant dat wil, tegen een behoorlijke meerprijs, Bosch-Rexrott monteren. Standaard zit dat er niet op.
Op het model waar ik eventueel interesse heb zit het er wel degelijk standaard op.
Zie hun folder waarin ze zeggen dat er Bosch Rexrott inzit. http://www.bzt-cnc.de/images/stories/bz ... DB_PFK.pdf
Ik zal ook eens een e-mail sturen met wat vragen over de andere onderdelen.
Laatst gewijzigd door Dratsabylgu op 15 mei 2018 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Dratsabylgu »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 mei 2018 19:52 Als je de derde foto van boven bekijkt (waardoor je de portaal aandrijving onder tafel ziet, zie je het grote verschil.
Dus eigenlijk een zwevende tafel en zwevende geleidingen, maar zolang dat tov elkaar hetzelfde is zal je er geen last van hebben.
De portaal heeft een dwarsbalk onder de tafel door, met een moer in het midden. En dus een aandrijving met 1 motor. Dat betekend dat als je scheef gaat belasten de kans bestaat dat het protaal ook scheef gaat staan.
Oke dus hier hebben we een punt waardoor de BZT minder zou zijn.
Is het dan mogelijk om de open source machine zo te bouwen dat hij minimaal even stijf is als de stalen machine van BZT?
Ik wil best alles zelf bouwen als ik maar kom tot een zo goed mogelijke machine in mijn prijsrange.
Er zijn natuurlijk betere fabrieksmachines te koop maar die kan ik nu niet betalen.
Een groot voordeel van geheel zelf bouwen is dat ik hem precies zo groot kan maken als ik kan plaatsen.

Is er toevallig iemand die hem compleet gebouwd heeft en die bereid is om mij te laten zien hoe de machine er uit ziet en er wat over kan vertellen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Kjelt »

Die prijzen van die Bosch Rexroth wagens en geleiding vallen me trouwens erg mee, ongeveer 30% duurder dan Hiwin.
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Dratsabylgu »

Heb je een link voor me?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Kjelt »

Dratsabylgu schreef: 14 mei 2018 20:33 Heb je een link voor me?
Was dit voor mij bedoeld ? Zo ja dan hier de links:

DamenCNC (moet ik wel eerlijk zeggen dat als je rond shopped je via Ali nog 25% kunt besparen) maar goed het is een NL vs DE shop dus wel zo eerlijk als vergelijk:
Wagens: https://www.damencnc.com/assortiment/me ... _196__NL_1
Geleiding: https://www.damencnc.com/assortiment/me ... _194__NL_1

En jouw duitse site:

Wagens + Geleidingen:
http://www.bzt-cnc.de/de/shop/maschinen ... reinheiten
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 14 mei 2018 19:26 Gebruik je dan ook een flood ipv mist om frees en werkstuk te koelen want dat is bij metaal toch wel noodzakelijk?
Je hebt tegenwoordig hele mooie freesjes die met HSM door metaal kunnen, en geen koeling nodig hebben......
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 14 mei 2018 19:26 Gebruik je dan ook een flood ipv mist om frees en werkstuk te koelen want dat is bij metaal toch wel noodzakelijk?
Nee, dat is niet noodzakelijk. Sterker nog: een matig functionerend flood-systeem werkt averechts (google: shock-cooling) met modern VHM op VHM-snijsnelheden. Veelal kun je zelfs gewoon droog verspanen. Eigenlijk zie ik maar 1 toepassing waar flood voor ons hobbysmurven handiger is dan mist en dat is langdurige 3D-freesklussen in metaal. Dan is 20 liter vloeistof circuleren economischer dan een total-loss mistkoeling met energieslurpende compressor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie