nieuwe freesmachine van elektor loopt op rolletjes

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3106
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

nieuwe freesmachine van elektor loopt op rolletjes

Bericht door keesfrees »

https://www.elektormagazine.nl/news/nie ... -rolletjes

Kwam ik zojuist tegen, meer weet ik er niet van.
Ik zie ook zo snel niet wat de besturing is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe freesmachine van elektor loopt op rolletjes

Bericht door Kjelt »

meer info:
https://www.elektormagazine.nl/news/nie ... ektor-labs

hopelijk hebben ze van elektronica meer verstand
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: nieuwe freesmachine van elektor loopt op rolletjes

Bericht door DaBit »

Arm spindeltje heeft met een 3mm freesje in hout al moeite :lol:

Maar och, ze pretenderen ook niet dat ze met een bloedgang gehard gereedschapsstaal kunnen verspanen op de micron nauwkeurig. Als de prijs klopt bij het gebodene is er niks mis. Voor frontplaatjes en houten elektronicadoosjes enzo doet-ie het wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3106
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: nieuwe freesmachine van elektor loopt op rolletjes

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef: 15 jun 2018 12:59Als de prijs klopt bij het gebodene is er niks mis.
Precies, dat dacht ik ook.
Goede genuanceerde reactie, zoals ik dat graag zie :-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe freesmachine van elektor loopt op rolletjes

Bericht door Kjelt »

Prijs is afwachten maar gezien hun verleden soms wel schrikken.
Ze verkochten vaak spullen van Eurocircuits zoals de stencilprinter, reflowoven en manual placer.
We gaan het zien, onderdelen komen van Igus vandaan, we kunnen wel een poll houden welke prijs het wordt :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: nieuwe freesmachine van elektor loopt op rolletjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar WAAROM ??

Ik begrijp echt niet dat sommige firma's zich opeens zonodig bezig moeten houden met zaken die compleet buiten hun core business valt, en waar ze ook niet de juiste engineers voor in huis hebben.
Als ze de termen voor verspanende machines al niet kennen, wat moet er dan van terecht komen. (feedrate in mm/s) En die zgn voorgespannen lagers van igus, daar zit gewoon een klemschroefje zodat je het geheel een beetje dicht kunt knijpen.
En volgens mij weer heel veel teleurgestelde hobbyisten opleverd die denken een goedwerkend bouwpakket te kunnen kopen van een gerenommeerde naam.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe freesmachine van elektor loopt op rolletjes

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jun 2018 11:11 Maar WAAROM ??

Ik begrijp echt niet dat sommige firma's zich opeens zonodig bezig moeten houden met zaken die compleet buiten hun core business valt, en waar ze ook niet de juiste engineers voor in huis hebben.
Als ze de termen voor verspanende machines al niet kennen, wat moet er dan van terecht komen. (feedrate in mm/s) En die zgn voorgespannen lagers van igus, daar zit gewoon een klemschroefje zodat je het geheel een beetje dicht kunt knijpen.
En volgens mij weer heel veel teleurgestelde hobbyisten opleverd die denken een goedwerkend bouwpakket te kunnen kopen van een gerenommeerde naam.
Helemaal mee eens en er zijn al genoeg van dit soort machines te koop dus er is ook geen noodzaak toe. Enigste dat ik nu denk is dat ze het blad niet meer gevuld krijgen zonder dit soort uitstapjes.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1002
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: nieuwe freesmachine van elektor loopt op rolletjes

Bericht door Markus »

Hmmm nema17 motortjes, tandriemen, zoiets koop je voor minder dan $200 van een Chinees.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom men zelf zoiets zou gaan ontwerpen

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: nieuwe freesmachine van elektor loopt op rolletjes

Bericht door Rob65 »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jun 2018 11:11 En volgens mij weer heel veel teleurgestelde hobbyisten opleverd die denken een goedwerkend bouwpakket te kunnen kopen van een gerenommeerde naam.
Gerenomeerde naam? Voor mij staat Elektor voor "het lek van Elektuur".
Als je vroeger iets van Elektor wilde bouwen dan altijd eerst even een paar maanden wachten om de laatste aanpassingen te zien zodat het ding wel werkt.
Als het gaat om het verkopen van ingekochte spullen dan heeft Elektor ook al geen goede naam.

Een paar jaar geleden hebben ze het ook geprobeerd: de Colinbus freesmachine.
Dit was(is) een mooie machine van Colinbus maar dan moest ie wel even aangepast worden zodat de machine binnen het prijssegment van de hobbyist past.
Het ding leek op de CPR-30 (die ik heb staan) maar dan zonder 'echte' frees-spindel, zonder lineairgeleiding en met uitgeklede electronica en software.

Nu hebben ze, goed gezien Hugo, een Chinees voor $200 uitgekleed en dan gaan ze de machine plots opwaarderen met IGUS geleidingen :shock:
En dan ook nog eens klagen dat Igus zo traag is met leveren - als ik Igus was zou ik ze vertellen dat deze geleidingen helemaal niet voor de toepassing geschikt zijn en gewoon niks leveren. Straks is het ook nog de schuld van Igus als het niet goed blijkt te werken ...

Kijk eens goed naar de machine: iel-dunne verschrikkelijk lange tandriemen die in een zogenaamde "Core-XY" configuratie de beweging sturen.
Dat is nog net geschikt voor een 3D printer met een niet al te zware kop maar een freesmachine kan echt niet: veel te veel rek op de riemen.
Die feedrate in mm/s komt trouwens ook uit de 3D printer wereld.
Waarom??? Waarschijnlijk om er een standaard Arduino 3D printer controllertje in zit.

Mijn advies: laat dat Elektor ding links liggen. Ik zou zelfs zover willen gaan om het ding compleet van het forum te verbannen.
We snappen allemaal dat kwaliteit geld kost maar dat wil nog niet zeggen dat de $200 Chinees plots beter is als je 'm voor 2000 EUR verkoopt.

De Chinesen verkopen deze machine trouwens als "router" voor het graveren van naamplaatjes, het incidenteel boren van een gaatje en het uitfrezen van de contour van een naamplaatje. Maar ga dit alsjeblieft geen freesmachine noemen en doe al helemaal niet net of je er aluminium op kan bewerken.
Nee, hiermee zet Elektor haar klanten/leden duidelijk op het verkeerde been.

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Plaats reactie