Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door vikingpirate »

Ben nieuw in de wereld van cnc frezen, ik werk zelf als metaal bewerker lasser, en heb dus redelijk wat ervaring met machines.
Maar op het gebied van cnc frezen totaal nul.
Ik zou ook graag willen starten met deze mooie manier van frezen.
Nu ben ik op zoek naar een mooie machine, nu lees ik op het forum over Xcarve, Stepcraft.
Maar wat is nu voor een beginner op dit gebied en goede machine, wat ik er mee wil doen is frezen in hout en Hdpe kunstof, en dunne plaat aluminium.

Ik woon zelf in Zaandam en zou het ook leuk vinden als er leden zijn die mij zouden willen helpen en dat ik misschien bij hun langs kan komen om eens mee te kijken en zo wat verder te komen.

Mijn budget is ongeveer 1700 euro.

Vriendelijke groet Andre
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door hfjbuis »

Andre, ik ben geen professional, alleen een gek met te veel tijd en nog meer hobby's.

Naar mijn mening, kun je draaien en frezen beter leren op een handmatige machine. Dan krijg je gevoel voor wat kan en vooral wat niet kan. Eventueel later ombouwen naar CNC, vindt ik geweldig om te doen, of houden voor erbij.

Verder, als je iemand vraagt wat voor auto heb ik nodig, zul je ook meer moeten vertellen over wat je er mee wil doen, nu en over 5 jaar, anders kan niemand je een zinnig antwoord geven.

Huub
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door vikingpirate »

Beste Huub ,

Conventioneel draaien frezen, enz enz doe ik voor beroep achter grote machines.
Verder ben ik ook lasser in alle technieken, Tig, mig , mag elektrisch, autogeen enz.
Daar ligt het niet aan alleen ik ben erg benieuwd naar de cnc frees techniek.
Los frezen met boven frezen gaat me ook goed af. Heb zelf mijn draai trap voorzien van hardhouten 20mm oplegtreden met zwaluwstaart verbinding .

Terug komend op cnc portaalfrezen, dat lijkt me erg mooi om voor hobby matig te gaan doen.
In mijn werk verwerk ik veel staal en Rvs, nu wil ik ook meer hout en kunstof gaan frezen voor hobby dingen.

Dus mijn vraag zijn de xcarve en stepcraft de enige merken of zijn er nog meer merken die diy kits hebben en misschien veel betere torsie aan kunnen dan eerder genoemde merken.
Ik heb veel op youtube gekeken en zie dat de xcarve erg veel opwaartse druk op z as niet echt fijn vind en daar onzuiver door word dit omdt het weinig ondersteuning heeft.

Dus hoop ik dat jullie mij willen helpen.
Misschien sites of merken diy kits.
Buget 1700 euro +/-

Groet Andre
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door Toxiq »

Laat ik voorop stellen dat ik (te) weinig weet van zelfbouw
Als ik de draadjes hier mag geloven moet je voor 1700 euro niet te veel verwachten

MAAR: als jij goed kan lassen, op je werk en hoop machines voor handen hebt zou ik toch series gaan denken aan volledig zelfbouw
Las een degelijke tafel in elkaar, laat die uitgloeien/vlakken etc

Met een beetje mzzl kan je via je je werk gebruik maken van contacten

Als je de metaalboel voor elkaar hebt kan je nog 2 kanten op, topmachine afbouwen OF goedkopere besturing/motoren en later upgraden

In beide gevallen denk ik dat je meer degelijkheid hebt dan voorgestelde machines
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door hfjbuis »

Andre,

Aan welke maat denk je?

Is helemaal zelf bouwen geen optie, dat doen er best veel!

p.s. ik heb geen portaalfrees maar een BF16, maar je zult meer reacties krijgen.
Realiseer je wel dat hobby machines geen professionele machines zijn, het gaat wat minder snel en vaak minder nauwkeurig.
Behalve de frees heb je ook CAM software nodig. Die moet wel bij de besturing passen.
Voor het frezen van kunststoffen, heb je wat meer snelheid nodig i.v.m. het smelten van de kunststof door de wrijving van de frees. Kan ook met lagere toeren, maar dat moet de frees motor wel kunnen draaien en zeer scherpe frezen.
Wil je voor de besturing Linux gebruiken of Windows

Al vast heel veel plezier er mee.
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door vikingpirate »

Beste,

De maat waar ik aan zat te denken is 600x800mm werk ruimte.
Ben blij met de info van jullie, het maakt het alleen moeilijker om te kiezen.
De pc die ik hier voor ga gebruiken is een windows pc met xp erop.
En verder heb ik geen programma's die daar op moeten draaien is puur voor de toekomstige machine in welke vorm dan ook.
Verder het stukje over smelten van kunstof daar heb je met hdpe geen last van, het word ook in de volksmond ook wel werkstof s genoemd, en wij bewerken dit spul mega veel en draaien frezen geen probleem.
Ja welke software is voor mij handig in het begin, daar ben ik ook nog niet uit, zat wel te denken aan 2.5 versies.

Hoop dat er meer zijn die mij willen helpen.
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door Kjelt »

Dat is fors voor dat budget.
Dat zal dan tweedehands worden denk ik.
Of zelfbouw waarbij je alsnog flink concessies zou moeten doen betreft ontwerp of merk lineaire geleiders en kogelomloopspindels.
Ter indicatie, alleen voor die laatste twee van een goed merk zit je al op je budget.
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door vikingpirate »

Oke daar schrik ik wel van, in de markt word veel gepraat dat het niet duur hoeft te zijn.
Maar daar ben ik nu wel achter dat het anders is in de werkelijkheid.
ik kwam deze ook tegen, is degelijk een ander prijskaartje maar wat is er nu beter aan dit model , dan aan de stepcraft.
http://www.fraxeon.com/cnc-portaalfrees-pf1000-profi

Heeft iemand misschien een lijstje met de benodigde spullen en waar te kopen en misschien de prijzen erbij.
ik weet nu niet zo goed bij wie en nu niet kopen en of bij aliexpress spullen bestellen, welke zaak en of webshop is nu goed, en welke niet.

Hoop zo een duidelijk beeld en reëel beeld te krijgen of het haalbaar gaat worden.

groet
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door skillalot »

Ik zou nog even doorsparen. Als je zelf iets in elkaar kan lassen, en op je werk kan nabewerken, dan denk ik dat je met een budget rond de 3000 euro een heel eind moet komen om ook wat fatsoenlijks te bouwen.
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door vikingpirate »

Een stepcraft 840, wat is hier niet goed aan en waar loop je tegen aan als je aan het frezen bent.
Geeft mij idee waar ik op moet letten bij zelfbouw of andere machine kopen, als uitgang punt.


groet
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door Tonybryden »

dit Is heel moeilijk om een advies te geven, ik ga het proberen .

Ik zelf ben er ook aan begonnen als totale leek in Cnc .
Ik heb als eerste heeeeel veeeeel gelezen hier op het forum, wat nu precies Cnc frezen is.
Ik kan je vertellen pas op!! Voor dit virus , het laat je niet meer los😉
Wat wil je precies gaan maken met de frees, welke materialen wil je er mee gaan bewerken.
We willen meestal een frees bouwen wie ook aluminium en staal kan frezen.
Ik heb er ook een gebouwd en kan je vertellen dat het heel leuk en leerzaam is, ook zul je beter begrijpen waarom je dit of dat beter anders had kunnen bouwen, geloof me ik heb en had dat ook.
Ik heb nu een een freesje staan waar ik goed mee kan frezen en wie voor mij stabiel is, wil ik hem veranderen, jazeker.
Ik heb door toch niet genoeg gelezen te hebben toch wel wat fouten gemaakt qua werkbereik 450x300.
Ik ben nu ook bezig om mijn frees wat te veranderen.

Wat ik zou adviseren is, hier op het forum zijn vele voorbeelden te vinden, kijk eens naar de open source frees, een zeer goede frees , kijk even niet naar het budget van deze frees, maar gewoon als voorbeeld en leercurve.
Door deze topic te lezen leer je en weet je waar het allemaal om draait.

Dan het volgende, ik ben er wel achter dat het niet alleen om de machine te doen is.
Iets op maat frezen is best wel moeilijk voor mij, het opspannen van het werkstuk is best wel wat werk.

Je hebt een machine de software en materialen , maar je moet er echt wel mee kunnen werken.
Ik dacht het ook hoor, even een plaatje hout of aluminium er op en frezen die handel,🙁 dus niet, er komt zoveel bij kijken.

Een verslavende hobby🤪
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door Kjelt »

Je wilt om te vergelijken eigenlijk zo'n apparaat zelf voelen, hoe stabiel zitten de Z as als je er aan rammelt, hoeveel afwijking als je 20x de assen heen en weer hebt bewogen.
Ik heb zelf voordat ik de OSPF ging bouwen (prijsindikatie 7000 euro als je alles nieuw besteld) een duitse machine gehad. Deze kostte 3500.- destijds voor 700x400mm.
Best een leuke machine om zacht hout te bewerken of zo nu en dan aluminium maar deze was gewoon veel te slap om echt zwaar werk te verrichten, verloor stappen zo nu en dan als ik net te diep ging , afwijking van paar tiende mm als je een circel 50x freest dat soort zaken.
Wat had deze machine anders dan nu de OSportaalfrees:
- rondgeleidingen ipv lineaire geleidingen
- profiel vrij dun en minimaal: frame woog 40kg was een rechthoek met Tmoer plaat als dwarsverbinding, de OSPF heeft veel ribben en weegt 125+ kg
- kogelomloopspindels van 10mm nu 16mm
- beweging/speling op de Zas als je er aan rammelde
- gewone goedkope stappenmotoren en goedkope slappe driver , nu closed loop stappenmotoren met redelijke drivers
- zwakke powersupply 100W nu 600W
Tja dat soort zaken. Het ziet er vaak heel leuk uit en je kunt er simpele makkelijke zaken best mee frezen maar zodra je echt serieus meer wilt dan loop je tegen beperkingen aan.
Dat hoeft niet voor iedereen kritisch of problematisch te zijn maar je wilt het wel weten. Ik had achteraf spijt dat ik niet eerst beter had geinformeerd.
Ga eens bij de pro jongens op dit forum bij hun cnc frees kijken en voelen en dan eens naar die goedkopere zaken, dan zie je dat er (kan ook niet anders) allerlei concessies zijn gedaan om de prijs te drukken. Vergeet niet dat zo'n winkel de montage uren @ 20/uur of meer en de winst meepakken. Een kant en klare CNC machine van 2000.- is dan 750.- ofzo aan onderdelen en dan heb je nog geluk.
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door vikingpirate »

Ik zou graag eens bij een ander gaan kijken in de omgeving van Zaandam.
Maar ik merk dat er heel veel info op dit forum staat en dat iedereen toch zijn eigen voorkeur heeft op wat goed en fout is.
Dus dan word het voor een leek erg moeilijk om nu het juiste verhaal te vinden en te kijken wat je nu echt nodig hebt voor een mooie hobby matige machine.
Kijk ik zou graag een diy machine kopen want dat zal het probleem totaal niet niet zijn om zelf op te bouwen, tevens nog leuk ook.
Vandaar dat ik deze vragen stel en tot een juist oordeel en goede machine te komen.


Ik hoop dat er mensen zijn in de omgeving van Zaandam dat ik eens langs kan komen.
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Graag zou ik hulp vragen aan de professionals hier

Bericht door benkr »

Als je mij vraagt wat ik van de Stepcraft 840 vind dan kan ik daar kort over zijn, niet mijn ding.
Maar ik heb een collega die er eentje heeft, hij is begonnen met een kleintje en heeft een tijdje geleden de 840 aangeschaft.
Ja, aluminium frezen gaat niet helemaal vlekkeloos, dat komt mede door zijn kleine spindelmotor maar hout, kunststof en printjes freest hij perfect.
Zelfs SMD printjes met 0805 componenten (2 x 1,25 mm) freest hij probleemloos, dat betekent voor mij dat de machine weinig speling heeft terwijl ik juist zou verwachten dat er wel speling is, de constructie is in mijn beleving daar juist heel gevoelig voor.
Dus mede gezien de prijs, net boven de 1500 Euro voor een bouwpakket lijkt binnen jouw budget te passen, bedenk wel dat hier nog geen spindelmotor bij zit.

Een Kress past er standaard op, maar een Chinese HF spindel van b.v. 1,5 kW kost inclusief VFD nog geen 250 Euro denk ik.

Mijn collega woont in Breda maar een keertje bij hem gaan kijken lijkt me geen probleem en wat is nu 100 km vandaag de dag?

Maar een machine bouwen voor dat geld die minimaal beter is lijkt me ook goed haalbaar mits je niet al te snel een werkende machine wilt hebben.
Gezien jouw ervaring en werk lijkt het me geen probleem om freeswerk voor een nieuwe machine zelf te doen en daar verdien je juist flink mee.
Ook het gebruik van gebruikte delen, b.v. lineaire geleidingen, kan je flinke besparingen hebben terwijl je met wat geluk gewoon top componenten voor een redelijke prijs vindt.
Ga b.v. een kijken bij JVE in Eindhoven, echt goed spul voor heel redelijke prijzen.
Afgelopen week kwam deze hier voorbij, is ook interessant:
viewtopic.php?f=20&t=15959
Plaats reactie