Graag feedback keuze usb of lpt.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door vikingpirate »

Wat kan ik beter kiezen een machine met LPT of USB.

Ik zou graag van jullie leren welke keuze de beste is en waarom de keuze van jullie zo is.

1. Waarom USB.?

2. Waarom LPT.?

Vriendelijk bedankt alvast voor de feedback.
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door skillalot »

LPT is moeilijker met moderne computers / laptops, daar LPT steeds minder standaard aanwezig is.
Aansturing via de printerpoort verloopt niet altijd even vlekkeloos, daar windows de timing ervan beheerd.
Ook ben je vaak beperkt in snelheid van aansturen, in mach3 is het volgens mij 35khz maximale pulsfrequentie.

USB is een aparte kaart, waar de pulsen op deze kaart gegenereerd worden, buiten de PC om. Windows heeft geen invloed op de pulstrein, en dat loopt dan een stuk soepeler.
Ook ben je dan meestal in staat (afhankelijk van type kaart) om snellere pulsen te sturen, waardoor je hogere snelheid kunt halen, of fijner kunt microsteppen.
(microsteppen is de 200 stapjes per omwenteling van een stappenmotor opdelen in meerdere tussen stappen, waardoor de boel soepeler loopt).
Nadeel van USB is dat USB niet geschikt is voor machinebesturingen omdat het erg gevoelig is voor storingen buitenaf. Er zijn er genoeg die met USB werken, maar het vergt wel wat extra aandacht met bekabelen, en blijft minder betrouwbaar als LPT pf Ethernet.

Ethernet, ook hier een aparte kaart. Alle voordelen van een USB kaart. Ethernet poorten zijn op elke pc en laptop standaard voorzien en dus kun je dit met vrijwel elke pc aansturen. Ethernet is niet gevoelig voor storing van buitenaf.

Dus mijn advies, doe lekker wat je zelf het beste lijkt wat je voor je budget kunt krijgen :lol:
Ik zelf zou altijd ethernet verkiezen, maar het ligt er ook maar net aan wat je wilt natuurlijk. Voor een productiemachine waar geld op verdiend moet worden wil je betrouwbaarheid, voor een hobbymachine waar je wat houten speelfiguurtjes op freest is het niet gelijk een probleem als er een keer een onderdeeltje misgaat en opnieuw moet.

Ik denk dat belangrijker is een keuze te maken wat voor besturing je wil, en dat je daarna kijkt hoe je dat gaat aansturen.
Planet-cnc (cncusb) / Mach3 / UCCNC / Linuxcnc / EdingCNC / etc...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door Kjelt »

Geen vd twee, Ethernet is de beste ;-)
Reden: galvanische scheiding en universeel (geen specifieke drivers).
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door ruudderooy »

ga je voor mach3 net wat kjelt zegt neem ethernet bestaard je veel frezen en frustraties.
HYeb vershillende usb controllers geprobeerd ook werkend gekregen maar veel meer problemen met ground loops en emc.

gr Ruud
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door vikingpirate »

Ik ben blij met duidelijke uitleg zo leer ik een hoop van jullie mijn dank is groot.
Verder wil ik gaan proberen om fusion 360 onder de knie te krijgen of met uccnc te gaan werken.
Maar is er ergens een site waar de software aan de juiste aansluit methode word weer gegeven.

B.v piet hoort bij klaas

En ik heb voor hobby matig de keuze uit lpt of usb machine, zijn daar adapters voor om van 1 van de 2 naar ethernet te gaan.
Maar mocht je ethernet gaan, meestal heb je maar 1 ethernet aansluiting op je pc zitten, of moet je dan gaan werken met twee losse kaarten in je pc??
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door DirkSchipper »

Nee, meestal zit er al een ethernet aansluiting op het moederbord, 1 netwerk-ethernet-kaartje extra volstaat dan. Die dingen kosten rpnd een tientje of zo.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door Breaker »

LPT naar Ethernet adapter? Ja, antiek uit het computerjaar nul.
LPT wordt sowieso steeds minder ondersteund door moderne besturingssytemen (linux uitgezonderd) dus je loopt dan op termijn tegen problemen aan.

USB naar Ethernet? Zeker, heel makkelijk en goedkoop. Heb er zelf problemen mee bij hoge bandbreedte maar het werkt over het algemeen goed.

Beide niet gebruiken voor een connectie naar de CNC machine.

Extra ethernet? Als er een leeg slot in de PC zit is dat de beste optie, extra kaart kost een paar tientjes.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door vikingpirate »

Pc inbouwen en verbouwen is geen probleem, alleen wist ik niet wat er op cnc gebied richting dit soort adapters de juiste keuze was.
Extra pci slot ethernetkaart erin hop klaar.


B.v deze volstaat al.?
Of gebruiken ze voor cnc speciale versies?

https://www.onlinekabelshop.nl/usb-naar ... gL7q_D_BwE
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door ruudderooy »

Heb je al een controller gekocht dan?
anders zou ik direct kijken naar een controller met ethernet en niet van ethernet naar usb en dan naar controller.

er zijn best veel cnc controllers die direct een ethernet aansluiting hebben voor een niet al te hoge prijs.

maar ligt aan je budget en hoeveel assen je aan wilt sturen, hoeveel i/o je wilt en de optie voor externe encoders?

gr Ruud
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door vikingpirate »

Heb je misschien een linkje naar een voorbeeld??
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door ruudderooy »

de NVMEN ken ik niet de andere type in deze link heb ik wel eens getest of bij andere gezien

de goedkooste controller uit de link was laatst iemand zijn settings van kwijt misschien kan je hem naar de ervaringen van deze print vragen link naar topic

zelf gebruik ik deze wel wat duurder maar veel opties en heel stabiel.

en er zijn er nog veel meer en ook een opie is Eding CNC ik ken het zelf niet maar er zijn veele gebruikers hier op het forum, dus veel support en volgens mij ook heel stabiel.(ook wat duurder maar dat is inclusief software mach3 komt dat er nog apart bij)

Gr Ruud
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door DirkSchipper »

Je lijkt je nu blind te staren op Ethernet, maar je wilt/kunt kennelijk niet de hoofdprijs uitgeven. Ethernet heeft zeker voordelen, maar als je voor ethernet kiest en daarbij inlevert op kwaliteit van het produkt, de support (service is uit china en is van china-kwaliteit ...), de ondersteuning die je hier op het forum kunt krijgen (omdat jij een exoot hebt gekocht), ..., dat lijkt me niet slim. Tenzij je al gepokt en gemazeld bent in het CNC gebeuren (maar dan had je deze vragen niet gesteld).

Kijk eens naar de CPU5A-reeks op www.edingcnc.com. USB en Ethernet-variant beschikbaar. Veelen op dit forum hebben de USB-versie en zijn volledig tevreden.
Nederlands produkt, zeer goede kwaliteit, buitengewone support (ik heb zelfs antwoord gehad op zaterdagavond 22 uur!!!), veel ervaring hier op het forum (vlgs. mij uitsluitend positief!!).

En als je de douane-kosten (BTW + inklaring) meerekent maar beperkt duurder.

N.B.
Ik ben een beginner, alles hier geleerd en met hulp van hier in elkaar geknutseld.
Dat was me anders nooit of met 2x zoveel moeite gelukt!
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door benkr »

Welke interface je nodig hebt wordt denk ik in eerste instantie bepaald door het software pakket wat je wilt gaan gebruiken.
Kies je b.v. voor Mach3 dan kun je helemaal niets met Eding hardware, kies je voor Linux CNC dan heb je ook niets aan Eding (hoewel er wel een Linux versie op komst is geloof ik), Mesa hardware heeft ook weer zijn specifieke software die je kunt gebruiken, hetzelfde geldt voor UCCNC en Pokeys en zo nog veel meer.
Bepaal dus eerst eens met welke software je aan de slag wilt, dan vallen er automatisch al een aantal opties af.
Generiek geldt dat de LPT: poort niet meer ondersteund wordt door moderne hardware en software, vanaf Windows7 64 bits en hoger wordt de printerpoort niet meer ondersteund.
USB werkt vrijwel altijd maar geeft bij sommige mensen geen stabiele en betrouwbare interface, de oorzaak is meestal heel divers, slechte USB kabel, slechte bedrading in de machine, enz. enz. Feit is dat sommige mensen hun machine niet met USB betrouwbaar aan het werk krijgen.
Ethernet werkt eigenlijk altijd maar is in de meeste gevallen ook de duurste oplossing.
Pokeys werkt eigenlijk alleen met Mach3 (voor3 assen max.) en met Mach4, UCCNC kan met eigen software en met Mach3, Eding heeft eigen software plus hardware, Mesa werkt met mach3 en Linux en zo zijn er ook nog een aantal Chinese dingen die best wel werken maar waar de ondersteuning op zijn best gezegd aan de andere kant van deze aardbol zit, of- en wanneer die reageren op een probleem wat je hebt is nooit echt duidelijk, maar als zij niets doen dan heb je echt een serieus probleem.
Eding is met name hier op het forum best wel sterk vertegenwoordigd, en ook de support door Bert (Eding) is gewoon goed.
Pokeys idem, zolang je maar geen bijzondere dingen wilt gaan doen, UCCNC hoor ik ook goede reacties van, Mach3 is wereldwijd enorm veel gebruikt en daar vind je dus heel veel gebruikers ervaring van op de diverse fora. Linux is eigenlijk een verhaal apart, als je goed met software overweg kunt dan kun je met Linux werkelijk alles maken, heb je (zoals ikzelf) helemaal niets met software dan moet je beslist niet an Linux beginnen.
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Graag feedback keuze usb of lpt.

Bericht door vikingpirate »

Mijn idee is om met fusion 360 te gaan werken, en anders eerst met winpc om het te leren.
Verder heb ik het programma Vectric prof liggen, maar dat zal te hoog gegrepen zijn in het begin.
Mach3 zou ik wel willen proberen maar eerst maar eens ervaring met wat simpele software opdoen.
Vandaar dat ik mij aan het aanleren ben via youtube en via hier gewoon vragen stellen en veel lezen hier.
De Machine die ik op het ook heb, is de Stepcraft 840 USB versie.
Hier op een Kress 1050 fme en met meerdere spantangen.
Verder ben ik op het cnc gebeuren een beginner, zo probeer ik het eigen te maken.

Vriendelijke groet vikingpirate
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Plaats reactie