Afkortzaag metaal

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door diode »

In verstek zagen komt bij mij nauwelijks voor. Maar is inderdaad wel een aandachtspunt, dank voor de tip.
Hanshembrug
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 jul 2020 16:25
Locatie: WELLERLOOI (L)

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door Hanshembrug »

BEWO is een Nederlands product,en de beste naar mijn mening.Heeft wel zijn prijs, het is nu eenmaal overal zo, kwaliteit betaal je.En koopjes bestaan niet.
Een lintzaag altijd met koeling,overigens geld dat voor alle metaalbewerking.
Ik gebruik een Kasto: hbs 2,superding,maar wel duur, hoofdzakelijk om massief te zagen, voor de draaibank.
Heb je kleine afmetingen basismateriaal, hoek,strip,en pijp, koop dan een Bewo,krijg je nooit spijt van.
De 250 van Bewo heb ik heel wat jaren, nooit problemen, heeft wel iets minder capaciteit dan de 310,maar stel jezelf de vraag wat ga ik ermee zagen.

En als laatste, is je budget beperkt zoals bij de meeste metaalbewerkers, koop een gebruikte Duitse of Nederlandse machine, ipv die rommel uit je weet wel.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door pieter dr200 »

in mijn werkplaats heb ik momenteel meerdere zaagmachines staan, maar iedere machine heeft zo zijn eigen toepassing gebied.

een bandzaag machine heb ik niet, persoonlijk vind ik deze het minst prettig werken.
echt mooi recht zagen doet het vaak niet.

een lintzaag (b.v. mossner reckord) echt een fantastische machine, ideaal om dunwandige profielen te zagen en contouren te zagen. echter niet echt geschikt om als afkortzaag te gebruiken i.v.m. de beperkte uitlading.

een beugelzaag machine (b.v. een Kasto) ook een goede machine, maar deze is meer bedoeld voor het dikkere werk. verstek zagen gaat hier lastig mee, dit komt omdat de klem onder een hoek gezet word i.p.v. het zaagblad. hierdoor komt het materiaal onder een hoek te staan in de werkplaats, de meeste handels lengtes zijn 6 meter. dan is dit niet echt handig.

ik heb zelf een huvema gehad ( de voorloper van de HU 250 DV) dit vond ik geen prettige machine. het zaagde niet echt lekker en met regelmaat knelden het blad vast in het materiaal, met alle gevolgen van dien.

na de huvema kocht ik een bewo 250 dat was een hele verbetering t.o.v. de huvema, hier heb ik nooit geen problemen mee gehad. behalve dat hij voor mijn werk te klein werd. met deze machine heb ik veel gezaagd van dunne kokers tot rvs rondstaf 50mm (moet alleen niet vragen hoe lang dat duurde).

uiteinde de 250 verkocht een een nieuwe 315 er voor terug gekocht, en dat bevalt mij prima. hier zaag ik veel kokers op en staf tot ongeveer 25mm. ik heb er wel een verstek blokker inrichting bij gekocht, om eenvoudig goede verstekken te zagen. de graden aflezing is niet zo nauwkeurig. maar houd er wel rekening mee dat het max ongeveer koker 60x60 is in staal en rvs.
met het juiste zaagblad kan je kokers zagen zonder dat er grote bramen aan zitten.

het voordeel van de bewo, is dat hij altijd recht zaagt, eenvoudig en snel is, weinig ruimte in neemt en dat er een goede onderdelen voorziening voor is. ook behoud hij zijn waarde. als je gaat kijken naar een gebruikte bewo is de december maand rond de kerst de beste tijd. vaak zijn er dan bedrijven die dan gaan opruimen en een nieuwe kopen. bij het kopen van een gebruikte bewo moet je niet kijken naar het uiterlijk maar naar de technische staat, de klem mag best wel een beetje speling hebben maar hij mag niet doorgezaagd zijn in het midden, op de zaag as mag ook wel een beetje speling zitten (zolang je het blad niet meer dan +- 1 cm kan draaien is er geen probleem), de koel middel tank mag niet door geroest zijn. voor de rest zijn het bijna onverwoestbare machines.

zelf heb ik ook zo een drycutter gehad van een bekend merk, maar deze heb ik van ellende weg gedaan.
omdat wij veel rvs zagen is dit geen oplossing, na 4 zaagsneden kon ik het blad weg gooien.
hiervoor in de plaats is een berg und schmit/imet cirkelzaag gekomen in een mobile uitvoering. deze gebruik ik nu op locatie. op zich een goede machine maar beperkt in het motor vermogen 230V i.p.v. 380v

en voor het grovere werk heb ik een hitachi/hikoki doorslijper staan. deze gebruik ik voor het grof op lengte zagen van materiaal, zodat het hanteerbaarder is met het zagen.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door keesfrees »

Leerzaam, interessant verhaal.
Je bent duidelijk een intensive gebruiker, dan is een het een voorwaarde om de juiste spullen te hebben, maar, ik wil toch iets toevoegen aan dit stukje :
pieter dr200 schreef: 27 jun 2021 09:40 ik heb zelf een huvema gehad ( de voorloper van de HU 250 DV) dit vond ik geen prettige machine. het zaagde niet echt lekker en met regelmaat knelden het blad vast in het materiaal, met alle gevolgen van dien.
Ik heb al jaren ook een voorloper daar van, ws dezelfde als jij had. In de loop der tijd heb ik daar van collega's ook over gehoord die daar niet zo over tevreden waren maar ik heb er geen problemen mee, wel kleine dingen er aan toegevoegd en gerepareerd.
Het knellen in het materiaal herken ik totaal niet, wel happen, maar dat was een kwestie van andere vertanding kiezen bij slijpen, en een vers zaagblad hapt ook meer maar dat gaat snel over.
En, O ja, andere koelvloeistof, die melk achtige vloeistof koekt aan, de resten bleven tussen de tanden zitten.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 28 jun 2021 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door pieter dr200 »

keesfrees schreef: 27 jun 2021 19:04 Je bent duidelijk een intensive gebruiker
klopt het is buiten mijn hobby ook mijn werk.

aan de huvema had ik weinig gedaan. alleen een keer goed schoon gemaakt en gesmeerd. het was op zich een nette machine, maar ik vond hem niet lekker zagen. en als het blad vast liep brak hij gelijk of de mee neem pennen. toen ik mijn eerste bewo kocht was het een wereld van verschil daar had ik al die problemen niet mee.

ik heb er altijd standaard kinkelder zaag bladen op zitten, wel met een verschillende tandsteek. bij mijn huidige als vorige bewo's heb ik nog nooit last gehad van een happende zaag.
pieter dr200 schreef: 27 jun 2021 09:40 En, O ja, andere koelvloeistof, die melk achtige vloeistof koekt aan, de resten bleven tussen de tanden zitten.
waarschijnlijk is de verhouding koelvloeistof/water niet goed, zelf houd ik 10% aan met zagen omdat rvs nogal gauw wil gaan vreten aan het zaagblad.
al koelvloeistof gebruik ik bp alusol.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door keesfrees »

Als inhuur metaalsmurf heb ik ook meerdere metaalwerkplaatsen en zagen gezien, allen met voor en nadelen uiteraard, dan is zo'n huvema voor klein knutselwerk best handig, naar mijn idee en bij mij doe-tie het best.
Dit ter info als iemand dit tegenkomt als onderzoek voor een metaalzaag.

Als koel / smeer gebruik ik nu een olie achtige vloeistof, ooit overgegoten in een andere verpakking dus geen idee van merk / type.

Voor de gelegenheid mijn (bedoelde) onderschrift handmatig toegevoegd :

Signature
handig aanhalen (citeren, quoten) : viewtopic.php?f=37&t=12599

Een tijd lang kwam dat alleen tevoorschijn na een aanpassing van een bericht, maar nu helemaal niet meer, het stond nu ook uit in de instellingen, nu weer aan gezet maar het werkt nog niet.
Plaats reactie