Sieg SX3 - Blaxk en Red G0619 probleem.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bulletje
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2011 19:00
Contacteer:

Sieg SX3 - Blaxk en Red G0619 probleem.

Bericht door bulletje »

Bij mijn Sieg SX3 zijn alle hall sensoren (hall switches) en uit geklapt.
Daardoor kan ik de hier gebruikte types niet achterhalen.
Weet iemand soms welke hall sensoren in deze SX3-68 Brushless DC Motor worden gebruikt?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Sieg SX3 - Blaxk en Red G0619 probleem.

Bericht door Markus »

Misschien weet deze meneer het
https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogu ... ill-Spares

Greezt,

Markus
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Sieg SX3 - Blaxk en Red G0619 probleem.

Bericht door benkr »

Zelfs als je dat zou weten, heb je dan een idee waarom dit is gebeurd?
Heel waarschijnlijk heeft je regelaar een probleem.
tonniedorie
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2020 19:54
Locatie: beuningen (gld)

Re: Sieg SX3 - Blaxk en Red G0619 probleem.

Bericht door tonniedorie »

wie kan mij helpen met mijn sieg sx3
printplaten vernieuwt maar moter draait niet
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Sieg SX3 - Blaxk en Red G0619 probleem.

Bericht door benkr »

tonniedorie schreef: 09 sep 2020 16:43 wie kan mij helpen met mijn sieg sx3
printplaten vernieuwt maar moter draait niet
Vertel eens waar die machine woont, wellicht is dat niet zo heel ver van mij vandaan, dan wil ik best een poging wagen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Sieg SX3 - Blaxk en Red G0619 probleem.

Bericht door benkr »

Ja, je woont dus duidelijk niet bij mij in de straat, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik wil er best een keertje naar kijken voor je maar ik geef geen enkele garantie dat het ook iets gaat opleveren.
Begin eens met wat foto's hier van de motor, de printen en dat soort dingen.
Heb je de motor al los getest, die moet b.v. op een laptopvoeding al draaien of als je niets anders hebt op een (auto) accu.
Waarschijnlijk gaat het om een DC motor met koolborstels, grote kans dat die borstels versleten zijn.
Verder komt het regelmatig voor dat de motor inwendig compleet vervuild is door slijpsel van die koolborstels en daardoor slecht contact geeft, aardsluiting geeft enz. enz. De motor uit elkaar halen en goed schoonmaken is een goed begin. Verder dat zwarte poeder vooral rond de koolborstelhouders heel goed weghalen.
Controleer ook of die borstelhouders niet warm zijn geweest en daardoor een andere vorm hebben gekregen, dat komt vaak voor bij versleten koolborstels.
Als laatste en zeker ook niet onbelangrijk controleer de collector van de rotor van de motor, die koperen lamelletjes moeten goed schoon zijn, de hele collector moet egaal vlak zijn en als de motor eenmaal draait dan mag die niet op één bepaalde plaats erg vonken.

Als je er van overtuigd bent dat de motor goed is dan is de volgende stap de printplaat of printplaten, daar zijn diverse modellen van in omloop, een foto daar van kan mij al vast een eindje op weg helpen zodat ik jou dan weer verder kan helpen misschien.
Mocht dat niet gaan lukken dan ga ik je vragen om de motor, samen met de printplaten bij mij te bezorgen zodat ik daar dan rustig naar kan gaan kijken en uitzoeken wat er kapot is, geen garantie, maar toch wel een redelijke kans dat het probleem opgelost wordt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Sieg SX3 - Blaxk en Red G0619 probleem.

Bericht door hfjbuis »

Waarschijnlijk gaat het om een DC motor met koolborstels, grote kans dat die borstels versleten zijn.
De "SX3-68 Brushless DC Motor" lijkt er echt in te zitten, niet een DC motor met koolborstels (zoals in mijn HBM). Deze BLDC motor kun je niet met 2 draden gelijkspanning laten draaien.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Sieg SX3 - Blaxk en Red G0619 probleem.

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 09 sep 2020 23:33
Waarschijnlijk gaat het om een DC motor met koolborstels, grote kans dat die borstels versleten zijn.
De "SX3-68 Brushless DC Motor" lijkt er echt in te zitten, niet een DC motor met koolborstels (zoals in mijn HBM). Deze BLDC motor kun je niet met 2 draden gelijkspanning laten draaien.
Okee, dan wordt het een heel ander verhaal. Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar grote kans dat er dan proximity sensoren in de motor zitten die overleden zijn.
Is eigenlijk heel eenvoudig te zien, een DC motor heeft maar 2 draden, een BLDC heeft er minstens 3 en heel vaan nog minimaal 3 extra voor de sensoren.

Ik heb totaal geen ervaring met het repareren van deze motoren en sturingen en momenteel ook geen tijd om dat dieper in te duiken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Sieg SX3 - Blaxk en Red G0619 probleem.

Bericht door hfjbuis »

Een BLDC heeft geen terugkoppeling (HAL) nodig om te kunnen draaien. Koppel de kabel die op de achterkant van de motor zit eens los en kijk of het ding wil draaien.

Je kunt eventueel de spoelen (UWV) van de motor met een multimeter controleren.

Als niets helpt, is het waarschijnlijk goedkoper om de motor en aansturing te vervangen door een "universeel exemplaar" dan een losse motor van Sieg te kopen.

Op YouTube staat wat filmpjes over het controleren van zo'n motor:

https://www.youtube.com/watch?v=uOQk8SJso6Q


https://www.youtube.com/watch?v=bkHa8vrV2Jc

Als je er niet uitkomt, kunnen we er ook samen naar kijken. Dat moet je wel naar hoensbroek komen (Limburg). Stuur in dat geval maar een pb
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie