opti BF30 8Nm steppers, is dat cont of peak ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

opti BF30 8Nm steppers, is dat cont of peak ?

Bericht door vroemm »

Hi..

Op de site van optimum staat dat de steppermotoren voor OPTI BF30 vario 8 Nm zijn.

Zie "extent of supply: MK F30DP"
http://www.optimum-machines.com/fileadm ... _GB_08.pdf

Is dat continouse of peak torque ?

Probeer er achter te komen hoeveel watt servo motoren zouden moeten zijn voor de OPTI BF30 vario.
Om te zien of deze met de UHU servo controller aangedreven kunnen worden.
De standaard UHU gaat tot +/- 500 watt.
De high power UHU gaat hoger, weet niet hoe hoog.

Vroemm.
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: opti BF30 8Nm steppers, is dat cont of peak ?

Bericht door mlrs »

Het vermogen is natuurlijk afhankelijk van spanning en stroom. Dus wat voor voedingsspanning ga je gebruiken en hoe veel stroom vragen de motoren. De FET's moeten deze stroom en spanning natuurlijk wel aan kunnen.
Ik ga zelf deze UHU servo sturingen ook gebruiken. Ik heb er alleen nog geen ervaringen mee.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: opti BF30 8Nm steppers, is dat cont of peak ?

Bericht door hex173 »

goedenavond allemaal,
voor zover ik het begrijp wordt altijd het houdkoppel van een stappen motor opgegegeven, hier dus 8 Nm.
Dit houdkoppel ontstaat bij de maximale stroom door de spoelen.
Zie bijvoorbeeld http://www.nc-step.de/pdf/KH56KM2.pdf Deze stappenmotor is: 0.932 Nm - bij 2.0 Amp en
2.4 V.
Deze stroom en spanning kun je er dus continu op zetten.
Maar bekijk nu het koppel / toeren grafiek eens. Dan zie je inderdaad dat 0.932 Nm het maximum is.
Maar hoe meer rpm hoe slechter het wordt.
een en ander heeft te maken met de inductie van de spoelen. Ik overweeg zelf 6 Nm stappenmotoren op een "freesmachientje" te zetten maar dan de spoelen in serie dat zal wel de snelheid beperken maar ook de door de controller te leveren stroom. 3.2 Amp i.p.v. 6.4 Amp. (zie http://www.stappenmotor.nl )
Het vermogen, voor een stappenmotor, (stroom x spanning) is denk ik niet zo eenvoudig op te gegeven
Hier staat bij A04 en A23 ook nog wat http://www.compumotor.com/catalog_eng_ref.htm
alles wat ik maak, kan beter.
Flipper
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 okt 2017 21:08

Re: opti BF30 8Nm steppers, is dat cont of peak ?

Bericht door Flipper »

(y)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: opti BF30 8Nm steppers, is dat cont of peak ?

Bericht door benkr »

Die vraag is best moeilijk en is afhankelijk van een boel factoren nl.
Van de voedingsspanning, van de zelfinductie van de motor, van de driver en natuurlijk ook van de machine waar ze op zitten.

Alle BF machine hebben een zwaluwstaart geleiding, dat betekent dat ze moeilijk in beweging te krijgen zijn, de zwaluwstaart heeft de neiging om te blijven 'plakken' als het ware.
Verder is bij een zwaluwstaart de smering van groot belang voor de kracht die nodig is om hem te bewegen.
Ook is de kracht die nodig is om de kop naar beneden te bewegen veel minder dan om de kop naar boven te bewegen, soms wordt een contragewicht gebruikt om hier wat meer balans in te krijgen.

Voor een stappenmotor geldt dat een hoge voedingsspanning het maximum toerental hoger maakt, de zelfinductie juist het tegenovergestelde, hoe meer zelfinductie hoe minder snel een motor zal zijn, of hoe hoger je de voedingsspanning moet maken om wat snelheid te halen.

De driver bepaalt ook voor een belangrijk deel de prestatie van de motor, lees het topic van Ballegooijen, hij heeft ervaren dat een echte Leadshine driver ongeveer 3 x beter presteert dan een goedkopere Chinese kopie. Moderne 'cosed loop' setjes presteren nog beter, echte servomotoren bevallen de mensen die ze op hun machine hebben gemonteerd weer beter en het grote voordeel van servomotoren is dat de koppelkarakteristiek zich veel gunstiger gedraagt, en dat een servomotor een veel hoger 'piekvermogen' heeft dan een stappenmotor. Een stappen motor wordt bij toenemende snelheid steeds minder krachtig, een 8Nm motor Nema34 motor b.v. zit bij zo ongeveer 400 rpm aan zijn maximaal toerental en heeft dan eigenlijk vrijwel geen koppel meer, een servomotor behoudt zijn koppel van 0 tot het max. toerental.
Plaats reactie