oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Bericht door johan jorez »

ik heb van bij mijn broer een oude freesmachine gered van het oude metaal ,
bij het nazien van de machine bleek dat de zwaluwstaart in de midden zwaar versleten is
bij het uit regelen van de speling loopt de tafel vast naar de uiteinden toe
welke zou de meest economische manier zijn om dit op te lossen
is het te proberen om de zwaluwstaarten te her frezen ???
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je het op een nette manier kan opspannen, ja.. dan kan je je zwaluwstaarten nabewerken.. maar dan moet je mogelijk ook nieuwe spieën maken
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Bericht door rien1959 »

Het is inderdaad te frezen maar alleen daarmee red je het niet. De contrageleiding moet ook worden bewerkt en alles moet worden ingeschraapt. De ruimte die de spie overheeft kan worden opgevuld. Heb je zoiets nooit gedaan dan is de kans groot op een mislukking. Het grote probleem is dat weinig mensen de kennis en kunde hebben om de spie in te schrapen en op de juiste manier af te stellen. Een goed ingeschraapte zwaluwstaartgeleiding is op enkele mu's (0,001 mm)nauwkeurig en slecht geschraapte enkele honderdsten en meer :oops: In nauwkeurige kleine slijpmachines zitten vaak zwaluwstaartgeleidingen, maar dit terzijde. Wat je nodig hebt is het volgende : een driehoekige rij, pruisisch blauw, hardmetalen schraapstaal of schraapmachine, veel meetgereedschap voor meten evenwijdigheid en haaksheid en veel geduld (en ellebogenstoom). En ja, ik weet waar ik over praat. Het was een onderdeel van mijn vak waar veel collega's hun neus voor ophaalden maar waar ik altijd lol in had.
Tieske
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2007 12:13
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Bericht door Tieske »

Wat is inschrapen?

Thijs
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Bericht door rien1959 »

Inschrapen is een term uit de machinerevisie. Wat je doet is met behulp van een zeer nauwkeurige rij (geschraapte gietijzeren lineaal) de afwijkingen in de vlakken verwijderen. Met behulp van een sterke kleurstof (pruisisch blauw) die op de rij heel dun wordt aangebracht zie je de afwijkingen op de vlakken wanneer je die toucheert. Je schraapt dan de blauwe punten weg en daarna begint alles opnieuw, netzolang tot er een gelijkmatig patroon ontstaat. Dan weet je dat de vlakken zuiver zijn. Bij een spie is het verhaal ongeveer gelijk alleen wordt de spie zelf gebruikt bij het "inblauwen" Wanneer je dit hele proces onder de knie hebt en alle normen en metingen juist toepast krijg je een machine die super nauwkeurig is. Ik heb een keer een grote Mikron freesbank geschraapt waar de Y-as was ingezakt. Na de reparatie kwam ik uit op een afwijking in evenwijdigheid van kleiner dan 0.002 mm over 500 mm ! Beter dan nieuw ! Het verhaal heb ik bewust kort gehouden. Er komt veel meer bij kijken zoals evenwijdigheid, haaksheid en rechtheid. Maar ik ga hier niet verder over vertellen. Het zou een compleet boek worden. Wel kan ik zeggen dat het een vak is wat uitsterft, helaas.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

inderdaad.. schrapen is een uitstervend vak.. ik heb het op school niet eens meer geleerd, ik heb 't nog geleerd van een oude collega, ik had mijn schraapstalen gemaakt van oude vijlen, geslepen tot ik een gladde en zuivere rei had.. ( rij of rei.. ik dacht persoonlijk het laatste, maar als't beestje maar een naam heeft :P )

zo nu en dan had ik stempelplaten te vlakken.. bramen en brokken als er een snijplaat bezweken was..

met CNC kun je veel, maar niet alles..

er staat ook ergens op het net een beschrijving van iemand die een hobby freesbankje eerst helemaal schraapt en lept om em zuiver te krijgen.. veel werk, maar de moeite waard.. omdat je met een schraapstaal heel plaatselijk materiaal kan wegnemen.. en pruisisch blauw.. kom daar nog maar eens om..
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Bericht door Stephan »

Schrapen is een echt vak dat slechts door een aantal vakmensen echt goed word gedaan, je leert dit niet zomaar bij de LOI . Heb je het nog nooit gedaan dan is mijn advies beging er niet aan. Stel dat je alles echt netjes en goed heb gedaan dan moet je daarna nog alle spindels en lagerblokken naar de juiste maat worden aangepast, je heb immers de maat voering van de geleiding aan gepast. Zijn je geleidingen versleten dan zijn je spindels dit ook, deze zou je ook moeten vervagen.

Als je het aan mij zou vragen dan zou ik een setje linear geleidingen en spindels kopen de (nieuwe aanlegvlakken) oude zwaluwstaart er af frezen (eerst alles heeeeeeel goed uitleinen) en de nieuwe plaatsen. Als je dit voor elkaar krijgt heb je voor relatief weinig geld een goed stabiel frame met goede geleiding en nette spindels waar je meteen gestuurde motoren op kan zetten.

Succes met je project en hou ons op de hoogte

Stephan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's wel de mooiste methode..

't "Zadel" van een freesbank zou ik dan als het even kan na het vlakfrezen (laten) vlakslijpen..

voor de X-as de rails onder de tafel en de wagens ondersteboven op't zadel..
Tieske
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2007 12:13
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Bericht door Tieske »

Heren, bedankt voor de uitleg. Niks om zelf te doen, dat heb ik al gezien.

Wat ik me nu afvraag. Als 't een uitstervend beroep is, word 't dan nu op een andere manier gedaan? En als ik de loopvlakken van mijn freesmachine bekijk dan zie ik toch wel sporen van de frees waarmee deze gemaakt zijn. Ik zou zeggen als er al geschraapt is dan is 't toch maar mondjesmaat. Of worden die hobby machines uit Japan en China helemaal niet geschraapt?

Thijs
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Bericht door tuurbo »

Uit Japan heb ik nog nooit een hobby freesding gezien,alleen maar goed spul.
Uit China? ik zeg maar nix meer :evil: Laat ik het zo zeggen,ze worden steeds beter
Op nieuwe machines zit meestal i.p.v zwaluwstaart een lineare geleiding.
Of als erg stabiel verspaand moet worden,blokgeleiding.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Bericht door audiomanics »

En tijdelijk een glijplaatje monteren en met carborundumpasta inslijpen. Vervolgens de boel goed schoonmaken, smeren en stellen..
Zou dat ook werken?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Bericht door rien1959 »

Slijppasta .... nee, nee en nog eens nee. Je zou het in principe wel op elkaar inslijpen maar waar blijft de rechtlijnigheid ? Vergeet het maar. En om op chinese banken terug te komen .... bagger ! De enkele keer dat ik schraapwerk tegenkom is het om te huilen :cry: Merken die nog wel schrapen slijpen meestal de geleiding en de tegengeleiding en steken dan een kant oliehoudend. Toch is slijpen niet zo nauwkeurig als je wel zou denken. Je brengt er al snel warmte in en daarmee spanning in het materiaal. Meestal wordt zo'n geleiding onder voorspanning geslepen zodat hij na het slijpen de juiste rechtheid krijgt.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: oude freesmachine zwaluwstaart vernieuwen

Bericht door ger »

Ligt er een beetje aan wat je er mee wilt gaan doen lijkt me, als het voor de hobby is , kan je het best lichtjes nafrezen op een goede freesbank.
Het wordt waarschijnlijk beter als dat het nu is ;-)
Wil je een state of the art machine , tja trek dan je portemonnee maar open en huur rien of een van zijn collega's in ( als je ze nog kan vinden)
Schrapen is een vak , en moet je niet aan beginnen als je dat nog nooit gedaan hebt, tenminste niet de zwaluwstaart van een freesbank ( kost ook nog al wat als je eerst alle meetgereedschappen moet kopen)
Als je chinese machines vergelijkt met bijvoorbeeld schaublin , tja dan is het idd bagger :lol: maar jah het kost ook maar een fractie, en voor veel hobbyisten nog net betaalbaar ;-)
En met een beetje goede wil valt ook daar op nog redelijk te werken.
Een leek maakt op een dure schaublin waarschijnlijk beroerder werk dan een vakman op een chinese bank ;-)
Plaats reactie