Welke machine en onderdelen voor CNC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Welke machine en onderdelen voor CNC

Bericht door EBos »

Beste lerzers,

Ik ben nieuw hier op het forum dus zal mij ten eerste voorstellen.

Mijn naam is Erik ( 22 jaar ) en ben werkzaam en leerling bij Universiteit groningen als instrument maker.
Ik zit in laatste jaar fijn mechanica niv 3 cnc verspaner op friese poort te drachten. Hier voor heb ik niv 2 machine bankwerker gedaan ook op de zelfde locatie.
In middels ben ik van af mijn 16 in aanraking gekomen in de verspanende techniek. Ik heb een beetje van mijn hobby ook mijn werk gemaakt.
Als hobby bouw ik op een fijne schaal stoom treinen, echt werkend op stoom en kooltjes. Huidige waar ik mee bezig ben, ben ik 4 jaar geleden mee begonnen. Ik kan er niet op of achter zitten, het is maar schaal 1:30. Voor de geintereseerde verwijs ik die naar mij website.

Inmiddels heb ik een aardige werkplaats opgebouwt met HBM draai en freesbank. Nou zou ik graag een 2e frees machine willen en ombouwen naar cnc.
Ik benbekent met cnc en cadcam via inventor en hypermill. Maar ben niet bekent met ombouwen etc.

Ik zoek een geschikte machine. Ik zie veel om gebouwde Bf 20 en 25 maar welk merk is nou het voordeligst en meest geschikt? Optimum, HBM etc?
Ook zie ik van dit model voor gebouwde exemplaren.
Verder kan ik op de site van DamenCnc geen compleete sets zien, ik kan er ook volledig naast kijken.

En betreft het kosten plaatje wil ik wel beetje in de gaten houden voor dat ik van alles ga bestellen.

Ik zou vast vragen zij vergeten maar dat komt naderhand wel weer terug.

Gr, Erik 8)

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Welke machine en onderdelen voor CNC

Bericht door mosoft »

Hallo Erik,

Welkom op dit forum je zult over je onderwerp verschillende draadjes kunnen vinden binnen dit forum, het is een gewild onderwerp en al verschillende keren aan de orde gekomen.
De een zweert bij HBM de ander bij Optimum en weer een ander bij Huvema maar het is maar net hoe de machine bevalt en daar blijf je dan meestal bij. De een is wat netter afgewerkt als de ander maar dat kan per merk ook nog wel verschillen, dit hangt af van de eindcontrole.
Snuffel eens rustig met de zoekfunktie door de onderwerpen en je komt verschillende kritieken en voorkeuren tegen en weeg dan voor je zelf af wat het beste bij jou en je budget past.

Zelf heb ik een HBM25 (480 x 220 werkbereik) en die voldoet prima voor mijn doel. en is ook precies genoeg voor mijn hobbywerk.

Ik wens je succes bij de ombouw van welke machine je ook gaat kiezen.

Jan
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Welke machine en onderdelen voor CNC

Bericht door EBos »

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie.
Ik zit zelf nog te zoeken wat beste uit komt. Lees inderdaad toch nog wel dat er verschil in kwaliteit zit tussen bvb HBM en Optimum. Het is mij nog niet helemaal duidelijk of er extreem veel aan de machine aan gepast moet worden voor dat de kogelomloop spindels geplaatst kunnen worden.
Waar je deze kan krijg is bij DamenCNC maar zijn er nog meer leveranciers? Compleete sets?

Ik ben ondertussen lekker aan het rond kijken op dit forum naar ombouwen etc en wat ervaringen zijn.

Gr
Erik

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Welke machine en onderdelen voor CNC

Bericht door lelieveld »

Lees inderdaad toch nog wel dat er verschil in kwaliteit zit tussen bvb HBM en Optimum.
Flauwe kul
ik ben voor ik mijn eerste nieuwe draaibank kocht bij alle zaken geweest die , Optimum , Benardo , Huvema Quantum , HBM en ( ik vergeet er nog 1 ) verkopen
Als je er naar kijkt , dan zie je dezelfde machine,s , Alleen een ander kleurtje en naambordje.
Overal vond ik giet gallen in het gietijzer soms meerdere cm groot
Bij al deze machines krab je de verf er met je nagels af.
In de Optimum exact dezelfde problemen met de motorsturing als bij HBM!!
Een Optimum BF20 stond al 6 weken zonder stuur print en motor in de showroom!!
De Optimum BF30 kon ik de Z-as alleen met een ratelende aandrijving verstellen
Dat is niet instelbaar.
Bij de Huvema draibank die ik kocht waren de trapeziumspindels voor de langs dwarsvoeding en boorpinole Engelse draad met een MM nonius er op!
Klopte natuurlijk geen sodemieter van toen ik er een meetklokje tegen zette om het te controleren
Sommige dingen leken bij Huvema en Optimum beter
Misschien dat die Winkelier/ importeur de moeite neemt om ze beter af te stellen en goed op te poetsen.
Ik snap ook niet dat het toegestaan is om op Optimum Machines made in Germany te zetten
Het is gewoon bedrog :evil: :evil: :evil:
Alle onderdelen met een naam er op komen uit China !!
De Motor , Relais, Printplaten, zelfs het snoer met stekker etc..
Voor je wat koopt ook zelf eens goed kijken als je daar bent.
Maar ja bij mij stonden ook de centjes in brand in mijn broekzakken ;-)

Ik wil ook niet betalen wat men vraagt voor een gebruikte Aceira of Emco draai/freesbank.
Daar durft men meer voor te vragen als ze nieuw hebben gekost !!
En als ik dan niet besodemieterd wil worden door Optimum!!
Dan is er maar 1 leverancier die hetzelfde levert voor de laagste prijs !
H.B.M.
Hij levert voor de laagste prijs dezelfde machine
En een uitstekende garantie afhandeling!!
En Gewoon eerlijk Made in China
en zeg nou zelf wat is er nu mis met Nassi of Bami ;-)
Oh ja ik werk niet bij H.B.M. als je dat misschien dacht
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Welke machine en onderdelen voor CNC

Bericht door Leeuwinga »

wat is er nu mis met Nassi of Bami
je kunt als je het gegeten hebt, soms behoorlijk buikpijn van krijgen... :oops:
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
1mix
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 aug 2007 13:01
Locatie: Best
Contacteer:

Re: Welke machine en onderdelen voor CNC

Bericht door 1mix »

Hoi allemaal,

Toen ik een klein draaibankje zocht heb ik ook de Locloods eens gebeld.
Hetzelfde type als HBM, dezelfde prijs maar meer toebehoren!
Bovendien was het ding al uitgekrat en gecontroleerd.
Van zijn site moet je het niet hebben, die is bij b.v. HBM beter.
Qua kennis zit je bij de Locloods in ieder geval beter en qua service denk ik ook (hoewel ik met HBM zeker geen slechte ervaringen heb).

Groeten Eric.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Welke machine en onderdelen voor CNC

Bericht door EBos »

@ lelieveld


Tjah ik vind het zelf ook apart. Zouden de Optimum niet in elkaar gezet worden in Duitsland en de onderdelen gefabriceerd in China? Misschien is dat het verschil.
Maar er is niks met Nassi of Bami, Alleen kan ik niet met stokjes eten :mrgreen:

Momenteel ben ik aan het vergelijken tussen de HBM BF25 L en de Optimum BF20 L
Optimum maakt het tot einde volgende maand interessant kwa prijs om dat ze 20jaar bestaan.
De BF25 heeft weer als voordeel een grotere spindel opname.


@ Eric

De website van de Locloods kan ik idd niks mee, heb er tijd geleden nog op gekeken er was niks aangepast.
Ik kwam op een nieuwe website maar hier staat vrij weinig tot eigenlijk niks op....
Wat voor 'merk' heb jij daar gekocht als ik vragen mag? ook om gebouwd naar CNC?

Groeten,
Erik

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Welke machine en onderdelen voor CNC

Bericht door michel pet »

het verschil zit in de elektronika en een beetje in de afwerking.
ik heb een bvf 20l omgebouwd en die werkt prima.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Welke machine en onderdelen voor CNC

Bericht door lelieveld »

ik heb een bvf 20l omgebouwd en die werkt prima.
Ik heb een Bf30 omgebouwd dat werkt ook prima en ook geholpen bij een paar andere machines
er zijn er zat die een HBM of Optimum hebben omgebouwd
Of helemaal zelf gebouwd van MDF en lade geleiders en dat werkt ook prima ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Welke machine en onderdelen voor CNC

Bericht door EBos »

Ik heb afgelopen weekend een gebruikte machine gezien op internet en hier op gereageerd, helaas nog geen reactie gekregen. Het is een optimum bf20

Voorkeur gaat naar optimum. Heb contact gehad met damencnc met de vraag over machines en dergelijke.
De optimum heeft als voordeel dat er voorbereiding in zit voor om bouw naar kogelomloop.
Eerlijk gezegd weet ik niet of dit voor alle bouw jaren gelt.

ik heb zelf een hbm wmd25v, gelijk aan de bf25. Als je de spindel aan zet in een hoog toeren tal hoor je hem even 'zoeken'. Dat niet alleen maar hij wil ook te snel naar het toeren tal.
En modelbouw collega (om zo maar even te noemen) heeft 2 optimum bf20's. een daar van heeft bouw jaar van 2009.
Bij zijn machine is het zo als je de spindel aan zet dat deze netjes naar zijn toerental klimt zonder te stijgeren.
Zijn oudere bf20 heeft dit dan weer niet.

Maar goed, even terug naar cnc.

Stappen motoren wil ik rechtstreeks aan de spindels monteren (met nodige toe behoren natuurlijk).
Ik zie ook wel dat er gebruikt gemaakt wordt van tandtrap riemen maar ik heb hier mijn twijfels over kwa nauwkeurig heid. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
DamenCnc adviseert IP54 4,5nm stappen motoren. Deze wordt veel geadviseerd als ik zo het forum rond gekeken heb.
Is dit ook geschikt voor de Z as? En hebben deze motoren beetje goede ijlgang?

Echter vind ik bij hem de kogelomloop spindels wat aan de duure kant, meer om dat ik goedkoper heb gezien.
Van een eene Chai blijken ook zeer goed te bevallen door paar mensen hier.

Ook de CNC besturen (RTR classic of performance) vind zeeer aan de duure kant.
Waar kan ik wat goedkoper vinden of zijn hier ook kits van te krijgen?

Langzaam maar zeker kan ik mijn boodschappen lijstje in vullen zo. :)

Erik

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke machine en onderdelen voor CNC

Bericht door Rob65 »

1mix schreef:Hoi allemaal,

Toen ik een klein draaibankje zocht heb ik ook de Locloods eens gebeld.
Hetzelfde type als HBM, dezelfde prijs maar meer toebehoren!
Bovendien was het ding al uitgekrat en gecontroleerd.
Van zijn site moet je het niet hebben, die is bij b.v. HBM beter.
Qua kennis zit je bij de Locloods in ieder geval beter en qua service denk ik ook (hoewel ik met HBM zeker geen slechte ervaringen heb).

Groeten Eric.
Klopt helemaal. Bij de Locloods hebben ze geen verstand van internet, wel van machines en gereedschappen.
Ik kan er niet vaak genoeg komen, helaas vind ik er altijd wel wat :shock:
Bami frezen van 18mm die messcherp blijven, gebruikt meetgereedschap van een oude meetkamer, maar ook mooie nieuwe machineklemmen in verschillende uitvoeringen.
Ook voor een nieuwe frees- of draaibank kan je daar goed terecht en je krijg goed advies.
Zelfs de simpelste HBM machine wordt netjes schoongemaakt en afgesteld en bij de draaibank die een vriend daar kocht werd de snelwisselbeitelhouder netjes gemonteerd.

Echt iemand met liefde voor het vak, maar hij staat volgens mij liever een uur aan een machine te werken dan 5 minuten te besteden aan het typen van een mailtje ;-)
Gewoon eens langs gaan en je wensen kenbaar maken. Maar ja, ik woon er 20 minuten fietsen vandaan en heb dus makkelijk praten...

Voor ombouw naar CNC gewoon even internet afschuimen. Kogel omloop, geleidingen en stappenmotoren haal ik meestal bij stappenmotor.nl, goede website, snelle levering en perfecte service. Er zijn ook diverse chinese leveranciers maar de kwaliteit is niet altijd even goed...

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Welke machine en onderdelen voor CNC

Bericht door Lude »

Rob: Niets ten nadele van stappenmotor.nl (goede ervaring mee), maar veel van zijn producten zijn wel chinees van origine.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welke machine en onderdelen voor CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. voor iemand met een opleiding tot instrumentmaker.. hoe moeilijk is het om de hele machine zelf te bouwen?..
Ik heb 't machien ook zelf gebouwd.. moeilijk is het niet.. de aansturing, daar zit em de kneep..

Ik heb zelf verschillende besturingen opgebouwd.. eigenlijk opgewaardeerd vanuit een vorige versie..
Mijn advies: gebruik goede electronica.. de machine is makkelijk genoeg aan te passen.. daar ligt het probleem niet..

'k heb heel wat van die HBM's omgebouwd.. als je't vaker doet.. is het "zo piept".. 't is alleen.. zoals anderen ook al aangaven.. 't chinese gietwerk.. Ik heb er machines bijgehad waarbij ik de moeren voor de X-as zo kon monteren.. en waarbij het bed vrijliep.. 'k heb er ook gehad die ik echt moest uitfrezen (slijpen gaat ook ).. om ze passend te krijgen.. gietgallen, resten vormzand.. ik heb alles gezien..
Plaats reactie