Kan ik met een BF 25 RVS frezen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Kan ik met een BF 25 RVS frezen?

Bericht door cocobolo »

Ik ben deze week bij Hessel Oosten geweest : hij was zo vriendelijk mij urenlang al mijn vragen over de HBM BF25, frezen en ombouwen naar cnc te beantwoorden. Hessel nogmaals dank!

Ik wil vrij kleine dingen frezen voor hoofdzakelijk gitaren. Ik denk daarbij ook aan "bruggen" van roestvaststaal. Hessel dacht dat misschien heel rustig en met heel kleine stappen et misschien wel kan maar adviseerde me toch om het op het forum nog eens te vragen. Dus hier ben ik ;) : is de BF 25 hier sterk genoeg voor? Of maakt de kracht van de machine minder uit en gaat het om de juiste frees/toeren/freessnelheid?

Ik denk dat ik binnen een week of 2 de machine ga halen, tenzij er nu natuurlijk allemaal nieuwe info losbarst die mijn keuze beïnvloeden....
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: Kan ik met een BF 25 RVS frezen?

Bericht door cocobolo »

...dan ga ik het maar gewoon proberen, ik hoop dat het wil en dat ik niet een BF 30 had moeten kopen of zo.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kan ik met een BF 25 RVS frezen?

Bericht door assink »

Heb zelf geen ervaring met rvs frezen. Wat ik wel weet dat er heel veel verschil zit in de verspaanbaarheid van de verschillende soorten rvs :!:
Sommige rvs soorten zijn bijzonder taai en abrassief, bij voorkeur gebruik je RVS 303 als je goed verspaanbaar materiaal wilt. Hoge eisen aan de corossiebestendigheid heb je niet bij jouw toepassing.
http://www.salomons-metalen.nl/pdf/aust ... stalen.pdf
Kijk even in dit overzichtje naar de eigenschappen van de verschillende rvs soorten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kan ik met een BF 25 RVS frezen?

Bericht door DaBit »

Ik ga RVS binnenkort met een BF20 proberen.
Ik zie opzich niet waarom het met niet al te grote freesjes niet zou kunnen
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: Kan ik met een BF 25 RVS frezen?

Bericht door cocobolo »

Ok, dank, ik ben gerustgesteld :
Of het kan of niet zal in principe dus niet afhangen van mijn keuze voor de BF 25. Als ik de juiste RVS soort gebruik met juiste snelheden, frees, enzovoorts dan kan het ook op de 25. Vermoedelijk moet ik gewoon rustig aan doen. Ik ga het merken :)
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Kan ik met een BF 25 RVS frezen?

Bericht door Hessel Oosten »

Vond nog dit:

RVS in automaten kwaliteit:

http://www.hamel.nl/Files/File/document ... liteit.pdf

Hessel
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Kan ik met een BF 25 RVS frezen?

Bericht door Hessel Oosten »

En verder nog veel extra info op Google:

Trefwoord combi: RVS verspaanbaarheid

Hessel
Plaats reactie