draaisnelheid voor aluminium frezen.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
oskarrrrrrrrrr
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2013 17:15
Locatie: Oostwold (oldambt)

draaisnelheid voor aluminium frezen.

Bericht door oskarrrrrrrrrr »

Hey mensen,

Ik heb een tijdje terug een freesje over genomen van Anko met het doel om hier aluminium mee te frezen.
Ik heb een hele simpele houten opstelling gemaakt waarvan alleen de bodemplaat voor en achteruit gedraaid kan worden.
Later wil ik de z as nog naar links en rechts laten gaan.

Het machientje wat er in hangt is een toledo multitool met zo'n draaiwieltje om de snelheid in te stellen.
ik geloof 15.000 tot 35.000 toeren.

Nu zat ik alleen met de vraag hoe snel de frees moet draaien om goed te vreten zeg maar?
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: draaisnelheid voor aluminium frezen.

Bericht door AnkoD »

Hoe hoger hoe meer je weg kan halen met dezelfde voeding per tand..

zolang je voor aluminium met vhm frezen (dat is die frees van mij) niet boven de 2000m/min snijsnelheid komt is t prima.. over snijsnelheden is genoeg gezegt in het daarvoor bestende subforum.

wel is het zo, hoe hoger het toerental, hoe hoger de voeding MOET zijn omdat je anders gaat wrijven. ;-)

Wat ik gebruik bij die 3mm frees,

0.5mm diepte per keer, 70 procent stepover, 400mm/min en 24000rpm. ;-) koelen doe ik met ethanol.
oskarrrrrrrrrr
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2013 17:15
Locatie: Oostwold (oldambt)

Re: draaisnelheid voor aluminium frezen.

Bericht door oskarrrrrrrrrr »

Hey,

Thanx! Hier kan ik al heel wat mee.
Ik zie nu ook dat dit eigenlijk in het verkeerde topic staat hahah.

Ik ga er nog wat meer over zoeken maar de hoofdlijn is al mooi duidelijk zo!

Is dat ethanol ook gewoon een spuitbusje te krijgen?
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: draaisnelheid voor aluminium frezen.

Bericht door AnkoD »

oskarrrrrrrrrr schreef:Hey,

Thanx! Hier kan ik al heel wat mee.
Ik zie nu ook dat dit eigenlijk in het verkeerde topic staat hahah.

Ik ga er nog wat meer over zoeken maar de hoofdlijn is al mooi duidelijk zo!

Is dat ethanol ook gewoon een spuitbusje te krijgen?
liter flessen bij de supermarkt/alleswinkel. ik giet t om in zoon plantenspuit. rietje eraan en gaan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: draaisnelheid voor aluminium frezen.

Bericht door DaBit »

Gewoon spiritus of Arie z'n favoriet lampolie werkt ook prima.

Persoonlijk ben ik niet zo happig op spiritus of ethanol. Je hebt er toch zo een aantal cc's op gespoten en als 't in de fik vliegt brand het met een bij daglicht vrijwel onzichtbare blauwe vlam. Nu komen er officieel geen vonken vrij bij het verspanen van aluminium, maar je hebt altijd het risico dat je een frees breekt of een boutkop van een opspanning raakt oid. Ook de zelfontbrandingstemperatuur van ethanol vind ik met 370 graden wat aan de lage kant.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: draaisnelheid voor aluminium frezen.

Bericht door AnkoD »

DaBit schreef:Gewoon spiritus of Arie z'n favoriet lampolie werkt ook prima.

Persoonlijk ben ik niet zo happig op spiritus of ethanol. Je hebt er toch zo een aantal cc's op gespoten en als 't in de fik vliegt brand het met een bij daglicht vrijwel onzichtbare blauwe vlam. Nu komen er officieel geen vonken vrij bij het verspanen van aluminium, maar je hebt altijd het risico dat je een frees breekt of een boutkop van een opspanning raakt oid. Ook de zelfontbrandingstemperatuur van ethanol vind ik met 370 graden wat aan de lage kant.
Mijn klemmen zijn van alu:)

Weet niet hoeveel jij verbruikt, maar ik gok t op 200ml/uur..en dat is echt praktisch niks ;-) lampolie wordt alles vet van en t blijft plakken. het verdampen van een vloeistof kost velen malen meer energie dan het opwarmen(wat bij lampolie gebeurt) en dus hoef je minder te gebruiken. ;-) mijn werkstukken zijn doorgaans gewoon koud.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: draaisnelheid voor aluminium frezen.

Bericht door DaBit »

Ik heb tegenwoordig van die Shell/Houghton Fenella verdampende olie ;)

Mijn klemmen zijn ook van alu, maar de bouten/boutkoppen niet. Kweenie, beetje spiritus om te tappen ofzo vind ik wel prima, maar voor dat gefrees heb ik het er niet op. Maar da's persoonlijk.

Alu word bij mij trouwens ook niet warm, en voor de koeling en spanenverwijderen is perslucht ook al prima. De vloeistof is meer voor de anti-aankoek-aan-de-frees zeg maar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
oskarrrrrrrrrr
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2013 17:15
Locatie: Oostwold (oldambt)

Re: draaisnelheid voor aluminium frezen.

Bericht door oskarrrrrrrrrr »

Kijk aan! boel tips waar ik wat aan heb.

ik kan op dit gebied nog heel wat leren dus kom maar op! :P
Plaats reactie