Revisiemogelijkheden Schuurvonst WIRTH & GRUFFAT SENIOR 67

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

rt3ps39
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 apr 2012 20:41
Locatie: Kortrijk West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Revisiemogelijkheden Schuurvonst WIRTH & GRUFFAT SENIOR

Bericht door rt3ps39 »

Enkele foto's gedeeltelijke heropbouw

7795779677977798
rt3ps39
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 apr 2012 20:41
Locatie: Kortrijk West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Revisiemogelijkheden Schuurvonst WIRTH & GRUFFAT SENIOR

Bericht door rt3ps39 »

DaBit schreef:Die motortjes vind ik wel mooie dingen (evenals de hele machine trouwens); als die goed zijn zou ik die lekker laten zitten. De drives en besturing echter niet; die zou ik vervangen door wat moderners. Daar is echt wel vooruitgang geboekt sinds deze machine het daglicht zag.

De stroom van de motoren in bipolair bedrijf (7,8A bipolair) is wel wat aan de hoge kant voor standaard drives. In microstep-mode wil je iets hebben dat zo'n 11Amp piek doet. Da's niet erg gangbaar. Maar nu is het niet zo dat de hoogste stroom ook meteen de beste prestaties oplevert; de standaard hybridegevalletjes doen het over het volle toerenbereik vaak wat beter met wat minder stroom. Ik zal de technische mumbojumbo daarachter even achterwege laten. Als uitzondering daarop heb ik hier een setje motoren liggen die perse de maximale stroom wil hebben anders werken ze voor geen meter (en snappen doe ik dat nog steeds niet).

Het mooiste zou zijn als je ergens een Leadshine DM870 oid kunt vinden die je mag proberen.
Gegroet DaBit,
Dank voor je reactie.
Eerst probeer ik hier voor mezelf een resumé te maken van de dingen die ik kan vatten.
Mechanisch lukt me dat wel redelijk, maar elektrisch iets minder.
Vandaar eigenlijk wel mijn poging op dit forum, omdat ik mag hopen waar nodig, hier de nodige raad te krijgen.
Sta mij toe van ook een beetje te vertalen van het Nederlands naar het Vlaams.
Ik mag begrijpen dat de motoren ondanks hun respectabel leeftijd, niet zo mis zijn qua prestatie.
Als we kijken in de datascheet zien we 7.8 Ampère bij bipolaire aansturing,
Je ziet dat de machine in bipolaire mode werkt, door de aansluiting op de klemmen van de motor?
Een stroom van 7.8 Amp. bipolair is eerder aan de hoge kant voor hedendaagse drives omdat moderne hybride stappenmotoren over hun totale toerentalbereik het doorgaans,met minder stroom doen,
vandaar dat die drives niet standaard beschikbaar zijn met dergelijke stroomcapaciteit.
Je raad mij aan om eens uit te kijken naar een stuurkaart Leadshine DM870 oid en daarmee eens te proberen
om de stappenmotor uit te sturen en de as beweging te bekijken.
http://www.impulsecnc.nl/nl/webshop/ste ... ver-detail
iets om te proberen?
Bij goed bevinden, drie dergelijke drivers te installeren voor de drie stappenmotoren.
Dat zou dit een goed bruikbare moderne aandrijf-lijn vormen per as.
Enkele spontane vragen die bij mij opkomen:
Als ik nog eens mijn rekensommetje opnieuw maak 1.8° per stap is 200 stappen voor 4 mm spoed kogelomloop,
dit laten werken in "half stap mode" geeft 400 stappen voor 4 mm is per 0.01 te positioneren?
Is dit voldoende om met twee assen te interpoleren straks?
Kan ik met die moderne assenaansturing de motor in microstepping laten werken op 1/4 of 1/8 toer of leent die motor zich daar niet toe?
Of is het juist daarom interessant om met moderne drivers voor de stappenmotoren te gaan werken?
M.v.g. Rt3ps39
rt3ps39
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 apr 2012 20:41
Locatie: Kortrijk West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Revisiemogelijkheden Schuurvonst WIRTH & GRUFFAT SENIOR

Bericht door rt3ps39 »

Identificatie van stappenmotoren.
Aansluiting
- stappenmotoren kunnen met 4, 5, 6 of 8 draden worden aangesloten
- met een Ohmmeter kunnen de verschillende wikkelingen worden uitgemeten en kan de
gemeenschappelijke draad bepaald worden
- de weerstand tussen de twee fasedraden is dubbel zo groot als tussen een fase en de
gemeenschappelijke draad
- tussen de draden van verschillende wikkelingen wordt geen weerstand gemeten
7799

Aansluitingsmogelijkheden van een bipolaire en unipolaire motor.
7800
- een voordeel van de bipolaire motor is dat we hem ook unipolair kunnen aansluiten
- een voordeel van de unipolaire motor is dat we hem kunnen aansluiten op twee manieren:
ten eerste door de center draden niet te gebruiken
ten tweede door enkel de helft van de wikkeling te gebruiken door de tweede fasedraad niet
aan te sluiten.
7801

DE PERMANENTE MAGNEET STAPPENMOTOR
Samenstelling.
- de rotor bestaat uit permanent magnetisch materiaal
- er zijn minimaal 4 fasen aanwezig om de motor in 2 richtingen te laten ronddraaien
- met 2 wikkelingen is dit ook te realiseren door de stroomzin aan te passen
- de grootte van de staphoek wordt bepaald door het aantal poolparen op de rotor en het aantal polen op de stator
- de statorpolen kan men voorzien van tanden waardoor het startkoppel groter wordt (zieonderstaande figuur) hierbij mondt de poolkern met de fasewikkeling uit in een viertal pooltanden van ijzer.
- het aantal stappen per omwenteling wordt bepaald door het product van het aantal polen van de rotor en het aantal statorfasen
- de tanden van de verschillende stator fasen moeten ten opzichte van elkaar verschoven zijn
- voor 2 fasen moeten de tanden van de afzonderlijke statorpolen een halve tandsteek ten opzichte van elkaar verschoven zijn, voor 3 fasen 1/3 tandsteek.

7802
Figuur: statorpool met pooltanden
7803
Figuur: permanente magneet stappenmotor

Werking.
7804
Figuur: opengewerkte stappenmotor
- door de spoelen te bekrachtigen worden alle tanden ofwel noord- hetzij zuidpool
- de rotor ziet aan de buitenkant dus afwisselend noord en zuidpolen
- de permanente magneten willen zich naar het magnetisch veld van de tanden richten.
- de bovenste tanden zijn ten opzichte van de onderste tanden een halve pool verschoven
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Revisiemogelijkheden Schuurvonst WIRTH & GRUFFAT SENIOR

Bericht door mosoft »

Volgens mij is het gewoon een WGM machine die veelvuldig op scholen staat bij mij in het lokaal staan er ook twee kijk maar op de cncdag dan zie je er twee van.
Stabiele machines die van mij dateren van 1974 en worden nog steeds goedgekeurd bij de machine keuringen en je kunt er best wel grof mee verspanen ik heb er al wat langstafels (x-as) van BF25 machines mee uitgefreesd voor de kogelomloopmoer meer ruimte te geven.
Ze zijn universeel en je kunt er een horizontale en een verticale machine van maken.

Jan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Revisiemogelijkheden Schuurvonst WIRTH & GRUFFAT SENIOR

Bericht door DaBit »

rt3ps39 schreef: Ik mag begrijpen dat de motoren ondanks hun respectabel leeftijd, niet zo mis zijn qua prestatie.
'de samenvatting' van de specificaties ziet er zo op het eerste gezicht niet slecht uit. Nu is de data in zo'n tabel maar een deel van het verhaal, dus je krijgt van mij garantie tot de deur :mrgreen:.

Maartoch: stappenmotoren bestaan uit wat ijzer, wat geisoleerd koperdraad en een paar lagertjes. Als de isolatie van het koperdraad nog goed is (en waarom zou dat niet zo zijn?) en de lagers zijn nog goed, dan doen die motoren het gewoon. Het is ook niet zo dat ze dat soort dingen tegenwoordig veel beter kunnen maken dan vroeger (wel goedkoper).
Als we kijken in de datascheet zien we 7.8 Ampère bij bipolaire aansturing,
Je ziet dat de machine in bipolaire mode werkt, door de aansluiting op de klemmen van de motor?
Nee, ik ga er even vanuit dat je de besturing gaat vervangen door iets moderners. Want in tegenoverstelling tot motoren is er op elektronica- en softwaregebied wel een uiterste grote vooruitgang geboekt de afgelopen decades. Die oude besturing handhaven zou ik dus persoonlijk niet doen.
Ga je de besturing vervangen en ben je geen elektrofreak die gestampte transistortjes met weerstandsaus op z'n boterham eet 's ochtends, dan zou ik alle elektronica vervangen. Dus ook de stappenmotor-stuurkaarten.

Motoren unipolair aansturen is iets uit een vervlogen tijdperk. Minder efficient dan bipolair, maar dat deed je omdat transistoren duur waren. Bipolair aansturen is ingewikkelder en dan had je meer van die dure dingen nodig, dus unipolair had zo z'n voordelen. Dat is tegenwoordig niet meer zo, dus bipolair is de norm tegenwoordig.

Ga je de besturing vervangen, dan schakel je de motoren dus bipolair om ze als zodanig te gebruiken.
Een stroom van 7.8 Amp. bipolair is eerder aan de hoge kant voor hedendaagse drives omdat moderne hybride stappenmotoren over hun totale toerentalbereik het doorgaans,met minder stroom doen
Je moet een magneetveld opwekken. Dat is kort door de bocht afhankelijk van het aantal amperes maal het aantal windingen rondom de ijzerkern. Het is dus een keuze of je meer windingen gebruikt met een wat lagere stroom, of minder windingen met een wat hogere stroom. Voor beiden valt wat te zeggen. Persoonlijk vind ik minder windingen met een hogere stroom een betere oplossing, en daarom vind ik jouw motortjes ook leuk.
Je raad mij aan om eens uit te kijken naar een stuurkaart Leadshine DM870 oid en daarmee eens te proberen om de stappenmotor uit te sturen en de as beweging te bekijken.
Nou, bij voorkeur gebruik je een drive die kan microsteppen en een piekstroom van 11Amp ondersteunt. Maar dat is niet zo gangbaar, en dus waarschijnlijk prijzig.

Dan is het de vraag: neem je de gok dat de motoren met minder stroom ook goed presteren? Ik zou het persoonlijk toch eerst even willen proberen.
Eventueel wel. Ik zou hier in 'vraag en aanbod' eens een oproepje plaatsen of iemand wat heeft liggen voor de probeer.
Als ik nog eens mijn rekensommetje opnieuw maak 1.8° per stap is 200 stappen voor 4 mm spoed kogelomloop,
dit laten werken in "half stap mode" geeft 400 stappen voor 4 mm is per 0.01 te positioneren?
Correct.
Is dit voldoende om met twee assen te interpoleren straks?
Tsja. Diagonaal kun je dan wortel(0.01^2 + 0.01^2)=0.014mm positioneren. Is die nauwkeurigheid genoeg voor je? Dat moet je zelf beslissen; ik weet niet wat je met die machine wil gaan doen en hoe nauwkeurig de mechanica is.
Kan ik met die moderne assenaansturing de motor in microstepping laten werken op 1/4 of 1/8 toer of leent die motor zich daar niet toe?
Ja, dat kan. Als vuistregel kun je stellen dat een stappenmotor 10 microsteps kan halen, oftewel 2000 microsteps per omwenteling. Maar wil je dat halen, dan moet je de motor geen koppel laten leveren. Daarom vind ik persoonlijk dat hoge microstep-waardes niet heel bruikbaar zijn voor positionerings-nauwkeurigheid, en zeker niet op een machine met conventionele lineaire geleidingen. Maar halfstaps-bedrijf (ca. 70% van het volstaps-koppel) of 1/4-staps-bedrijf (ca. 35% van het volstaps-koppel) gaat nog wel; daarvoor zijn de motoren vaak voldoende overbemeten.

Waar microstepping wel heel bruikbaar voor is, is de motor soepel rond laten lopen. En da's ook heel veel waard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie