Misschien toch een MF70 ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bprosman
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2012 09:59
Contacteer:

Misschien toch een MF70 ombouw

Bericht door bprosman »

Daar dit mijn eerste post is zal ik me meteen even voorstellen, mijn naam is Bram en heb als hobby's modelbouw en electronica. Dit weekend heb ik een MF70 aangeschaft, (een HBM is me nog iets te groot) en wil die waarschijnlijk toch naar CNC ombouwen (ondanks Arie's advies :-) ). Tzt wil ik ook nog eens naar een klein draaibankje kijken.
Voor draai en freeswerk kan ik eventueel ook wel bij mijn vader in de schuur terecht maar die draaibank is meer model "honkbalknuppellengte tussen de centers" en de freesbank "til je ook niet even".

Op het Internet heb ik al eea gelezen over de MF70 en heb dan ook gelijk mijn eerste vraag, de motoren. Ik kan niet goed vinden wat een redelijke torque is voor de stappenmotoren, ik heb zo'n beetje alles voorbij zien komen tussen de 0.55 en 2NM. Zelf zat ik te denken aan 1NM
Of zou deze ook groot genoeg zijn ?

https://www.damencnc.com/en/components/ ... motors/208
of deze ? :
http://stappenmotor.nl/Stappenmotor/Sta ... -F-1.3.htm

Groeten, Bram
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Misschien toch een MF70 ombouw

Bericht door DaBit »

Ik zou toch ergens tussen de 1Nm en 2Nm gaan zitten. Dat draait nog redelijk toeren en positioneert makkelijker nauwkeurig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Misschien toch een MF70 ombouw

Bericht door mosoft »

Ha die Bram,

Welkom op het forum en ik hoop dat je voldoende zult vinden om je hobby goed te kunnen uitvoeren.
Je hebt in ieder geval leesvoer genoeg ;-)

Jan (MoSoft)
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Misschien toch een MF70 ombouw

Bericht door Leo.D »

Proxxon levert ook de MF70 als cnc, zo op het oog met nema 17 motoren dus daarmee kom je uit op zo'n 0.5Nm.
Punten die je ter overweging kunt nemen:
- nema 23 motoren zijn zwaarder qua gewicht waardoor ook de geleiding zwaarder belast gaat worden, zeker bij de grootste uitlading (x-as motor zo ver mogelijk bij de y-as vandaan) zal sneller slijtage / speling optreden.
- meer koppel kan ook sneller de kunststof moer laten slijten (uitwendige diameter 12mm met daarin radiaal een gat M6)

Wanneer je al over een draai en freesbank kunt beschikken dan is het maken van de onderdelen ook niet het grootste probleem dus dan is het in feite alleen tijd en de kosten voor de stappenmotoren, en eventueel wat lagertjes die keuze bepalend zijn.
Voor de besturing is het een kwestie van rekening houden met wat je in de toekomst aan cnc machines wilt gaan bouwen en de besturing wilt hergebruiken.

Ik heb zelf 0.5Nm toegepast en nog niet het idee gehad dat dit te weinig is.

groet, Leo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Misschien toch een MF70 ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Om eerlijk te zijn.. een MF 70.. 't is een heel leuk bankje.. voor handbediening.. CNC kan.. tuurlijk .. ik kan mijn toiletrolhouder ook voorzien van electronica.. maar je schiet er niets mee op..
een MF 70 is te klein, en niet stabiel genoeg.. leuk als "proof of concept... en dat is het dan..

'k zou een tandje groter gaan..

Ik heb zelf een MF 70.. gebruik em nog wel eens voor kleine klusjes.. maar de montage van de X-spindel is niet al te handig.. dus, dat zal je al anders moeten doen.. veel werk.. en je wint er niet veel mee
bprosman
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2012 09:59
Contacteer:

Re: Misschien toch een MF70 ombouw

Bericht door bprosman »

Eigenwijs als ik ben ;-) Vandaag een heel stuk verder gekomen met mijn MF70 CNC.

16080

De controller, naar aanleiding van diverse onderwerpen op fora over de TB6560 heb ik de voedingsspanningen "uit elkaar getrokken", en wordt met een timertje (soort ster-driehoek) ingeschakeld, Logic eerst, en dan de spanning op de stappen motoren. De TB6560 drivers zijn ook nog enigszins verder gemodificeerd.

16081

Een "noodstop" staat ineens hoog op de wensenlijst.

16082

Als hij dan toch uiteindelijk werkt kan hij wel net zo goed even zn eigen frontplaat frezen.

16083
Plaats reactie