Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door Rob65 »

Met een 32 bits Windows zal je niet zoveel plezier beleven aan je 8 GB of meer aan geheugen.

Maar aangezien 32 en 64 bits Windows even duur is zou ik gewoon 64 bits kiezen.
Een SSD is wel erg mooi, dat maakt de boel een stuk sneller.
En zo'n workstation videokaart is leuk als je daar de bijbehorende CAD programma's voor hebt (SolidWorks maakt er echt gebruik van) maar voor de kleinere beurs zou ik me gewoon bij een simpel kaartje houden. Het verschil tussen 35 en 500 Euro is simpelweg te groot.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door skillalot »

Workstation kaarten koop je tweedehands ook voor een paar tientjes, en die zijn voor ons vaak nog snel genoeg
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door hainjedaf »

Werkstation karten zijn met de huidige low end kaarten niet meer zo nodig...
zolang er maar voldoende ram op zit (vb 1 a 2 Gb)

met betrekking tot 8Gb in een 32bit machine... google even op 4GB in 32bit windows

http://www.unawave.de/windows-7-tipps/3 ... ml?lang=EN

er zijn meerdere hacks voor
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door skillalot »

Start solidworks maar eens met een workstation kaart in je pc, ziet alles er gelijk al haast gerenderd uit, iets wat met een gewone kaart niet gebeurd...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: Hmm hoe zijn jouw ervaringen met Fusion op virtual windows?
Tenzij voor een eenmalig experiment of 'soms moet ik nog even iets ouds hebben' zoals in Sven z'n geval met zijn oude Alibre: gewoon niet doen. Fusion heb ik nooit geprobeerd, maar mijn ervaring met 3D software en virtual machines is niet superpositief. Het werkt (VMWare veel beter dan Vbox overigens), maar reageert lang zo lekker niet als 'in het echie'.

Geef het spul wat het nodig heeft, desnoods dualboot. Zo eng is Windows niet hoor.
Voor de CNC-machines zelf moet de mechanica 101% in orde en worden daar bakken geld en honderden uren in gepompt. En vervolgens moet het wel draaien met een zo oud mogelijk stuk PC erachter, en moet het hele voortraject op een virtual machine of PC die het werken niet prettig maakt. Beetje krom eigenlijk, toch?
En wat zijn de mogelijkheden met draftsigt tekeningen en Fusion?
Je kunt ze importeren als sketch en ze dan in 3D masseren, of CAM-operaties erop loslaten.
Rob65 schreef: Maar aangezien 32 en 64 bits Windows even duur is zou ik gewoon 64 bits kiezen.
Als je al een licentie hebt van Windows 7: de x64 ISO kun je downloaden bij Microsoft en dezelfde licentiekey werkt voor de x64 editie ook.
En zo'n workstation videokaart is leuk als je daar de bijbehorende CAD programma's voor hebt (SolidWorks maakt er echt gebruik van)
De low-end pakketjes niet zo. Al het Autodesk-spul (F360 in ieder geval) doet Direct3D en dan voegt een Quadro/FireGL niet genoeg toe om het prijsverschil te rechtvaardigen.
In Solidworks zie je wel veel verschil tussen pro en gaming, maar dat is volgens mij zo kunstmatig als de pest en puur handjeklap tussen de fabrikanten. Een printplaat-assembly met 1200 componenten is in F360 nog best te doen, in SW 2013 x64 is het in ieder geval met de niet heel kinderachtige GeforceGTX in mijn Alienware niet vooruit te branden. Puur kunstmatig, want draaien/roteren/zoomen is enkel of tenminste grotendeels manipulatie van vertexshaders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door Sven »

Zo, dat wordt een solide analyse van mijn werksituatie en het computerlandschap, ik raak weer een beetje bij de tijd :)
DaBit schreef:@Sven: je kunt de complete oude XP installatie met Alibre ook als virtual machine draaien op de nieuwe. Dat doe ik op het werk ook met de oud PC als ik een verse van de baas krijg.
Ik heb het toen ik begon met linux als primair systeem geprobeerd met virtualbox. Werkte helemaal niet.
DaBit schreef:Voor de CNC-machines zelf moet de mechanica 101% in orde en worden daar bakken geld en honderden uren in gepompt. En vervolgens moet het wel draaien met een zo oud mogelijk stuk PC erachter, en moet het hele voortraject op een virtual machine of PC die het werken niet prettig maakt. Beetje krom eigenlijk, toch?
Zoals je zelf altijd aangeeft, fundamentele dingen geef je niet makkelijk een upgrade, en alles aan een cnc en de machine zelf is redelijk fundamenteel.
Een goede pc is ook fundamenteel voor goed resultaat maar is wel veel makkelijker te upgraden.
En voor linuxcnc heb je nog steeds veel gemak van een oude pc.
Dat kan in mijn geval nog veel sneller met betere hardware (mesa, gaat er vast nog wel eens komen en misschien zelfs het complete systeem zoals jij het beschreef) maar ik heb de afgelopen jaren maar een klus gehad waar absolute freessnelheid een pre was, het frezen van mallen.

Dat zal nog wel eens gebeuren maar door de jaren heen is voor mij gebleken dat terughouden investeren in "nieuw", of dat nou tijd of geld is, het beste werkt.
Snel klaar en een tijdje proberen geeft vaak na een tijdje weer nieuwe inzichten die diep investeren verspilling had gemaakt.

Als je kijkt naar het verschil tussen eu 400 investeren in nieuwe software versus uren in conversie naar andere gratis software, dan liever de overzichtelijke 400,--.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door hainjedaf »

@Sven;

dat vritualbox probleem klopt. Maar ik moet zeggen, dat er in de afgelopen 8 jaar een quantumsprong gemaakt is in virtualisatie.
Inmiddels is Virtualbox zo stabiel, dat ik een XP-x32-installatie met 2 virtuele disks (C:, D:) en USB kan delen tussen Linux- en windows7 zowel in native x64 als x32 omgevingen.

Wat betreft de graphics. heeft DaBit min of meer gelijk; dat kan kritisch zijn.
Het staat of valt vooral met de stabiliteit van de graphics drivers en voldoende graphics RAM van het native systeem waar de virtualbox op draait.
Als je vb een Win7-x64 systeem hebt met WHQL drivers en de laatste DirectX updates of een linux bak met de laatste stabiele FGLRX drivers (ATI), is het goed te doen.

Belangrijk voor een virtuele windows is dat je:
-de stabiele versies van drivers op je native systeem installeert. Dus WHQL drivers onder windows en vb
FGLRX-updates onder Ubuntu linux.

Buiten kijf staat dat een stabiel native systeem de basis is van goede virtualisatie.

-Apart van je virtualbox installatie op het native systeem, moet je de virtualbox ISO files downloaden met de laatste virtuele drivers (bij het aanmaken van een virtual machine zeurt vbox daar zelf al over).
-de drivers van virtualbox in je virtuele systeem installeert.

De virtualbox drivers optimaliseren de communicatie tussen virtueel systeem en reëele hardware.
In mijn ervaring knappen je graphics prestaties hier enorm van op. En voor USB is het van levensbelang, dat werkt niet eens zonder deze drivers.

-USB devices nauwgezet toevoegen aan de lijst van 'dedicated hardware' voor je virtual machine.

Als je dit goed doet, werken zelfs zaken als updaten en programmeren van dual-mode USB devices zoals TomToms en OTG usb hardware. Deze hebben namelijk 2 USB-ID's voor hun normale- en update-modus.

Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat voldoende systeem- en graphics RAM een must zijn. Op een machine met 8Gb Ram/1Gb onboard graphics een 4-6Gb virtual machine met een zwaar softwarepakket laten draaien is gedoemd tot mislukken.

Met die 16Gb RAM en diskrete 2Gb Radeon HD6750 graphics kan ik vrijwel vlekkeloos een 8Gb Win7-x64 met draftsight draaien.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: Ik heb het toen ik begon met linux als primair systeem geprobeerd met virtualbox. Werkte helemaal niet.
Zou zomaar kunnen, ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd om Direct3D applicaties in een VM te draaien op Linux host. Voordeel van een Windows host is dat-ie zowel D3D als OpenGL ondersteunt. Linux alleen OpenGL, dus er zal een vertaalslag plaats moeten vinden van D3D naar OpenGL, wat nog niet zo simpel is en te weinig kritisch voor de virtualisatiefabrikanten om er echt moeite in te stoppen.

VMWare Player op een Windows host zal de truuk beter doen dan VirtualBox op een Linux host in ieder geval.

Maar dat moet je niet willen als primaire werkomgeving. Als je kindje eten wil dan moet je 'm eten geven, en niet een beetje water met kleurstof dat lijkt op eten. Zo werkt dat met die CAD-applicaties ook; als die een 64-bit Windows willen met DirectX 11 grafische kaart en 8GB RAM, dan moet je ze dat gewoon geven anders gaan ze janken.
Zoals je zelf altijd aangeeft, fundamentele dingen geef je niet makkelijk een upgrade, en alles aan een cnc en de machine zelf is redelijk fundamenteel. Een goede pc is ook fundamenteel voor goed resultaat maar is wel veel makkelijker te upgraden.
Ergens ligt een balans tussen stabiliteit vanwege handhaven bestaande zaken en de vruchten plukken van nieuwerwetser spul na investering tijd/geld. Je kent het wel dat je denkt 'Wow, gaaf! En waarom had ik dat ookalweer niet eerder gedaan?'.
En voor linuxcnc heb je nog steeds veel gemak van een oude pc.
Hmm, ik ben toch verdomd blij dat ik die 150 euro geinvesteerd heb in een H81 moederbordje, die Pentium G3258 en 2GB RAM. Lage latencies laten een veel hogere servofrequentie toe (wat in mijn geval noodzakelijk is, in jouw geval niet strikt noodzakelijk maar wel wenselijk), de hoge processorsnelheid zorgt voor constante executietijden van de realtime modules, en telkens hetzelfde is het fundament van een goede CNC-controller.
Verder staat die hoge processorfrequentie me toe om veel segmenten vooruit te kijken en is de segmentenwachtrij na een queuebuster (G-code waar de interpreter niet overheen kan kijken) in de code ook zo weer gevuld, de laatste beetjes mechanische onnauwkeurigheden in software te compenseren, de preview werkt ook met grote G-code files prima, etc.
Het totaalpakketje van al die zaken maakt dat je achteraf denkt: 'ja, dat was het geld dubbel en dwars waard'.
maar ik heb de afgelopen jaren maar een klus gehad waar absolute freessnelheid een pre was, het frezen van mallen.
Dingen die je nu nog niet kunt mis je misschien nog niet. Totdat je ze wel kunt, dan zie je opeens steeds meer toepassingen en kun je wat je nu doet efficienter doen.

Ik mistte 3D tekenen niet. Hoop moeite voor niks toch. Nu kan ik het een beetje en zou ik niet meer zonder willen.
Ik mistte de mogelijkheid om een 17mm wisselplaatfrees in alu te kunnen zetten niet toen ik nog een BF20 had. Nu kan ik het en komt het me heel regelmatig heel goed uit.
Omdat ik nu redelijk soepel en vlot staal kan verspanen grijp ik eerder naar een blokje staal om een onderdeel te maken dan dat ik wegen er rondomheen verzin.
Enzovoorts.
Snel klaar en een tijdje proberen geeft vaak na een tijdje weer nieuwe inzichten die diep investeren verspilling had gemaakt.
Dat hou je toch. Achteraf weet je ALTIJD hoe het beter had gekund. Als jij al 1000 CNC-freesmachines gebouwd en ontworpen hebt, dan weet je van nummer 1000 nog steeds wat er beter moet in 1001.

Verspilling is het nooit. Dingen die misgaan zijn een ongelofelijk goede investering in jezelf, want juist van dingen die misgaan leer je en word je beter en efficienter in wat je doet.
Als je kijkt naar het verschil tussen eu 400 investeren in nieuwe software versus uren in conversie naar andere gratis software, dan liever de overzichtelijke 400,--.
Ja hoor, snap ik helemaal en zou ik zelf waarschijnlijk ook doen. Los daarvan sluiten A en B elkaar niet uit.
Maar realiseer je dat die 400 euro aan software op een platform laten draaien dat tegen de absolute ondergrens aan zit pas echt verspilling is. Dan geef je 400 euro uit aan een raspaard en laat je 'm vervolgens niet galloperen.
Voor efficient werken en efficiente support moet je het spul draaien op het platform wat 80% van de andere gebruikers ook heeft, want dat platform word veel beter getest en onderhouden dan de grenzen waarop het nog net zou moeten kunnen functioneren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door Sven »

DaBit schreef:Verspilling is het nooit.
Bij mij toch wel....

Wat nu speelt is een versnelling in een lijmproces. Eerst langzaamhardend met een snel gefreubelt klemsysteem.
Dat klemsysteem was uiteraard voor verbetering vatbaar dus ik begon met versie 2.

Net voor ik die begon te maken liep ik tegen andere lijm aan die zeer veel kortere verwerking mogelijk maakt en het hele klemmen overbodig zou maken.
Toch blij dat ik niet zo snel mogelijk dat vervolg op het eerst klemsysteem heb door ontwikkeld.

Je hebt gelijk met de mogelijkheden die betere spullen openen. Maar meestal beginnen die in mijn gezicht te staren als het belangrijk wordt. Ben nog steeds erg blij met de meer dan duizend euro die ik heb uitgegeven aan t-moerplaat en 4e-as upgrade, gevolgd door vacuumtafel. Die drie samen schelen bakken met tijd, ik doe veel hele kleine series en omsteltijd is mijn grootste slokop.

En cad moet ik hebben maar is maar 5 procent (of minder) van mijn tijd in gebruik. Het hebben van nieuwere cad op oude hardware gaat me al zo veel tijd schelen....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door Sven »

Tjonge, effe geomagic testen...

Wat een geëmmer weer.

pc voorzien van windows, 32 bit want die had ik als iso.
Wil ik geomagic downloaden, lees ik op de download pagina pas dat de 32 bit versie al een meer dan een jaar niet wordt bijgehouden.
Waarom staat dat niet in de systeemvereisten???

VErvolgens dan maar de oudere versie proberen, dan weet ik tenminste meer.

Njet!

eerst moet .net framework nog even geinstalleerd worden. En daar blijft alles weer hangen.

Waarschijnlijk ben ik een tester from hell, met mijn verouderde hardware en een 8 jaar oude licentie.
Maar ik heb er nu geen zin meer in om uberhaupt te upgraden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door DaBit »

Ik hou heeeeeeeel wijselijk mijn mond dicht...

Mocht je d'r wat aan hebben: ik heb nog een Asus moederbord+Celeron G550 processor+geheugen (2GB volgens mij) op de plank liggen. Ligt er als 'reserve' voor het geval het spul in de frees kapot gaat; was destijds gekocht als tijdelijke vervanger voor een kapot moederbordje in de BF20 dat voor garantie naar Intel terug moest. Mag je best mee spelen als je denkt dat dat zinvol is voor je.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
eigen_gebruik
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2014 07:24

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door eigen_gebruik »

Sven schreef: pc voorzien van windows, 32 bit want die had ik als iso.
Download Windows 7-schijfinstallatiekopieën (iso-bestanden) via de officiele Microsoft site.
Volgens Is a Windows 7 license key valid for both 32-bit and 64-bit? zou je met je huidige 'key' ook gewoon de 64bit iso aangeboden krijgen en zou je dus zo naar 64 bit windows kunnen gaan.
Helaas dien je daarna nog wel het e.e.a. aan (Windows) updates en (eventuele benodigde) frameworks binnen te halen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door Sven »

DaBit schreef:Ik hou heeeeeeeel wijselijk mijn mond dicht...
Thanks! ;)

Maar waarom nu wel, het is gelukt en ik kan proberen.
Werkt de eerste 15 minuten in ieder geval erg prettig.

Interface werkt fijn en hardware lijkt met wat ik tot nu toe doe geen problemen op te leveren.

@eigen_gebruik, dank voor die links, ga ik nog even proberen.
Had de engelse maar daar kon ik niets downloaden, want licentie is oem...

Edit: lijkt helemaal dezelfde opzet, ben benieuwd....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door hex173 »

hainjedaf schreef
Als je echt vooruitgang wil boeken investeer je in >8 Gb ram en een snelle SSD
Vraag: moet Windows10 en het cad programma allebei op de SSD staan ?
alles wat ik maak, kan beter.
Plaats reactie