Alibre/Cubify Design: 3D sketch extruderen.

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Alibre/Cubify Design: 3D sketch extruderen.

Bericht door ruudpg »

Ik heb Cubify Design, zeg maar de basisuitvoering van Alibre/Geomagic.

Ik heb een aantal parts getekend, de kiel en een aantal spanten van een bootje, deze heb ik samengevoegd in een Assembley, dit ziet er goed uit, nu heb ik alleen geprobeerd om binnen Assembley een nieuw part te maken met 3D Sketch, ik wilde een huidgang er op tekenen, dit is op zich ook gelukt, bij het opslaan van de Assembley wordt het Part ook als nieuw part opgeslagen.

Alleen, als ik dit part nu open kan ik het niet extruderen naar bijvoorbeeld 12mm dikte, de lijnen zijn wel gesloten en er zitten geen dubbele lijnstukken of iets dergelijks in....

Heeft iemand een idee hoe dit te doen, ik kan er ook geen tutorial van vinden.... :?:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre/Cubify Design: 3D sketch extruderen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

hoe dik heb je em nu?.. als je weet hoe je em op , laten we zeggen 4 mm dikte moet tekenen.. dan weet je ook hoe je em op 12 mm dikte moet tekenen.. lijkt me..

tevens.. een 3D sketch, Extruderen?.. lijkt me niet.. een Extrude gaat altijd uit van een sketch op een plat vlak.. een Loft of een Sweep lijkt me meer voor de hand liggend..
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Alibre/Cubify Design: 3D sketch extruderen.

Bericht door ruudpg »

ik heb nog helemaal geen dikte, alleen een soort rechthoek, maar deze is niet in 1 vlak getekend, maar hij is, zeg maar, getordeerd. Ik zal eens kijken wat ik met loft of sweep kan vanuit een Assembly...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Alibre/Cubify Design: 3D sketch extruderen.

Bericht door ruudpg »

Nog geen idee wat er nu echt kan met de 3D Sketch functie, in ieder geval niet wat ik in gedachten had, maar het is me wel gelukt.

In Assembly of de kopse kant van ieder spant een rechthoek getekend, een dwarsdoorsnede van de huidplaat, dus zeg 400x12mm, deze rechthoekjes als nieuw Part opgeslagen, hierna geopend als Part en met de door Arie al aangehaalde Loft-functie met elkaar verbonden waardoor er een plaat materiaal ontstaat waar een verdraaïng in zit, ziet er goed uit!

Jammer alleen dat ik hier nu geen uitslag van kan maken... :cry:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre/Cubify Design: 3D sketch extruderen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je een uitslag wilt maken.. dan moet je met de plaatwerk module aan de slag.. maar die werkt alleen met vlakke platen.. wil je er een kromming in maken.. dan moet je vele buiglijnen maken.. ik weet alleen niet hoe dat in zijn werk gaat met de dubbelgekromde vlakken van een schip.. ik denk dat daar andere Cad paketten beter geschikt voor zijn.. echter.. weet ik niet welke..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Alibre/Cubify Design: 3D sketch extruderen.

Bericht door Sven »

Geomagic kan van een solid een sheet metal part maken.
Heb het alleen nog niet geprobeerd, kan er verder niets van zeggen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Alibre/Cubify Design: 3D sketch extruderen.

Bericht door ruudpg »

Geomagic heeft inderdaad een sheetmetal functie, jammer genoeg heeft de eenvoudigere/uitgeklede uitvoering van dit programma, Cubify Design, deze optie niet actief.... helaas. De meer prijs voor deze uitgebreidere versie vind ik voor incidenteel hobby gebruik toch een beetje te gek.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre/Cubify Design: 3D sketch extruderen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

en.. een solid naar Sheetmetal omzetten.. dat gaat ook niet verder dan Basic.. als je iets met dubbelgekromde vlakken hebt.. die kan ie niet plat vouwen.. daar kan ie geen sheet van maken..

Ik heb de Sheetmetal functie er wel in zitten.. die is echt goed.. maar dubbelgekromde vlakken.. da's toch andere koek
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre/Cubify Design: 3D sketch extruderen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Net even een testje gedaan.. een trucje wat in Inventor ook werkt.. een uitslag van een verloop van 200x200 naar 80x80 met een tophoek van 60°

je tekent gewoon een vierkantje van 200x200, die extrude je, met een draft angle van 30°, buitenhoekjes afronden, shell van maken , en dan op een handige plek een "keep" van 0.1 mm er door extruden.. om em "open te kunnen vouwen".. .plaat deel van ,maken...Flatten.. klaarrr..
Plaats reactie