Plaat walsen

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Plaat walsen

Bericht door skillalot »

Is het bij geomagic ook mogelijk om in sheet metal een plaat te walsen, en zo ja hoe doe je dit?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plaat walsen

Bericht door Arie Kabaalstra »

hoe wil je het walsen?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Plaat walsen

Bericht door skillalot »

Een strip naar een cilinder walsen, dat is wat ik eigenlijk wilde uittekenen.
Stel ik wil dus een ring tekenen, met een gatenpatroon er in, maar die wil ik daarna als uitslag hebben om hem uit te kunnen laten laseren.
Zetwerk kan ik als stepfile exporteren en zo laten lasersnijden en zetten. Als ik zelf iets wil walsen kan ik alleen een uitslag uit laten laseren.
Ik heb voor nu gewoon de uitslag als dxf getekend, maar hoe teken ik zoiets voortaan zodat ik het ook in 3D kan gebruiken in een samenstelling, zonder het als solid part te tekenen. Kan dat wel met Geomagic?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plaat walsen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Volgens mij wel.. Ik zou er even in moeten duiken. ik kom er later op terug.. eerst mijn frieten uit het vet halen..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Plaat walsen

Bericht door Sven »

Kan je een solid niet omzetten naar sheet metal?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Plaat walsen

Bericht door skillalot »

Heb ik ook geprobeerd, maar kreeg ik ook niet voor elkaar.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plaat walsen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. Komtie!..

Je begint met een Sheetmetal part, logisch.. dan.. ga je je "buis" maken met een Base contour flange.

hiervoor geldt dat er minimaal 1 rechte lijn in zit, en dat rechten tangentiaal aan cirkelbogen moeten zijn.
Dus.. voor een buis.. je tekent een cirkel, binnen of buiten diameter.. maakt hier nog niet uit.. dan teken je even twee hulplijntjes, met.. laten we zeggen 0.2mm afstand.. één ervan op een as, de andere er iets naast.. dan trim je het stukje van de cirkel tussen de lijntjes weg, haalt de hulplijntjes weg, en tekent een lijntje van 0.19 ofzo tangentiaal aan de cirkelboog.. (omdat we de cirkel op een as hebben getrimt, kun je dat punt gebruiken om je lijn te starten.. en je lijntje horizontaal, of verticaal te trekken (afhankelijk van op welke as je je cirkel getrimt hebt..

Dan maak je dus je Base Contour flange aan.. en hier kun je kiezen of je de plaatdikte naar binnen of naar buiten wilt hebben.. (reverse thickness)..

Dan heb je dus een pijp, met een "kiertje" van 0.01 mm erin.. en een recht stukje van 0.19.. Lekker boeie.. :lol:

die kun je vervolgens met "unbend" vlak maken.. gaten erin rossen.. en weer "oprollen"
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Plaat walsen

Bericht door skillalot »

Thanks, ik ga het morgen even proberen.
Plaats reactie