Alibre Tutorial : Parts

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Alibre Tutorial : Parts

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. Beloofd is Beloofd.. ik wil in dit topic een Tutorial gaan maken over het modelleren met Alibre.

Omdat nog niet iedereen bekend is met 3D Parametrisch modelleren, allereerst een introductie in deze materie.

Met Alibre "Teken" je niet, je "Schetst", en die schets, daar maak je een "Feature" van.
een 3D model bestaat dus uit één of meerdere Features.
Features kunnen zijn:
- Extrude
- Sweep
- Revolve
- Loft
- Hole
- Chamfer en Fillet
Met deze Features kunnen we onze onderdelen vormgeven.

Het principe werkt als volgt:
op een werkvlak maak je een schets, en die geef je maten, tevens kun je "Constraints" aanmaken die bijvoorbeeld bepalen dat 2 lijnen parallel moeten lopen, of juist loodrecht op elkaar staan, ook kun je ze in elkaars verlengde leggen, of een lijn rakend aan een cirkelboog leggen ( tangentiaal )

als je op die manier een schets helemaal hebt vastgelegd , dan maak je er een feature van.
met Extrude "rek" je de schets loodrecht op het werkvlak uit tot een bepaalde hoogte.
met Sweep, laat je de schets een bepaalde lijn volgen
met Revolve roteer je de schets om een as..

't "Parametrische" verhaal betekend dat je maten ook als formules op kan geven.
elke maat heeft een naam, Alibre geeft ze standaard de naam D, met een volgnummer, de eerste maat die je geeft heet dus D1, de volgende D2, enzovoort
als je nu een rechthoek schetst die 2 keer zo lang moet zijn als zijn breedte, dan geef je eerst de breedte op, dit is dan D1, dus bij de lengte geef je niet 2 keer de waarde in die je bij D1 hebt ingegeven, maar simpelweg D1*2.

als je dan D1 veranderd, dan blijft D2 2 keer zo groot, ongeacht de maat die je ingeeft..
Alibre heeft ook nog een handige Equation-Editor, om dergelijke formules te bewerken, uitermate handig als het rekenwerk wat complexer wordt.

Ok.. Genoeg gel....gepraat.. Tekenen!!..NU!!..

"When you hear the sound "Ping!", that means: Turn the page " :mrgreen:

Allereerst gaan we maar eens een Part tekenen, een onderdeel dus, wat we later in een assembly kunnen zetten..

Afbeelding

Als we Alibre Opstarten, dan krijgen we dit "Home-venster", een console waarvandaan we allerlei functies kunnen starten.. we beginnen met een Part, 't blauwe icoontje linksboven..

Afbeelding

En dan krijgen we DIT.. een venster waarin we onze parts gaan bouwen, links de "design Explorer", boven en rechts de nodige toolboxes. en in het midden een groen vierkant met een kruis erdoor?.. dat zijn onze "workplanes" of werkvlakken..
beweeg de muis maar eens rustig over alle icoontjes zodat je de tooltips kunt zien, al weet je nu nog niet waar alles voor dient, je weet in elk geval waar't zit..

[zijsprongetje]
zet je muis eens ergens in het werkvenster, druk de linker en rechter knop tegelijk in, en beweeg je muis.. see what happens.. :shock:
zo kun je je part straks roteren.. dat je het maar even weet...
met de het scroll-wieltje kun je pannen ( verschuiven ) en zoomen ( door het scrollwiel te draaien )

In Alibre , als ik met de muis werk, heb ik dus meestal 3 vingers tegelijk op de muis
een ander mooi stukje gereedschap is de "Space-Navigator" een soort joystickje, waarmee je je part kunt roteren verschuiven en zoomen, alsof je em zo in je hand hebt..
Afbeelding
om de view weer terug te zetten naar het vooraanzicht, klik dan op de "Orient to Front" button in de Orient view toolbar ( die met die gele kubusjes ), als je em niet ziet staan, zet em dan even aan in het menu [View] -> [Toolbars...], je kunt dan ook nog kiezen of je em boven of rechts wilt hebben.. bij mij staat ie rechtsboven
[/zijsprongetje]

als we de workplanes weer in vooraanzicht hebben,bewegen we de muis totdat het kader van het X-Yvlak rood wordt, en dan klikken we erop.
vervolgens klikken we op "activate 2D sketch op de sketching toolbar ( rechtermuisknop kan ook als het kader geselecteerd is )

Afbeelding
Deze dus..
in de design explorer krijgen we ook te zien dat er een sketch is aangemaakt, onder features staat een icoontje met de tekst "Sketch<1>"
Je kunt de Grid aan of uit zetten, ik heb em eigenlijk altijd uit staan.. kwestie van voorkeur.
in elk geval kunnen we op dit vlak gaan tekenen, laten we maar eens beginnen met een vierkantje (rechthoekje, icoontje in de sketch-toolbar)
als je begint op het middelpunt ( origin ) dan kleurt deze ROOD, hiermee geeft Alibre aan dat ie em op 't origin "Snapped", vastknoopt als het ware.. hier legt ie meteen een constraint aan.
als we nu de "Dimension tool kiezen (toolbar, of rechtermuisknop) dan kunnen we wat maten in gaan schrijven..
[Hint]
je kunt maten vastknopen op hoekpunten, of op lijnstukken. als je ze op hoekpunten vastknoopt, dan is de afstand tussen die hoekpunten bepaald, en niet noodzakelijkerwijs de lengte en/of stand van het lijnstuk ertussen
[/Hint]

Afbeelding

laten we de lengte ook 40 mm lang maken..ik heb hier ook gewoon 40 ingevuld.. spelen met parameters komt nog..
Afbeelding

Nu hebben we een "Profiel", en daar kunnen we een blokje van maken.. dat doen we met "Extrude Boss", in de part-modelling toolbar , click and see ..

Afbeelding
Ik heb hier de hoogte 60 mm opgegeven, even alle begrippen doorfietsen:
- Sketch, de sketch waar je deze extrusion op los gaat laten, als je een extrusion vanuit een sketch aanmaakt, kiest ie altijd de actuele sketch..
- direction, de richting, ik gebruik eigenlijk altijd "along normal", oftewel Loodrecht op de sketch, maar je kunt ook een "work-axis" aanmaken om als "geleiding te functioneren, en de sketch schuin te extruderen..
-Draft angle, de omtrek van het profiel wordt onder een bepaalde hoek gezet, je extrusion wordt taps, dit wordt veel gebruikt in spuitgietmatrijzen ontwerp, om 't onderdeel makkelijk uit de mal te kunnen stoten
-Type,hiermee geef je de manier van extruderen aan, To depth, is gewoon vanaf het workplane, Midplane is symmetrisch naar 2 kanten waarbij elke kant de helft is van de totale depth, to next, dan stopt de extrusion op het eerstvolgende oppervlak wat ie tegenkomt ( gaat met een eerste extrusion niet werken natuurlijk :lol: )
en dat geldt ook voor de laatste.. To geometry, doet eigenlijk hetzelfde maar naar een door jou geselecteerd oppervlak.. kan dus best door je halve onderdeel gaan..
Offset.. bepaald dan of ie TOT dat oppervlak gaat, of iets minder ver, of juist net een tikkie verder.. you're the Boss.. vandaar ook Extrude Boss... denk ik... :P

Afbeelding
en dan heb je dus dit...

[Kwinkslag]
maar voordat je DIT
Afbeelding
kunt.. heb je nog een lange weg te gaan... :lol: ( ik geef toe.. dit is een Photo-sjop-job :roll: )
[/Kwinkslag]

Ok.. da's dus een Boss extrude.. gaan we verder met het volgende knopje van de toolbar..
Klik bijvoorbeeld eens op 't kopvlak van het blokje wat we getekend hebben.



dan kiezen we ervoor om op dit vlak een sketch te maken.. ( elk platte vlak op een part is dus meteen een workplane waar je een sketch op kunt poneren )

Afbeelding

laten we hier ook maar weer eens een vormpje op kalken..

Afbeelding

en er dus meteen een paar maten in strooien.. je ziet dat ik hier de elementen van de sketch heb bemaat, maar ook een aantal maten heb aangegeven vanaf reeds bestaande edges van het model

Afbeelding
Met Extrude Cut, kunnen we dit tweede schetsje dus uit het blok "Snijden" alsof je er met een profielfrees overheen rost.. ( je kunt dus al een idee krijgen hoe je het uiteindelijke onderdeel gaat maken..

[Author's notice to readers]
Ik ga even aan de koffie.. ik heb blauwe vingerts van het typen.. ik ben nog niet klaar..nog lange niet, nog lange niet..
[/Author's notice to readers]
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 27 aug 2009 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Peter Bijlholt
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Alibre Tutorial : Parts

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi Arie,

Het ziet er geweldig gelikt uit.
Het komt precies op tijd, ik ben al een klein poosje aan het rond kijken naar een geschikt (goedkoop) 3D programma. Deze Tutorial helpt een keus te maken. Eigenlijk is hierdoor de keuze al gemaakt.
Heel erg bedankt en ik hoop dat je vingers niet krom van het tikken worden.
Ik kijk uit naar het vervolg.

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial : Parts

Bericht door scyllatech »

Hoi Arie,

Dit vind ik geweldig. In normale klare taal een duidelijke uitleg. De dingen begrijpen is één, maar dat duidelijk op papier krijgen is nog een ander verhaal. Maar dat versta je als geen ander. En dan ook de moeite die je er voor wilt nemen. Chapeau !

Ik was door jou tip al enthousiast, maar zo wordt het alleen maar meer.

Bedankt

Scylla
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial : Parts

Bericht door luijt »

hoi Arie,

Bedankt voor de goede uitleg.
Gelijk maar een vraag kun je dit vergelijken met google sketchup of is dit heel wat anders.
Heb hier nog niet zo veel mee gedaan maar ik vindt het wel leuk programma.
gr
rene
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial : Parts

Bericht door Arie Kabaalstra »

In wezen kun je dit vergelijken met Google sketchup, in die zin dat sketchup ook werkt met profielen die je extrudeert.. alleen in Sketsjup kun je er geen maten aan knupp'n, en al helemaal geen parameters..
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Alibre Tutorial : Parts

Bericht door Jensorie »

zonder eenige teken- of tekensoftware ervaring, is het dan makkelijk om te leren? want teken nu in Solidworks, maar daar is geen touw aan vast te knopen :roll:
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Alibre Tutorial : Parts

Bericht door Jensorie »

Jottum, :mrgreen: er is al iets gelukt..

Afbeelding

bedankt he arie :mrgreen: ga nu zelf wat expirimenteren ermee.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial : Parts

Bericht door Arie Kabaalstra »

Solidworks werkt eigenlijk net zo als Alibre, en als je het principe van "schetsje maken, feature kiezen" eenmaal doorhebt, dan kun je zo aan de slag met allerhande pakketten..

Alleen Pro-Engineer werkt een tikkie anders... daar kies je eerst de feature, en dan pas ga je schetsen..( tenminste.. in de versie waar ik ooit eens mee geoefend heb..
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial : Parts

Bericht door scyllatech »

Ik heb toch maar eens de 3D Space Navigator gekocht en ik moet zegen, dat het in Alibre gewoonweg super werkt.
Het is een verademing om zo te werken.
Jammer, dat het in AlphaCam en Visual Mill niet ondersteund wordt. Als je deze 3D muis gebruikt hebt ben je wel heel snel verwend en dan is een gewone muis rommelen.

Maar ik ben er toch erg blij mee, temeer daar ik steeds meer met Alibre ga doen.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Alibre Tutorial : Parts

Bericht door Jensorie »

ik vond het te nuutteloos om een nieuw topic voor te openen.

Hoe verwijder ik een ''edge'' ?? Heb 2 sleuven gemaakt maar die wil ik weer weg hebben... kan geen remove edge of wat dan ook vinden...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial : Parts

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Edge is de begrenzing tussen 2 vlakken, die kun je niet verwijderen..

als je een sleuf hebt gemaakt als feature, dan kun je die feature gewoon verwijderen.
de sketch blijft staan, die kun je voor iets anders gebruiken, of ook gewoon wissen..

mocht je "twijfelen" of je die feature moet wissen of niet, kun je em ook onzichtbaar maken, door em te "Suppressen" te onderdrukken zeg maar... 't icoontje wordt dan grijs.. hij is er nog wel, maar je ziet em niet..
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Alibre Tutorial : Parts

Bericht door Jensorie »

gelukt :)

Nog 1 vraagje: hoe print ik hem 1:1 ?? kan dat nergens vinden namelijk... kan ook aan de versie liggen.. heb de Xpress versie. :roll:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial : Parts

Bericht door Arie Kabaalstra »

hoe bedoel je dat precies?.. 't 3D model, of de tekening?..
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Alibre Tutorial : Parts

Bericht door Jensorie »

de tekening zelf, Volgens mij heb ik de reden al gevonden. bij het start scherm kan je Part, Assembly enz. kiezen... de andere dingen staat een kruis voor. (sheet metal, en die andere 2 dingetjes) ik denk dat ik 1 van die 2 nodig heb om zon tekening te genereren.

groetjess
Plaats reactie