Vraagjes Alibre.
Moderator: Moderators
Vraagjes Alibre.
Hallo allemaal ,
Ik ben nieuw met alibre en zou er graag het fijne wat van weten. maar voor ik de versie koop zou ik graag willen weten wat hij kan , demo downloaden kan ik maar als het dan niet lukt , ben ik er niets mee :S ( heb maar 25 gig/maand) :(
Maar goed , een paar vraagjes.
Ik zag dat je dingen zoals een assenbak kunt maken dus dat stemt me wel goed ,
Maar :
-Als ik juist gelezen heb , kan je dit omzetten via STL naar cambam , en via cambam Gcode maken naar mach3 ,
klopt dit?
-Is het mogelijk om een logo in te scannen en dan open te doen via Alibre zodat je de lijnen ofzo al hebt? Of kun je dit doen via cambam?
-Is het mogelijk om bijvoorbeeld een golvend patroon( hoogte ) te maken die je kan uitfreezen dan via cambam en dan mach? of vb een gezicht?(voorkant enkel).
Ik ben nieuw met alibre en zou er graag het fijne wat van weten. maar voor ik de versie koop zou ik graag willen weten wat hij kan , demo downloaden kan ik maar als het dan niet lukt , ben ik er niets mee :S ( heb maar 25 gig/maand) :(
Maar goed , een paar vraagjes.
Ik zag dat je dingen zoals een assenbak kunt maken dus dat stemt me wel goed ,
Maar :
-Als ik juist gelezen heb , kan je dit omzetten via STL naar cambam , en via cambam Gcode maken naar mach3 ,
klopt dit?
-Is het mogelijk om een logo in te scannen en dan open te doen via Alibre zodat je de lijnen ofzo al hebt? Of kun je dit doen via cambam?
-Is het mogelijk om bijvoorbeeld een golvend patroon( hoogte ) te maken die je kan uitfreezen dan via cambam en dan mach? of vb een gezicht?(voorkant enkel).
Re: Vraagjes Alibre.
Ik heb ook tijden met Alibre geworsteld, totdat iemand op het forum
schreef over VIACad2D3D. Kijk zelf maar eens op internet.
Kost maar $99,00 (Versie8) en werkt super, ik kon na enkele uren al de mooiste
3D objecten tekenen, dit programma "denkt" als het ware met je mee.
Je kunt in alle soorten populaire files (ook natuurlijk STL) je object wegschrijven.
IK gebruik het om een STL file te creeren welke ik vervolgens kan printen
met mijn 3D printer
Nogmaals echt een aanrader!
Succes, Cees
schreef over VIACad2D3D. Kijk zelf maar eens op internet.
Kost maar $99,00 (Versie8) en werkt super, ik kon na enkele uren al de mooiste
3D objecten tekenen, dit programma "denkt" als het ware met je mee.
Je kunt in alle soorten populaire files (ook natuurlijk STL) je object wegschrijven.
IK gebruik het om een STL file te creeren welke ik vervolgens kan printen
met mijn 3D printer
Nogmaals echt een aanrader!
Succes, Cees
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13374
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Vraagjes Alibre.
Sommigen gaan dan voor een ander pakket.. ik heb Viacad getest. ik vind het rommel..
Ik werk al een paar jaar professioneel met Alibre.. en al een jaar of twee langer prive..
't asbakje is een "eitje"om te tekenen in Alibre.. Bert Eding ( USBCNC ) heeft geloof ik een tutorial op zijn site staan..
tekenwerk met Alibre.. sta me toe even wat uit mijn "portfolio" te trekken..
getekend aan de hand van de Tutorials die erin zitten..
en gefreesd met CamBam..
Getekend met Alibre..
Gegenereerd met CamBam
en gegoten aan de hand van een gefreesd model
CamBam werkt niet wezenlijk anders dan Inventor, Solidworks of SolidEdge.. ik heb 2 Collega's , de ene heeft met Solidworks gewerkt op school, en die kon meteen aan de slag, de ander, had nog nooit 3D getekend.. ik heb een uurtje over zijn schouder meegekeken, en verder vlooit ie het zelf wel uit.. Vorige week had ie tot mijn verbazing de "plaatwerkmodule"ontdekt, en zat ie vrolijk plaatuitslagen te maken.. Ok.. hoef ik em dat niet meer te leren.. scheelt weer..
Logo's inladen in Alibre is volgens mij niet zo mogelijk.. je kunt em wel in CamBam laden, en er een Heightmap van maken.. maar dan krijg je een lijnpatroon programma, en dat is niet zo mooi als je een strak naambord wilt maken.. CamBam heeft echter ook een Tekst functie, en daar kun je gewoon een Font en Size kiezen, tekstje invoeren.. ergens neergooien waar je het wilt hebben, en Code genereren..
Ik heb voor Alibre en CamBam Tutorials geschreven.. kijk die ook maar eens door.. nu ga ik eerst koffie drinken..
Ik werk al een paar jaar professioneel met Alibre.. en al een jaar of twee langer prive..
't asbakje is een "eitje"om te tekenen in Alibre.. Bert Eding ( USBCNC ) heeft geloof ik een tutorial op zijn site staan..
tekenwerk met Alibre.. sta me toe even wat uit mijn "portfolio" te trekken..
getekend aan de hand van de Tutorials die erin zitten..
en gefreesd met CamBam..
Getekend met Alibre..
Gegenereerd met CamBam
en gegoten aan de hand van een gefreesd model
CamBam werkt niet wezenlijk anders dan Inventor, Solidworks of SolidEdge.. ik heb 2 Collega's , de ene heeft met Solidworks gewerkt op school, en die kon meteen aan de slag, de ander, had nog nooit 3D getekend.. ik heb een uurtje over zijn schouder meegekeken, en verder vlooit ie het zelf wel uit.. Vorige week had ie tot mijn verbazing de "plaatwerkmodule"ontdekt, en zat ie vrolijk plaatuitslagen te maken.. Ok.. hoef ik em dat niet meer te leren.. scheelt weer..
Logo's inladen in Alibre is volgens mij niet zo mogelijk.. je kunt em wel in CamBam laden, en er een Heightmap van maken.. maar dan krijg je een lijnpatroon programma, en dat is niet zo mooi als je een strak naambord wilt maken.. CamBam heeft echter ook een Tekst functie, en daar kun je gewoon een Font en Size kiezen, tekstje invoeren.. ergens neergooien waar je het wilt hebben, en Code genereren..
Ik heb voor Alibre en CamBam Tutorials geschreven.. kijk die ook maar eens door.. nu ga ik eerst koffie drinken..
Re: Vraagjes Alibre.
ooh woow :O
Nice man !
Zal even kijken of het lukt om een logo in cambam te krijgen , lukt dit ook met demoversie?
Maar die motorkap die je zo mooi tekende ,
als je hem uitfreest zit je wel met zulke lijnen erin , kunnen die weg?
of zijn er nog dingen die ik moet weten?
bedankt voor de uitleg alvast
Nice man !
Zal even kijken of het lukt om een logo in cambam te krijgen , lukt dit ook met demoversie?
Maar die motorkap die je zo mooi tekende ,
als je hem uitfreest zit je wel met zulke lijnen erin , kunnen die weg?
of zijn er nog dingen die ik moet weten?
bedankt voor de uitleg alvast
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13374
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Vraagjes Alibre.
die groefjes komen doordat ik een "endmill", een gewone rechte frees heb gebruikt.. en een vrij grove stap
bij deze, getekend in Alibre..
Heb ik het anders aangepakt...die kwamen er zo uit:
als je dus een bolkopje gebruikt, en dan ook nog eens je stapgrootte op laagjes van 0.1 mm zet.. dan wordt het al een stuk gladder.. ik heb deze wieltjes niet nabewerkt.. alleen maar met een borsteltje schoongeborsteld, om het stof eruit te krijgen.. en daarna..
Gespoten... let wel.. ze zijn 16 mm in diameter, en het duurde 3 uurtjes om ze alle 4 te maken uit 1 blok materiaal..
in de CamBam Demo kan je volgens mij wel een logootje laden..
dat doe je bij de plugins..Height map Generator..
ohja.. zou je verdere vragen over CAMBAM in dat deel van het forum willen stellen?.. dan kunnen anderen daar ook van mee profiteren..
bij deze, getekend in Alibre..
Heb ik het anders aangepakt...die kwamen er zo uit:
als je dus een bolkopje gebruikt, en dan ook nog eens je stapgrootte op laagjes van 0.1 mm zet.. dan wordt het al een stuk gladder.. ik heb deze wieltjes niet nabewerkt.. alleen maar met een borsteltje schoongeborsteld, om het stof eruit te krijgen.. en daarna..
Gespoten... let wel.. ze zijn 16 mm in diameter, en het duurde 3 uurtjes om ze alle 4 te maken uit 1 blok materiaal..
in de CamBam Demo kan je volgens mij wel een logootje laden..
dat doe je bij de plugins..Height map Generator..
ohja.. zou je verdere vragen over CAMBAM in dat deel van het forum willen stellen?.. dan kunnen anderen daar ook van mee profiteren..
Re: Vraagjes Alibre.
Oo okey bedankt :)
Staat een vraagje bij cambam ook .
Maar ik zie dat je enkel zulke kleine onderdelen maakt.
Het is toch ook mogelijk om grote onderdelen zoals 1m op 1m te maken he?
En hoelang zit je precies aan 1 tekening voor die goed is? Als ik bijvoorbeeld een sportwagen zou willen ofzo :S
Of zou je ergens op internet zulk soort file kunnen downloaden en dan al als bestand openen dat ik enkel groote moet aanpassen?
mvg.
Staat een vraagje bij cambam ook .
Maar ik zie dat je enkel zulke kleine onderdelen maakt.
Het is toch ook mogelijk om grote onderdelen zoals 1m op 1m te maken he?
En hoelang zit je precies aan 1 tekening voor die goed is? Als ik bijvoorbeeld een sportwagen zou willen ofzo :S
Of zou je ergens op internet zulk soort file kunnen downloaden en dan al als bestand openen dat ik enkel groote moet aanpassen?
mvg.
Re: Vraagjes Alibre.
je kan beginnen met logo's ed in 2D te frezen, als dat lukt is de stap naar 2,5 D niet zo groot meer.
er zijn tonnen gratis vector bestanden te vinden (EPS, DXF etc) Deze kun je vaak 1 op 1 in je CAM pakket gebruiken om je G-code te maken.
[spam]draftsight is 2D, gratis en echt goed[/spam]
er zijn tonnen gratis vector bestanden te vinden (EPS, DXF etc) Deze kun je vaak 1 op 1 in je CAM pakket gebruiken om je G-code te maken.
[spam]draftsight is 2D, gratis en echt goed[/spam]
ASS-U-ME
Re: Vraagjes Alibre.
Ik heb nu op deze site : http://www.edingcnc.com/upload/files/as ... design.pdf
geleerd hoe je een simpele assenbak meot maken... ook dit lukt al niet meer :S
De tut is volgens mij verouderd en vind niet alles terug :S het probleem start bij pocketing als ik 2d activeer , dan klik ik op XY-plane , en dan zou je via "Project to sketch” de diepte kunnen instellen... maar het probleem is dat als ik erop klik , ik niets in het vierkant zie staan waar normaal 'Face 5 ' zou moeten staan :S
Iemand een idee wat ik mis doe :S
geleerd hoe je een simpele assenbak meot maken... ook dit lukt al niet meer :S
De tut is volgens mij verouderd en vind niet alles terug :S het probleem start bij pocketing als ik 2d activeer , dan klik ik op XY-plane , en dan zou je via "Project to sketch” de diepte kunnen instellen... maar het probleem is dat als ik erop klik , ik niets in het vierkant zie staan waar normaal 'Face 5 ' zou moeten staan :S
Iemand een idee wat ik mis doe :S
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13374
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Vraagjes Alibre.
Kijk eens in mijn Tutorials... hier op de site.. ik kan dat asbakkie ook wel eens doen.. maar dan wel beter ( lees effectiever ).. Eerst Koffie..
Re: Vraagjes Alibre.
Haha okey :D maar het is gelukt :D
wel met veel zoeken en dutsen , dingen aanpassen enzo maar mijn resultaat is er :D
Enkel de gaten die niet helemaal in het midden zitten , maar ben er al tevreden mee :D
wel met veel zoeken en dutsen , dingen aanpassen enzo maar mijn resultaat is er :D
Enkel de gaten die niet helemaal in het midden zitten , maar ben er al tevreden mee :D
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13374
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Vraagjes Alibre.
Ok.. Asbak, maar dan beter...
we trappen Alibre aan.. en selecteren new part in dat part ( ik ren er even doorheen!.. ) kiezen we ZX vlak, kleunen daar een schets op.. welke ?.. deze!
zoals je ziet... precies in het midden.. en precies vierkant.. NOT!!! Lekker belangrijk ook.. gewoon kliederen.. rechttrekken kan altijd nog..
Wanneer?.. NU!.. dus.. we gaan em eerst even vierkantig maken.. Constraints!!!..
Met deze Constraint maken we 2 elementen.. lijnen in dit geval GELIJK.. dat is wel zo mooi.. want de primaire voorwaarde voor een vierkantje is dat alle zijden even lang, en alle hoeken haaks zijn.. of dat 2 zijden even lang zijn, en alle zijden haaks ten opzichte van de andere zijden zijn..
Ok.. nu moet ie dus vierkant zijn.. en moeten we ''m voor 't gemakkie even middenop de schets poneren.. doenbaar.. waarmee?.. SYMMETRIC Constraint!.. Daarmee!
en als je nou niet weet hoe dat werkt.. nog even "Une tip du flip"
Voila!.. onderan 't scherm sting precies wa'jje mot doen.. zo moelluk mo't nie weze..
Goed.. dat doen we dus met de assen als horizontale en verticale as van symmetrie, en dan moet het er zo uitzien
nou moeten we er nog ergens een maat aan knopen.. maar omdat ie symmetrisch is EN vierkant.. hebben we aan 1 maat genoeg. hij verdeelt links en rechts, en boven en onder omdat ie dus met constraints vastgelegd is.. makkelijk he?
laten we'm 100 mm maken..
Ik mag aannemen dat ik dat niet hoef uit te leggen.. klik op het icoontje met het maatlijntje.. net onder die van de constraints.. en klik één van de lijnen aan.. en klop dan 100 in het dialoogje.. makkelijk zat..
nu kunnen we er een Extrude van maken.. laten we zeggen 30 mm hoog.. nou da's eenvoudig genoeg.. we vullen die waarde in bij Depth, en heien met het muispijltje op "OK!"
dat moet em dan zijn...
Nu moeten we er een bakkie van maken.. dat kan op 2 manieren.. ik doe eerst de leukste "Shell!"
we klikken eerst het bovenvlak aan... en dan het icoontje..
dan geven we bij Standard Thickness 10 mm in.. lijkt me leuk.. dan heien we weer op OK, en presto!
leuk he?..
Nou zit deze functie geloof ik niet in de meest basale versie.. dus ik doe de andere methode ook even..
we klikken weer het bovenvlak aan.. en openen de Sketch.. we maken dus een nieuwe schets op het bovenvlak
dan klikken we in de sketch weer op het bovenvlak.. en dan zien we de omtrek van kleur veranderen..
klikken we nu het onderste icoontje aan in de tekenbalk.."project to sketch"
dan vinken we aan: Create Reference Figure en Maintain associativity to source entity
hiermee zorgen we voor een referentie figuur, en geen massieve schetslijnen, en we zorgen er zo voor dat ze gekoppeld blijven aan de bronelementen..
Dan gaan we een paar icoontjes omhoog, naar Offset..we kiezen de 4 referentie lijnen, en geven als distance 10 mm op, check even of de lijnen naar binnen gaan.. zo ja.. klik dan op OK
Daarna maken we een Cut-extrude van -20 mm, en dan hebben we.. PRECIES HETZELFDE!!
Ok... almost there..
selecteer nu het XY vlak, en open een sketch, gooi op deze sketch een rondje recht boven de Origin van het model.. ( er verschijnt dan een dun stippellijntje van je muisaanwijzer naar het nulpunt..
zet het rondje ongeveer op de bovenkant van de asbak-in-aanbouw, en maak em 10 mm.. ofzo
Grabbel nu de "Coincident Constraint" uit de constraintbak, en kies het middelpunt van de cirkel, en de rand van de asbak. . zo leggen we het hart op de rand van de asbak, en zo krijgen we een half rondje als we 'm eruit gaan snijden..
dan kiezen we Cut Extrude, en bij Type "through All"
en dat is dan wat we krijgen..
maar er moeten er nog 2 bij.. en dat ga ik niet tekenen.. geen zin in.. waarom niet?.. omdat als ik 1 maat wijzig, de andere gewoon mee moet wijzigen.. daarom.. dat is namelijk de kracht van parametrisch ontwerpen.. dus...
DIe pakken we..
dan kiezen we als "features to pattern" het kuiltje wat we net uitgehakt hebben..
Copies: 2 stuks, hoek 90° en dan klikken we in het venster "center" en we kiezen de Yas, die verticaal midden in de asbak staat.. daarom wilde ik em dus gecentreerd en gelijk hebben in het begin.. iets meer werk in het begin, maakt dat je minder te doen hebt later in de tekening.. makkie toch?
en daar hebben we 't asbakkie.. in makkelijke hapklare brokken..
we trappen Alibre aan.. en selecteren new part in dat part ( ik ren er even doorheen!.. ) kiezen we ZX vlak, kleunen daar een schets op.. welke ?.. deze!
zoals je ziet... precies in het midden.. en precies vierkant.. NOT!!! Lekker belangrijk ook.. gewoon kliederen.. rechttrekken kan altijd nog..
Wanneer?.. NU!.. dus.. we gaan em eerst even vierkantig maken.. Constraints!!!..
Met deze Constraint maken we 2 elementen.. lijnen in dit geval GELIJK.. dat is wel zo mooi.. want de primaire voorwaarde voor een vierkantje is dat alle zijden even lang, en alle hoeken haaks zijn.. of dat 2 zijden even lang zijn, en alle zijden haaks ten opzichte van de andere zijden zijn..
Ok.. nu moet ie dus vierkant zijn.. en moeten we ''m voor 't gemakkie even middenop de schets poneren.. doenbaar.. waarmee?.. SYMMETRIC Constraint!.. Daarmee!
en als je nou niet weet hoe dat werkt.. nog even "Une tip du flip"
Voila!.. onderan 't scherm sting precies wa'jje mot doen.. zo moelluk mo't nie weze..
Goed.. dat doen we dus met de assen als horizontale en verticale as van symmetrie, en dan moet het er zo uitzien
nou moeten we er nog ergens een maat aan knopen.. maar omdat ie symmetrisch is EN vierkant.. hebben we aan 1 maat genoeg. hij verdeelt links en rechts, en boven en onder omdat ie dus met constraints vastgelegd is.. makkelijk he?
laten we'm 100 mm maken..
Ik mag aannemen dat ik dat niet hoef uit te leggen.. klik op het icoontje met het maatlijntje.. net onder die van de constraints.. en klik één van de lijnen aan.. en klop dan 100 in het dialoogje.. makkelijk zat..
nu kunnen we er een Extrude van maken.. laten we zeggen 30 mm hoog.. nou da's eenvoudig genoeg.. we vullen die waarde in bij Depth, en heien met het muispijltje op "OK!"
dat moet em dan zijn...
Nu moeten we er een bakkie van maken.. dat kan op 2 manieren.. ik doe eerst de leukste "Shell!"
we klikken eerst het bovenvlak aan... en dan het icoontje..
dan geven we bij Standard Thickness 10 mm in.. lijkt me leuk.. dan heien we weer op OK, en presto!
leuk he?..
Nou zit deze functie geloof ik niet in de meest basale versie.. dus ik doe de andere methode ook even..
we klikken weer het bovenvlak aan.. en openen de Sketch.. we maken dus een nieuwe schets op het bovenvlak
dan klikken we in de sketch weer op het bovenvlak.. en dan zien we de omtrek van kleur veranderen..
klikken we nu het onderste icoontje aan in de tekenbalk.."project to sketch"
dan vinken we aan: Create Reference Figure en Maintain associativity to source entity
hiermee zorgen we voor een referentie figuur, en geen massieve schetslijnen, en we zorgen er zo voor dat ze gekoppeld blijven aan de bronelementen..
Dan gaan we een paar icoontjes omhoog, naar Offset..we kiezen de 4 referentie lijnen, en geven als distance 10 mm op, check even of de lijnen naar binnen gaan.. zo ja.. klik dan op OK
Daarna maken we een Cut-extrude van -20 mm, en dan hebben we.. PRECIES HETZELFDE!!
Ok... almost there..
selecteer nu het XY vlak, en open een sketch, gooi op deze sketch een rondje recht boven de Origin van het model.. ( er verschijnt dan een dun stippellijntje van je muisaanwijzer naar het nulpunt..
zet het rondje ongeveer op de bovenkant van de asbak-in-aanbouw, en maak em 10 mm.. ofzo
Grabbel nu de "Coincident Constraint" uit de constraintbak, en kies het middelpunt van de cirkel, en de rand van de asbak. . zo leggen we het hart op de rand van de asbak, en zo krijgen we een half rondje als we 'm eruit gaan snijden..
dan kiezen we Cut Extrude, en bij Type "through All"
en dat is dan wat we krijgen..
maar er moeten er nog 2 bij.. en dat ga ik niet tekenen.. geen zin in.. waarom niet?.. omdat als ik 1 maat wijzig, de andere gewoon mee moet wijzigen.. daarom.. dat is namelijk de kracht van parametrisch ontwerpen.. dus...
DIe pakken we..
dan kiezen we als "features to pattern" het kuiltje wat we net uitgehakt hebben..
Copies: 2 stuks, hoek 90° en dan klikken we in het venster "center" en we kiezen de Yas, die verticaal midden in de asbak staat.. daarom wilde ik em dus gecentreerd en gelijk hebben in het begin.. iets meer werk in het begin, maakt dat je minder te doen hebt later in de tekening.. makkie toch?
en daar hebben we 't asbakkie.. in makkelijke hapklare brokken..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 30 nov 2011 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vraagjes Alibre.
O.o
Wow , ziet er makkelijk uit als je het doet...
Enkel :S mijn versie is waarschijnlijk nieuwer , en heb al heel wat moeten zoeken.
Hoe ik hem centreer hadk nog niet gevonden , maar zal ik direct zoeken :)
bedankt :)
Wow , ziet er makkelijk uit als je het doet...
Enkel :S mijn versie is waarschijnlijk nieuwer , en heb al heel wat moeten zoeken.
Hoe ik hem centreer hadk nog niet gevonden , maar zal ik direct zoeken :)
bedankt :)
Re: Vraagjes Alibre.
En het is gelukt :D
Alweer een bedankje waard .
Bedankt :D
Alweer een bedankje waard .
Bedankt :D