Vraagjes Alibre.

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

nickske
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:05

Vraagjes Alibre.

Bericht door nickske »

Hallo allemaal ,

Ik ben nieuw met alibre en zou er graag het fijne wat van weten. maar voor ik de versie koop zou ik graag willen weten wat hij kan , demo downloaden kan ik maar als het dan niet lukt , ben ik er niets mee :S ( heb maar 25 gig/maand) :(

Maar goed , een paar vraagjes.

Ik zag dat je dingen zoals een assenbak kunt maken dus dat stemt me wel goed ,
Maar :

-Als ik juist gelezen heb , kan je dit omzetten via STL naar cambam , en via cambam Gcode maken naar mach3 ,
klopt dit?

-Is het mogelijk om een logo in te scannen en dan open te doen via Alibre zodat je de lijnen ofzo al hebt? Of kun je dit doen via cambam?

-Is het mogelijk om bijvoorbeeld een golvend patroon( hoogte ) te maken die je kan uitfreezen dan via cambam en dan mach? of vb een gezicht?(voorkant enkel).
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Leeuwinga »

Ik heb ook tijden met Alibre geworsteld, totdat iemand op het forum
schreef over VIACad2D3D. Kijk zelf maar eens op internet.
Kost maar $99,00 (Versie8) en werkt super, ik kon na enkele uren al de mooiste
3D objecten tekenen, dit programma "denkt" als het ware met je mee.
Je kunt in alle soorten populaire files (ook natuurlijk STL) je object wegschrijven.
IK gebruik het om een STL file te creeren welke ik vervolgens kan printen
met mijn 3D printer
Nogmaals echt een aanrader!
Succes, Cees
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sommigen gaan dan voor een ander pakket.. ik heb Viacad getest. ik vind het rommel..

Ik werk al een paar jaar professioneel met Alibre.. en al een jaar of twee langer prive..
't asbakje is een "eitje"om te tekenen in Alibre.. Bert Eding ( USBCNC ) heeft geloof ik een tutorial op zijn site staan..
tekenwerk met Alibre.. sta me toe even wat uit mijn "portfolio" te trekken..

Afbeelding

getekend aan de hand van de Tutorials die erin zitten..

Afbeelding

en gefreesd met CamBam..

Afbeelding

Getekend met Alibre..

Afbeelding

Gegenereerd met CamBam

Afbeelding

en gegoten aan de hand van een gefreesd model

CamBam werkt niet wezenlijk anders dan Inventor, Solidworks of SolidEdge.. ik heb 2 Collega's , de ene heeft met Solidworks gewerkt op school, en die kon meteen aan de slag, de ander, had nog nooit 3D getekend.. ik heb een uurtje over zijn schouder meegekeken, en verder vlooit ie het zelf wel uit.. Vorige week had ie tot mijn verbazing de "plaatwerkmodule"ontdekt, en zat ie vrolijk plaatuitslagen te maken.. Ok.. hoef ik em dat niet meer te leren.. scheelt weer.. :lol:

Logo's inladen in Alibre is volgens mij niet zo mogelijk.. je kunt em wel in CamBam laden, en er een Heightmap van maken.. maar dan krijg je een lijnpatroon programma, en dat is niet zo mooi als je een strak naambord wilt maken.. CamBam heeft echter ook een Tekst functie, en daar kun je gewoon een Font en Size kiezen, tekstje invoeren.. ergens neergooien waar je het wilt hebben, en Code genereren..

Ik heb voor Alibre en CamBam Tutorials geschreven.. kijk die ook maar eens door.. nu ga ik eerst koffie drinken.. :mrgreen:
nickske
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:05

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door nickske »

ooh woow :O
Nice man !

Zal even kijken of het lukt om een logo in cambam te krijgen , lukt dit ook met demoversie?

Maar die motorkap die je zo mooi tekende ,
als je hem uitfreest zit je wel met zulke lijnen erin , kunnen die weg?
of zijn er nog dingen die ik moet weten?

bedankt voor de uitleg alvast
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Arie Kabaalstra »

die groefjes komen doordat ik een "endmill", een gewone rechte frees heb gebruikt.. en een vrij grove stap

bij deze, getekend in Alibre..
Afbeelding
Heb ik het anders aangepakt...die kwamen er zo uit:
Afbeelding
als je dus een bolkopje gebruikt, en dan ook nog eens je stapgrootte op laagjes van 0.1 mm zet.. dan wordt het al een stuk gladder.. ik heb deze wieltjes niet nabewerkt.. alleen maar met een borsteltje schoongeborsteld, om het stof eruit te krijgen.. en daarna..

Afbeelding

Gespoten... let wel.. ze zijn 16 mm in diameter, en het duurde 3 uurtjes om ze alle 4 te maken uit 1 blok materiaal..
in de CamBam Demo kan je volgens mij wel een logootje laden..
dat doe je bij de plugins..Height map Generator..

ohja.. zou je verdere vragen over CAMBAM in dat deel van het forum willen stellen?.. dan kunnen anderen daar ook van mee profiteren..
nickske
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:05

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door nickske »

Oo okey bedankt :)
Staat een vraagje bij cambam ook .

Maar ik zie dat je enkel zulke kleine onderdelen maakt.

Het is toch ook mogelijk om grote onderdelen zoals 1m op 1m te maken he?
En hoelang zit je precies aan 1 tekening voor die goed is? Als ik bijvoorbeeld een sportwagen zou willen ofzo :S
Of zou je ergens op internet zulk soort file kunnen downloaden en dan al als bestand openen dat ik enkel groote moet aanpassen?

mvg.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door clements »

je kan beginnen met logo's ed in 2D te frezen, als dat lukt is de stap naar 2,5 D niet zo groot meer.
er zijn tonnen gratis vector bestanden te vinden (EPS, DXF etc) Deze kun je vaak 1 op 1 in je CAM pakket gebruiken om je G-code te maken.

[spam]draftsight is 2D, gratis en echt goed[/spam]
ASS-U-ME
nickske
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:05

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door nickske »

Ik heb nu op deze site : http://www.edingcnc.com/upload/files/as ... design.pdf
geleerd hoe je een simpele assenbak meot maken... ook dit lukt al niet meer :S
De tut is volgens mij verouderd en vind niet alles terug :S het probleem start bij pocketing als ik 2d activeer , dan klik ik op XY-plane , en dan zou je via "Project to sketch” de diepte kunnen instellen... maar het probleem is dat als ik erop klik , ik niets in het vierkant zie staan waar normaal 'Face 5 ' zou moeten staan :S
Iemand een idee wat ik mis doe :S
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk eens in mijn Tutorials... hier op de site.. ik kan dat asbakkie ook wel eens doen.. maar dan wel beter ( lees effectiever ).. Eerst Koffie..
nickske
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:05

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door nickske »

Haha okey :D maar het is gelukt :D
wel met veel zoeken en dutsen , dingen aanpassen enzo maar mijn resultaat is er :D

Afbeelding
Enkel de gaten die niet helemaal in het midden zitten , maar ben er al tevreden mee :D
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. Asbak, maar dan beter...

we trappen Alibre aan.. en selecteren new part in dat part ( ik ren er even doorheen!.. ) kiezen we ZX vlak, kleunen daar een schets op.. welke ?.. deze!

Afbeelding

zoals je ziet... precies in het midden.. en precies vierkant.. NOT!!! Lekker belangrijk ook.. gewoon kliederen.. rechttrekken kan altijd nog..

Wanneer?.. NU!.. dus.. we gaan em eerst even vierkantig maken.. Constraints!!!..
Afbeelding
Met deze Constraint maken we 2 elementen.. lijnen in dit geval GELIJK.. dat is wel zo mooi.. want de primaire voorwaarde voor een vierkantje is dat alle zijden even lang, en alle hoeken haaks zijn.. of dat 2 zijden even lang zijn, en alle zijden haaks ten opzichte van de andere zijden zijn..


Ok.. nu moet ie dus vierkant zijn.. en moeten we ''m voor 't gemakkie even middenop de schets poneren.. doenbaar.. waarmee?.. SYMMETRIC Constraint!.. Daarmee!
Afbeelding
en als je nou niet weet hoe dat werkt.. nog even "Une tip du flip"
Afbeelding
Voila!.. onderan 't scherm sting precies wa'jje mot doen.. zo moelluk mo't nie weze..

Goed.. dat doen we dus met de assen als horizontale en verticale as van symmetrie, en dan moet het er zo uitzien
Afbeelding
nou moeten we er nog ergens een maat aan knopen.. maar omdat ie symmetrisch is EN vierkant.. hebben we aan 1 maat genoeg. hij verdeelt links en rechts, en boven en onder omdat ie dus met constraints vastgelegd is.. makkelijk he?

laten we'm 100 mm maken..
Ik mag aannemen dat ik dat niet hoef uit te leggen.. klik op het icoontje met het maatlijntje.. net onder die van de constraints.. en klik één van de lijnen aan.. en klop dan 100 in het dialoogje.. makkelijk zat..
nu kunnen we er een Extrude van maken.. laten we zeggen 30 mm hoog.. nou da's eenvoudig genoeg.. we vullen die waarde in bij Depth, en heien met het muispijltje op "OK!"
Afbeelding
dat moet em dan zijn...

Nu moeten we er een bakkie van maken.. dat kan op 2 manieren.. ik doe eerst de leukste "Shell!"
Afbeelding
we klikken eerst het bovenvlak aan... en dan het icoontje..
dan geven we bij Standard Thickness 10 mm in.. lijkt me leuk.. dan heien we weer op OK, en presto!

Afbeelding

leuk he?..
Nou zit deze functie geloof ik niet in de meest basale versie.. dus ik doe de andere methode ook even..
we klikken weer het bovenvlak aan.. en openen de Sketch.. we maken dus een nieuwe schets op het bovenvlak
dan klikken we in de sketch weer op het bovenvlak.. en dan zien we de omtrek van kleur veranderen..
klikken we nu het onderste icoontje aan in de tekenbalk.."project to sketch"
dan vinken we aan: Create Reference Figure en Maintain associativity to source entity
hiermee zorgen we voor een referentie figuur, en geen massieve schetslijnen, en we zorgen er zo voor dat ze gekoppeld blijven aan de bronelementen..
Dan gaan we een paar icoontjes omhoog, naar Offset..we kiezen de 4 referentie lijnen, en geven als distance 10 mm op, check even of de lijnen naar binnen gaan.. zo ja.. klik dan op OK
Daarna maken we een Cut-extrude van -20 mm, en dan hebben we.. PRECIES HETZELFDE!!

Ok... almost there..
selecteer nu het XY vlak, en open een sketch, gooi op deze sketch een rondje recht boven de Origin van het model.. ( er verschijnt dan een dun stippellijntje van je muisaanwijzer naar het nulpunt..
zet het rondje ongeveer op de bovenkant van de asbak-in-aanbouw, en maak em 10 mm.. ofzo
Grabbel nu de "Coincident Constraint" uit de constraintbak, en kies het middelpunt van de cirkel, en de rand van de asbak. . zo leggen we het hart op de rand van de asbak, en zo krijgen we een half rondje als we 'm eruit gaan snijden..

dan kiezen we Cut Extrude, en bij Type "through All"

Afbeelding

en dat is dan wat we krijgen..

maar er moeten er nog 2 bij.. en dat ga ik niet tekenen.. geen zin in.. waarom niet?.. omdat als ik 1 maat wijzig, de andere gewoon mee moet wijzigen.. daarom.. dat is namelijk de kracht van parametrisch ontwerpen.. dus...

Afbeelding

DIe pakken we..
dan kiezen we als "features to pattern" het kuiltje wat we net uitgehakt hebben..
Copies: 2 stuks, hoek 90° en dan klikken we in het venster "center" en we kiezen de Yas, die verticaal midden in de asbak staat.. daarom wilde ik em dus gecentreerd en gelijk hebben in het begin.. iets meer werk in het begin, maakt dat je minder te doen hebt later in de tekening.. makkie toch?

Afbeelding

en daar hebben we 't asbakkie.. in makkelijke hapklare brokken..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 30 nov 2011 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
nickske
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:05

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door nickske »

O.o

Wow , ziet er makkelijk uit als je het doet...
Enkel :S mijn versie is waarschijnlijk nieuwer , en heb al heel wat moeten zoeken.
Hoe ik hem centreer hadk nog niet gevonden , maar zal ik direct zoeken :)

bedankt :)
nickske
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:05

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door nickske »

En het is gelukt :D

Alweer een bedankje waard .

Bedankt :D
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Swets »

ben net gestopt met roken....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie