V-cutter binnen Cambam

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arendjan1959
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2007 20:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

V-cutter binnen Cambam

Bericht door Arendjan1959 »

Heren.

In de tooltabel van Cambam kan ik een v-cutter ingegen. Nu mijn vraag, als ik zo'n frees inzet tijdens een bewerking ( het afschuinen van een contour) berekend Cambam dan ook de ofset en de diepte uit te tooltabel.

Sorry maar ik begrijp niet goed wat de in te geven zaken, in de tooltabel betekenen, een beetje help is welkom.

Arend Jan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: V-cutter binnen Cambam

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je op een veld in de Tooltabel klikt, waar je je toolgegevens ingeeft.. dan staat onderin het scherm een uitleg..

CamBam gebruikt momenteel nog niet alle gegevens.. dat wordt ook aangegeven..
Gebruikersavatar
Arendjan1959
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2007 20:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: V-cutter binnen Cambam

Bericht door Arendjan1959 »

Hallo Arie

Dat cambam nog niet alle invulvelden gebruikt heb ik gezien. Wat ik niet begrijp is dat cambam de v-cutter niet met de juiste offset aanstuurd. Ik heb een v-cutter in de tooltabel gezet met een diameter van 12 mm, een hoek van 90 graden en een snijkant lengte.
Als ik nu een gat gefreest in een plaat van 5 mm dik, af wil werken met een 90 graden kant van 0,5 diep gaat cambam de offset instellen op 6 mm. Oftewel hij ziet het als een gewone frees.

Maak ik een denkfout en is de v-cutter binnen cambam allen voor het graveren van letters. Of moet zo'n bewerking gewoon handmatig ingeven onder het mom dat het een gewone frees is.

Bv. mijn souvereinfrees is 12 mm met een hoek 90 graden, in cambam zeg ik dan het is een frees 6 mm is, dus dan wordt de offset 3 mm de Z stel ik in op -3,5 beginnend op -3 met een stap per freesgang van 0,25. Of het de juiste manier is zeg ik niet, maar het geeft wel het gewenste resultaat.

Als er een betere manier is hoor ik het graag.

Arend Jan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: V-cutter binnen Cambam

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. V-Cutters zijn graveerfreesjes..

in de praktijk komt het met souvereinfrezen er inderdaad op neer dat je diepte en offset zelf bepaalt.. zodat je zelf de juiste offset en diepte ingeeft voor je schuine kantje..

Ik deed dat zelf altijd als volgt.. diameter aan de punt bepalen, en dan de lengte corrigeren tot puntdiameter 0.. dan is het niet moeilijk om de diepte en offset te bepalen voor de schuine kant die je wilt hebben.. strikt genomen is het handiger om de diameter op een bepaalde diepte te meten ( zet em bijvoorbeeld 3 mm diep, en laat em tegen je werkstuk lopen.. dan kun je de radius aflezen aan de coordinaat van je werkstuk, en de coordinaat van de freespositie ( op X0 of Y0 aanlopen is het makkelijkste.. )
staat je frees 3 mm diep, en lees je coordinaat 4.3 af.. dan is dat je actuele radius voor die diepte.. wil je een schuin kantje van 0.5x45°.. dan laat je em de contour aflopen met een offset van 3.8, ofwel een diameter van 7.6
Gebruikersavatar
Arendjan1959
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2007 20:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: V-cutter binnen Cambam

Bericht door Arendjan1959 »

Het is mij nu duidelijk, als je dus een v-cutter neemt met 90 graden en je geeft een offset van 4 mm ( zogenaamd een frees van 8mm) dan is -4 in de Z dus eigenlijk O ten opzichte van je werkstuk.
Met deze werkwijze kan je het botte deel van je v-cutter dus mooi ontwijken.
Alleen bij een echte souvereinfrees zit geen punt, dus is jouw methode dan beter.

Arie, dank voor de uitleg
Plaats reactie