Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:Dan word er alleen meer gewerkt dan geouwehoerd, dat word even wennen voor mij :lol:
.....en dat voor een Brabander ;-)
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door hainjedaf »

Daarom brandt in Brabant toch altijd het licht?

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door DaBit »

Jah, hier in Broabant zen wij wel slim:

Afbeelding

Hedde tenminste tijd zat veur un bakske. :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door Trianon »

Even terug naar het onderwerp ...

Ik dacht ook liever een programma met wat minder mogelijkheden maar welke ik wel allemaal onder de knie heb, daarbij vind ik Alibre toch wel een volwaardig CAD programma, kan niet zeggen dat ik iets mis.
Heb ook ooit eens 'DesignSpark Mechanical' gebruikt maar daar ontbreekt gewoon teveel functies !

Ik dacht ook aan het hele cloud gebeuren bij Fusion, heel praktisch voor grote firma's die hun ontwerpen moeten delen maar als kleine hobby gebruiker ? Geen internet en je kan een oude tekening niet meer openen.
En als morgen Fusion stopt of overstapt naar enkel provisioneel gebruik ?

Maar wat mij het meest stoort zijn de systeem eisen van Fusion, Alibre draai nog prima op m'n 9 jaar oude werkstation onder XP. Net een nieuwe krachtige machine gekocht en nog heeft Fusion problemen met de grafische kaart omdat die maar 2 GB heeft ???
Zo kunnen ze volgend jaar een nieuwe versie uitbrengen voor windows 11 en jij kan daar niet aan doen want via de cloud ga je automatisch naar de laatste versie.
Daar zit ik met Alibre wel wat safer want mijn eisen blijven over het algemeen dezelfde.
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door Trianon »

Nog een vraagje, hoeveel werk is het om je tekening te exporteren vanuit Alibre naar CamBam ?

Daar heeft Fusion wel een groot voordeel, vooral als je nog even iets wilt aanpassen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

vanuit Alibre naar Cambam?.. wil je vanaf een 3D model werken?.. dan is het een kwestie van een STL exporteren en die openen in Cambam..

wil je vanaf ee 2D DXF werken.. dan moet je in Alibre een 2D tekening aanmaken. en die Exporteren naar DXF.. (R14 of lager werkt het beste heb ik gemerkt.. )

Ik open de DXF steevast eerst in QCad, flikker alles wat ik nodig heb op 1 layer.. gooi eruit wat ik NIET nodig heb.. en trek alles op een makkelijk nulpunt.. waarom?.. omdat dat in QCad makkelijker gaat dan in CamBam.. Daarom..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door javanree »

Arie : misschien toch eens de CamBam manual lezen? :mrgreen:

In CamBam kun je layers hiden, als je een goede DXF hebt kun je gewoon in CamBam alle niet benodigde layers hiden
Het nulpunt kun je gewoon editen, "Machining Origin" in the Machining tree...

Volgens mij veel makkelijker dan apart in QCad openen...

Mijn tekenwerk doe ik in vrijwel altijd in AutoCAD, met aparte layers voor figuurlijnen, hartlijnen, maatlijnen, hulplijnen en arcering , eindresultaat zowel als DWG als als DXF opslaan ; in CamBam hide ik dan alles behalve figuurlijnen en ik kan meteen mijn toolpaths maken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door hugo stoutjesdijk »

javanree schreef:Mijn tekenwerk doe ik in vrijwel altijd in AutoCAD, met aparte layers voor figuurlijnen, hartlijnen, maatlijnen, hulplijnen en arcering , eindresultaat zowel als DWG als als DXF opslaan ; in CamBam hide ik dan alles behalve figuurlijnen en ik kan meteen mijn toolpaths maken.
En dan zou je ( in het CAD pakket dus) ook nog per bewerking de contour in een eigen layer zetten, is met complexe producten soms stuk makkelijker om de hele layer te selecteren per bewerking dan dat je dan nog in cambam moet uitzoeken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

javanree schreef:Arie : misschien toch eens de CamBam manual lezen? :mrgreen:

In CamBam kun je layers hiden, als je een goede DXF hebt kun je gewoon in CamBam alle niet benodigde layers hiden
Het nulpunt kun je gewoon editen, "Machining Origin" in the Machining tree...

Volgens mij veel makkelijker dan apart in QCad openen...

Mijn tekenwerk doe ik in vrijwel altijd in AutoCAD, met aparte layers voor figuurlijnen, hartlijnen, maatlijnen, hulplijnen en arcering , eindresultaat zowel als DWG als als DXF opslaan ; in CamBam hide ik dan alles behalve figuurlijnen en ik kan meteen mijn toolpaths maken.

Tell me about Layers Hiden.. Waarom denk je dat ik vermeldde dat je 't best niet hoger dan R14 DXF's kan gebruiken?.. dan neemt CamBam namelijk ook gewoon de kleuren van de layers mee uit je Cad pakket..

en.. als ik dan toch vanuit een Cad Pakket mijn DXF's exporteer?.. dan zet ik de boel toch gewoon daar op een goed nulpunt?.. hoef ik dat in CamBam niet meer te doen.. ( ik zit ook vaak met "genest" werk in CamBam.. wel handig om dat vantevoren in een CAD pakketje even uit te vlooien.. hoeveel producten je uit één plaat kan bijten.

de "Grap" is.. ik ben met CamBam begonnen voor ik beschikte over Alibre.. ik tekende alles toen nog gewoon in QCad.. en dan ga je sowieso alles meteen op de goede plek tekenen..
Tevens.. gooien die 3D pakketen vaak ook allerlei layers erin die je niet nodig hebt.. zoals "Tangent edges".. de haarlijntjes om bepaalde vormen aan te geven..
Als ik in Alibre mijn DXF heb gemaakt is het eerste wat ik doe, openen in QCad.. Tangent edges eruit mieteren.. Ctrl-A, Alles op 1 layer mieteren.. en dan bijwerken wat er bijgewerkt moet worden.. open contouren die ik met een pocket wil bewerken even "handig sluiten".. sommige lijnen een haartje doortrekken.. eventuele slordigheidjes eruit halen.. en dan naar CamBam..

Elke methode die in een acceptabel tijdsbestek het gewenste resultaat levert, is een goede methode
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door arjancnc »

Arie Kabaalstra schreef:SolidCam?.. wat te denken van EdgeCam?.. ook helemaal niet gek..

't begint bij mij bij Fusion al dat de post moeite heeft met het goedzetten van de XYZ richting.. ook iets waar ik niet bij kan met mijn verstand.. waarom hebben die 3D pakketten (waaronder Fusion en Geomagic) de Y as als verticaal?.. zijn ze helemaal?.. het goed zetten van het 3D object.. nah.. 't werkt niet zo lekker als ik zou willen..

bij sommige Posts maakt dat geen moer uit in Fusion.. kun je gewoon aangeven wat je Z-as moet worden.. bij de Post die je voor EdingCNC nodig hebt.. werkt dat niet.. en da's Køt.. vind ik
Ik liep bij Fusion vast bij het uitfrezen van de holte voor de kroon in de kroonbeschermer.. een boogvormige uitstulping aan de horlogekast, waar een gleuf in gefreesd moest worden, waar de kroon in valt.. onder en boven steekt ie een klein beetje uit, aan de voorkant en zijkanten valt ie binnen de uitstulping.
Ik kon boundaries tekenen wat ik wilde.. hij pakte het hele gebied tot de Z-min.. ofwel.. hoe dan ook.. hij wilde ook de beschermers uitpellen.. en niet alleen de groef .. potdikke
Ik geef dagelijks training in Inventor HSM en Fusion en moet hier toch een paar misverstanden wegnemen.

De standaard Z richting is heel gemakkelijk in je prefences aan te passen, gaat het noit meer fout. Anders is het in je Setup piece of cake om aan te passen.

Bij het programmeren is het aanmaken van schetsen voor boundaries bij mij een zeldzaamheid. Bijna nooit nodig.

Verder mbt gebruiksgemak: we hebben heel wat klanten die tijd besparen met programmeren door hun Hypermill te parkeren en met Inventor HSM (cam komt overeen met Fusion) te programmeren. Daarnaast zijn scholen er ook laaiend enthousiast over. Dat is niet omdat het zo complex is....
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door arjancnc »

DaBit schreef: Desalnietteplus: de architect van CAM360 zouden ze eigenlijk eens een jaartje achter een CNC-machine moeten zetten. Driekwart van die 500 invulveldjes kan die computer ook wel zelf verzinnen als je 'm gewoon vertelt wat je wil. De benodigde data zit in de solid en met de toch al aanwezige CAD-kernel is die er heel makkelijk uit te trekken.
Heb je hier een voorbeeld van? Ik snap het nu van de meeste veldjes wel. Dat wil niet zeggen dat ik bij elke bewerking de meeste veldjes aanraak. Meestal selecteer ik gereedschap, contour, enkele instellingen en thats it....
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Plaats reactie