import meerdere DXF-bestanden
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 827
- Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
import meerdere DXF-bestanden
Hallo,
Is het mogelijk om in CamBam meer dan 1 DXF te openen/importeren?
Een soort handmatige nesting zeg maar?
Is het mogelijk om in CamBam meer dan 1 DXF te openen/importeren?
Een soort handmatige nesting zeg maar?
Re: import meerdere DXF-bestanden
Als ik me het goed herinner niet... Maar je kan Cambam twee keer openen en door middel van knippen en plakken het als nog wel voor elkaar krijgen.
-
- Berichten: 827
- Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: import meerdere DXF-bestanden
We gaan het eens proberen. Thnx.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13488
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: import meerdere DXF-bestanden
Ja.. 2 sessies CamBam openen en dan selecteren/kopiëren werkt..
Ik gebruik dat zelf ook veel.
Onlangs heb ik 3 titanium horlogekasten gemaakt, waarvan de pootjes met een 3D Surface gefreesd moesten worden.
Omdat ik dus alleen de pootjes wilde bewerken, moet je een "boundary" tekenen op het model.
dat heb ik als volgt gedaan:
3D model exporteren als STL voor import in CamBam
3D model projecteren als platte DXF
DXF openen in QCad, en middels offset en trim de boundaries tekenen.
STL openen in CamBam
DXF in een ander venster CamBam openen, Selecteren en plakken in het CamBam venster met de STL
daarna was het simpelweg een kwestie van het 3D model selecteren, 3D MOp aanmaken, boundary selecteren, Toolpaden genereren, aanpassen waar nodig, cyclus 3 keer kopiëren, en de andere 3 boundaries kiezen, zodat je 4 3D bewerkingen hebt, elk pootje 1..
GCode genereren.. en aan de slag..
Ik heb onlangs Andy Payne de suggestie gedaan om CamBam een Multi-Tab GUI te geven.. zodat je meerdere tekeningen kan openen in tabbladen in één venster.. helaas staat dat vooralsnog niet hoog op zijn to-do lijstje..
Ik gebruik dat zelf ook veel.
Onlangs heb ik 3 titanium horlogekasten gemaakt, waarvan de pootjes met een 3D Surface gefreesd moesten worden.
Omdat ik dus alleen de pootjes wilde bewerken, moet je een "boundary" tekenen op het model.
dat heb ik als volgt gedaan:
3D model exporteren als STL voor import in CamBam
3D model projecteren als platte DXF
DXF openen in QCad, en middels offset en trim de boundaries tekenen.
STL openen in CamBam
DXF in een ander venster CamBam openen, Selecteren en plakken in het CamBam venster met de STL
daarna was het simpelweg een kwestie van het 3D model selecteren, 3D MOp aanmaken, boundary selecteren, Toolpaden genereren, aanpassen waar nodig, cyclus 3 keer kopiëren, en de andere 3 boundaries kiezen, zodat je 4 3D bewerkingen hebt, elk pootje 1..
GCode genereren.. en aan de slag..
Ik heb onlangs Andy Payne de suggestie gedaan om CamBam een Multi-Tab GUI te geven.. zodat je meerdere tekeningen kan openen in tabbladen in één venster.. helaas staat dat vooralsnog niet hoog op zijn to-do lijstje..
-
- Berichten: 827
- Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: import meerdere DXF-bestanden
Ik neem aan in je CAD-programma, niet in CamBam?Arie Kabaalstra schreef:3D model projecteren als platte DXF
Dan heb je dus een 2D Mop in je 3D Mop geïntegreerd.Arie Kabaalstra schreef:daarna was het simpelweg een kwestie van het 3D model selecteren, 3D MOp aanmaken, boundary selecteren, Toolpaden genereren, ...
Hoe zorg je ervoor dat die op de goede hoogte (diepte) wordt gepositioneerd?
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13488
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: import meerdere DXF-bestanden
Nee.. ik heb geen 2D MOp in een 3D MOp geintegreerd, ik heb de 2D contouren op mijn 3D model geimporteerd.DirkSchipper schreef:Ik neem aan in je CAD-programma, niet in CamBam?Arie Kabaalstra schreef:3D model projecteren als platte DXF
Ja... in Geomagic heb ik de horlogekast getekend in 3D, en dan maak je er in Geomagic een "platte tekening" van, die je als DXF exporteert.
Die heb ik daarna in QCad geopend om er wat dingetjes bij te tekenen, zoals de boundaries voor het frezen
Dan heb je dus een 2D Mop in je 3D Mop geïntegreerd.Arie Kabaalstra schreef:daarna was het simpelweg een kwestie van het 3D model selecteren, 3D MOp aanmaken, boundary selecteren, Toolpaden genereren, ...
Hoe zorg je ervoor dat die op de goede hoogte (diepte) wordt gepositioneerd?
de boundaries zijn de begrenzingen waarbinnen ik mijn 3D MOp wil uitvoeren.
als je een 3D surface MOp wilt maken, kun je bij Boundary Method kiezen voor "Selected shapes", dat zijn de Platte DXF Contouren.
Klik hier: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... 0d540d.jpg Voor het grote plaatje
Daar zie je boven het 3D model contourtjes zweven waar de 3D SurfaceMOp binnen blijft... die lijntjes heb ik in de platte DXF getekend, en via het tweede CamBam Venster in het 3D ontwerp gekopieerd.
Op die manier kun je er dus voor zorgen dat CamBam "binnen de lijntjes kleurt" standaar is de begrenzing ingesteld op Shape Outline, handig als je het hele ding wilt frezen, maar in mijn geval is dat vaak onwenselijk/bijzonder tijdrovend"
-
- Berichten: 827
- Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: import meerdere DXF-bestanden
Dat maakt het duidelijk. Dank je.