CamBam Tutorial 2½D

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door marini »

ook geen in en outloops?
arie wat betekend eigenlijk "nist" interpreter

marini
ik begin overweg te raken met cambam lijkt me,
op naar deskcnc :mrgreen:
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door w.rusman »

de in-loop (als dat zo heet) kun je in CamBam wel degelijk instellen..
LeadInMove heet het daar, ik gebruik meestal de spiral versie..
Als je daar 0 graden invult dan duikt hij volgens je contour of pocket onder een schuine hoek het materiaal in..
Dit lijkt me toch wat minder stress geven dan recht je materiaal induiken en dan pas de contour of pocket volgen

Het enige waar je even mee moet spelen in de induiksnelheid en snijsnelheid bij het induiken, deze zijn los in te stellen...
Als je deze fout pakt dan zal hij na elke complete contourpass helemaal omhoog komen naar de safety clearance hoogte om vanaf daar in te duiken naar de freesdiepte van de volgende contour pass. Dit kost veel tijd..

Als je deze goed hebt dan loopt hij gewoon je hele programma door zonder steeds te "resetten"
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door marini »

kan je daar even een printscreen van geven?
dat staat hier wel op zijn plaats denk ik :lol:
ok ik moest even zoeken voor ik hier een afbeelding kon achterlaten maar zo iets bedoel ik,
4109
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door w.rusman »

zodra je de toolpaths genereert zul je daaraan zien welk pad hij volgt en of hij hierbij van de ene snede "doorvloeit" naar de volgende snede of dat hij tussen de verschillende snedes helemaal omhoog komt naar de safety clearance hoogte..

Druk maar eens op <alt> en draai dan met je muis je plotscreen zodat je een 3d view krijgt

Ik kan nu even geen printscreen maken omdat ik op mijn werk geen cambam (nodig) heb :mrgreen:

Ik heb trouwens zelf de beste ervaring met CCW milling in een binnencontour, dit geeft minder resonantie ;-)

-edit : werk je met Cambam plus of de oudere en gratis versie ? Want ik zie zo niet de leadinMove in je schermprintje

- edit2 : hier een screenshot van de cambam website waarop je de leadin wel ziet staan, net zoals de prachtige optie van de holding tabs die toch behoorlijk makkelijker en sneller werkt dan de manier waarop Arie het hier in deze tutorial beschrijft (sorry Arie ;-) :mrgreen: ) :
Afbeelding
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

die HoldingTabs zaten er ten tijde van mijn Tutorialletje nog niet in..

ik ben de afgelopen week behoorlijk in de weer geweest met CamBam.. en ik heb wat lolligs ontdekt met de Tabs..

als je 2 onderdelen vlak bij elkaar hebt liggen in een plaat.. dan is 1 tab genoeg tussen die delen in.. als de afstand maar niet meer is dan net iets meer dan de freesdikte..
Ik werk met 1 mm freesjes.. en ik houd als tussenafstand 1.1 mm aan.. de tabs tussen de delen in.. daar stapt de frees in beide contourbewerkingen gewoon over heen.. :) leuk.. en Dankjewel Andy!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ohja.. je kunt ook nog een instelling maken voor je muis. .linker en rechterknop tegelijk indrukken.. en dan kun je je view ook roteren..
Laatst gewijzigd door Erik op 06 jan 2011 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door marini »

heb inderdaad de gratis versie en daar staat de leadinmove nog niet hebben we zo juist met zen allen ontdekt :evil:
zal maar eens een aanschaf gaan overwegen.
met holdingtabs ben ik trouwens nog niet helemaal mee hoor.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door w.rusman »

De "betaalde" cambam plus versie kun je in de trial periode 40 keer starten voordat je hem aanschaft, dus als je hem per dag 1 maal start en open laat staan kun je er 40 dagen lang mee doen wat je wilt.. ;-) (of je laat je pc zo lang mogelijk aanstaan als maar kan :lol: )

Maar om eerlijk te zijn is dit een van de weinige pakketten die ik "oficieel" wil gaan aanschaffen...
Een mooi pakket met mooi resultaat 8)
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Wesley
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2013 22:47

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Wesley »

heej arie,

ik zit even je tutorial na te tekenen, en ik vind de 2,5 D optie niet in cambam plus.. (40 x free trial)

wel de 3d.. maar als ik daar diepte instel zie ik nix veranderen aan mijn werkstuk?

staat het er niet meer in.. (of ben k zo blind dat ik je nu een kist bier schuldig ben? :lol: )

groetjes wesley
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. dit kost je een kist bier..

2½D wil zeggen dat je "platte contouren" tot een bepaalde diepte bewerkt.. je maakt in wezen wel 3D onderdelen, maar bij de bewerkingen heb je in de Z-richting gezien alleen platte vlakken..
Tijdens een 2½D bewerking zullen normaliter alleen de X en Y as Simultaan aangestuurd worden, de Z as alleen om naar een volgende bewerkingsdiepte te gaan..

3D wil dan dus zeggen dat de machine bijna continu alle 3 de assen, X, Y en Z aanstuurt om het onderdeel te maken..
hoewel dat ook weer niet helemaal waar is.. omdat bij een "waterline" bewerkingsstrategie het 3D oppervlak wordt opgedeeld in horizontale contouren..
eigenlijk gaat het om delen met gekromde vlakken en dubbelgekromde vlakken bij 3D werk.. de delen die je niet zonder wiskundeknobbel en een rekenmachine, of met een CAM pakket kan programmeren
Wesley
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2013 22:47

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Wesley »

en klik op 't icoontje voor 2.5D profile bovenaan in het scherm
dit icoontje zie ik niet.. :oops:

snap het verschil nu tussen 2 en 3 D.. bedankt hiervoor!

Groetjes wesley

(je houd van limburgs bier?)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, ik hou wel van limburgs bier ja.. eigenlijk hou ik wel van bier in het algemeen.. 'k heb een poosje verkering gehad met een tjechische.. sindsdien weet ik meer van bier.. :lol:

't profile icoon, is dat knopje met die 2 cirkeltjes erop.. hou je muis er maar eens boven..'t is de meest linkse van de bruine iconen.. staat ook bovenaan in het machining menu..
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door kitman »

verkering gehad en meer van bier afweten, dat kan kloppen denk ik.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door FSSF »

Ik kon hem tijdens de tutorial doornemen ook niet vinden :lol: het ''profile''icoontje lijkt me een duidelijkere benaming
Plaats reactie