Waar te starten met frezen in CamBam

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Waar te starten met frezen in CamBam

Bericht door salautom »

als ik nu een vierkant wil frezen, begint ie altijd linksonder (van bovenaf gezien in het XY vlak), kan ik ook opgeven dat ie rechtsboven of rechtsonder moet beginnen?
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Waar te starten met frezen in CamBam

Bericht door salautom »

niemand?
of is mijn vraag misschien niet helemaal duidelijk genoeg?
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Waar te starten met frezen in CamBam

Bericht door cocodile »

Voor mij is het wel duidelijk, normaliter begint ie bij het nulpunt (x0y0), dit bepaal je in het CAD-programma, als je bijvoorbeeld rechtsboven wilt beginnen dan dien je je tekening in het "negatieve"vlak te tekenen.

Maar waarom wil je eigenlijk op een ander punt dan linksonder beginnen ?
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Waar te starten met frezen in CamBam

Bericht door salautom »

dat ie in het nulpunt zou beginnen dacht ik dus ook, maar als ik het object verplaats naar links en onder, zodat het 'nulpunt' object rechts-boven zit, begint cambam toch linksonder te frezen.
waarom ik op een andere plek wil beginnen, heeft te maken met het materiaal, en het vastzetten hiervan, zodat de laatste freesbaan het object losfreesd van de rest van het materiaal.
ik heb het nu op kunnen lossen door het materiaal anders vast te zetten, maar dan kan niet altijd, dus vandaar.
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Waar te starten met frezen in CamBam

Bericht door cocodile »

Ik begrijp het nu helemaal, ik d8 eerst dat er iets verkeerd ging, maar dit heeft gewoon te maken met de sequence.
Wellicht is dit in te stellen, zoniet kan je ipv 1 operation er 2 maken, dus zeg maar eerst 1 "U" vorm, en vervolgens als 2e en laatste een rechte lijn, weet niet of je het weet, maar je kunt de volgorde van de ops veranderen.

Het is wel een beetje een "workaround" maar is eigenlijk het enige wat me zo te binnen schiet,, offff je moet de Dir signalen inverteren in je CNC-programma zodat ie "spiegelt" maar dan moet je weer met allerlei andere dingen rekening gaan houden.
Plaats reactie