Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door H@ns »

Yep, bij Edingcnc werkt het zo.
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Linki »

Voor spotgoedkoop en toch heel precies zou je het volgende in overweging kunnen nemen.

Eerst maar even wat verduidelijking. In een speurtocht naar betaalbare precisie schakelaars eens een Euchner precisie schakelaar van binnen bekeken.
Wat blijkt, de schakelaar zelf is niets bijzonders, en wijkt nauwelijks af van wat je in een goedkope microswitch vind.
Dat het ding zo duur is komt door de precisie die nodig is om het ding met een nok te kunnen bedienen, en natuurlijk vooral dat de specs worden gegarandeerd en de hele zweem van hitech en commercie er omheen.

Verder is zo'n schakelaar behoorlijk groot, wat het effect van wisselende temperatuur alleen maar vergroot.

Dus maar eens begonnen met meten aan een kleine microswitch zonder hefboom .

Uitslag van de meting: schakel hysterese 0,02 mm.
Herhaal nauwkeurigheid: beter dan 0,002 mm (gemeten met een 0,01 mm resolutie meter, was te lui om een andere meetklok te pakken)

Conclusie: Zo'n kleine microswitch (direct bediend) voldoet wat betreft zijn precisie veelal aan de eisen die je aan een home schakelaar stelt.


Echter, nu doet zich wel een probleem voor, en dat is dat de overtravel slechts in de orde grootte van 1 mm is.

Maar je zou met LinuxCNC het volgende kunnen doen: plaats de home schakelaar net buiten het bereik van de machine als die op een eindschakelaar stopt.
Vanaf hier kun je dan langzaam homen, en de rechtstreeks bediende kleine microswitsch heel houden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door DaBit »

Niet alle microswitches zijn gelijk. Die op mijn Emco, gewoon een goedkoop simpel ding, is ook direct bediend niet beter dan 0,03.

Al met al is het toch de kwaliteit van het klik-klak mechanisme wat de nauwkeurigheid bepaalt. Dat is bij zo'n euchner gewoon goed, evenals de geleiding van de plunjer.

Het lichtsluisje op mijn Emcootje dat gebruikt word voor de spindel index is overigens beduidend nauwkeuriger dan die 0,03. Zeker met een schmitt trigger erachter een hele goede optie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Sven »

Ik neig er naar proximity tiepjes te nemen.
Maar is daar nog veel verschil in kwaliteit?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door DaBit »

Die Chinese dingen (merk 'Omkon' :mrgreen: ) die ik destijds op de BF20 had bleven zo binnen de 0,03mm. Lijkt me voor jouw doel meer dan voldoende.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Sven »

Ik heb bijna de proxen aangesloten in de elcectrotoestand, maar vraag me nog af hoe ik ze het beste in de machine kan plaatsen.

- De beweging van de machine in de lengterichting, fijnafstelling met de schroefdraad op de prox?
- De beweging van de machine haaks op de lengterichting van de prox, fijnafstelling op een nader in te vullen manier?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door DaBit »

Ik heb ze haaks op de bewegingsrichting staan. De machine kan dus iets 'doorschieten' en daardoor met redelijke snelheid op de homeswitch af. Want op het moment dat de besturing de geactiveerde homeswitch ziet staat-ie nog niet direct stil natuurlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door hungryarie »

Ik heb ze ook haaks, om dezelfde reden als Bart.
De fijnafstelling kan je ook in de software regelen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Breaker »

Op de draaibank is er eentje axiaal en eentje radiaal. De nauwkeurigheid zou radiaal iets beter moeten zijn, in praktijk zie ik geen verschil. De X op de draaibank is langzaam genoeg om op tijd te stoppen, maar op een hele snelle machine zou ik het niet zo doen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door javanree »

Ik merk in elk geval dat ik de sensor in de bewegingsrichting makkelijker te stellen vind.
Wat de snelheid betreft : ik kies altijd het punt waar ik de home switches aanloop zo dat ik daar ook het beste de as kan parkeren.

Mijn freesbank doet dus in ieder programma als een na laatste regel een G28, waarbij alle assen op slechts 5mm van de home switch komt. Dus volgende keer opstarten is homen met een lage snelheid alsnog zo gepiept, zonder risisco van knallen oid. Met de draaibank in aanbouw idem. Al is het daar bij gebruik losse kop een beetje tricky :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik mis de noodzaak van stellen. Niet voor wb de afstand sensor-metaal (luchtspleet), wel voor de positie.
Je geeft in LInuxCNC in wat de plek van de home sensor is, dus het getal wat daar staat heeft geen mechanisch effect op je machine nulpunt.
Bij 'klassieke' glaslinealen ligt het referentiepunt ook meestal zo'n 30mm van het eind. (tegenwoordig hebben ze truucjes om dat elke 30mm te doen of nog vaker)
En zoals eerder opgemerkt, het lijkt beter om inductief sensoren radiaal te benaderen ipv axiaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Sven »

javanree schreef:laatste regel een G28
Ik denk dat dat bij mijn freesje iets te ver weg is om elke keer te parkeren :)
Maar aan het eind van de sessie, voor het afsluiten parkeren, dat doe ik al

Maar goed, haaks op de beweegrichting it is.

Het klopt toch dat ze ook reageren op aluminium?
als dat zo is, dan heb ik wat meer opties voor montage.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: Het klopt toch dat ze ook reageren op aluminium?
als dat zo is, dan heb ik wat meer opties voor montage.
Ligt aan het type, en op aluminium zijn ze ongevoeliger, maar anders plak je toch een stripje ijzer op de handigste plek.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door DaBit »

Die op mijn frees zitten zijn heel kielekiele kwa reageren op aluminium. Plaatje ijzer plakken of simpelweg een boutje in je alu draaien zodat de sensor de boutkop ziet is een betere optie.

Kwa parkeren op een specifieke lokatie: ik doe dat eigenlijk nooit. De handigste parkeerplek met machineklem op de tafel is anders dan wanneer ik de drieklauw op de tafel heb.

Stellen van die sensoren heb ik ook niet gedaan, behalve dan dicht genoeg bij het passerende metaal.
Die zitten op de plek die me het handigste uitkwam en verder pas ik de HOME_OFFSET wel aan in de (LinuxCNC) INI-file.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie