Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:verder pas ik de HOME_OFFSET wel aan in de (LinuxCNC) INI-file.
Anders zit die daar ook maar voor spek en bonen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Sven »

Ik heb inmiddels de home switches gemonteerd.

Maar nu vraag ik me nog het volgende af.

Ik weet niet precies op welk moment de switch getriggert gaat worden en op welk moment het systeem dus het home punt als "bereikt" markeert.

Stel ik de homeposities gewoon eerst ongeveer in zoals ik denk dat het moet zijn en corrigeer ik het daarna door nogmaals stepconfig te doorlopen een de feitelijke home locaties op te geven?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: Stel ik de homeposities gewoon eerst ongeveer in zoals ik denk dat het moet zijn en corrigeer ik het daarna door nogmaals stepconfig te doorlopen een de feitelijke home locaties op te geven?
Maar dan niet met stepconfig, maar gewoon even dat getalletje in de ini file opzoeken.
En je kunt natuurlijk ook de KO met de hand draaien en kijken wanneer het lampje aan of uit gaat, resp de ingang veranderd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Sven »

Ik wil zoveel mogelijk met stepconfig doen voor ik de boel mat de hand ga aanpassen en de homepositie kan nog in stepconfig ingevuld worden.

Na met de hand aanpassen kan je stepconfig niet meer gebruiken.
hugo stoutjesdijk schreef: En je kunt natuurlijk ook de KO met de hand draaien en kijken wanneer het lampje aan of uit gaat, resp de ingang veranderd.
Kijk, dat is weer zo'n tip van een rot in het vak : )
Gaan we doen! (maar wel op de motor, ik kan de twee spillen van de x-as niet tegelijk aanraken ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En zo heel nauwkeurig komt het ook niet lijkt me, je zal toch wel tussen je softlimit en het fysieke einde van de machine nog wel een paar mm'ters ruimte houden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Chibs »

Aanpassen van de home switches in de INI bestanden zonder stepconfig is ongeveer net zo makkelijk, staat gewoon in een rijtje wat de startpositie, eindpositie en plek van je switch is. :)

Wat je overigens wel altijd kunt doen is een nieuwe config aanmaken om in te spelen met stepconfig, toen ik dingen vergeten was heb ik dat gedaan en gewoon het stukje overgenomen wat ik nodig had en in de juiste config vervangen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door DaBit »

Ik heb die homepositie op 0 gezet, vervolgens de machine laten homen, en na homen gejogd tot aan de mechanische stops. Vervolgens de resulterende machinecoordinaten als MIN_LIMIT en MAX_LIMIT gebruikt. Voor mijn X as zijn de machinecoordinaten -518.0 .. 10.0, voor de Y-as -630.0 .. 25.0.

Dus de X-as:

Code: Selecteer alles

MIN_LIMIT =             -518.0
MAX_LIMIT =             10.0
HOME =                  0.0
HOME_OFFSET =           0.0
Als ik nu zou willen, dan zou ik er dit van kunnen maken:

Code: Selecteer alles

MIN_LIMIT =             0.0
MAX_LIMIT =             528.0
HOME =                  518.0
HOME_OFFSET =          518.0
Maar waarom zou ik? Alleen voor de Z wil je Z=0 bovenin hebben zodat je met een G53 G0 Z0 de spindel helemaal naar boven kunt bewegen, en dat doe je met een toolwissel, einde programma, etc.
Voor X en Y maakt het kein flaus aus wat het bereik van de machinecoordinaten is.
hugo stoutjesdijk schreef:En zo heel nauwkeurig komt het ook niet lijkt me, je zal toch wel tussen je softlimit en het fysieke einde van de machine nog wel een paar mm'ters ruimte houden.
Waarom zou je? Tijdens al die duizenden regels G-code die je de machine voert vertrouw je er ook op dat-ie op tijd stopt, dus waarom zou die dat op de softlimits niet doen?
De enige ruimte die je nodig hebt is de herhaal-nauwkeurigheid van je homeswitch plus eventuele speling in het systeem. Laten we een forse veiligheidsmarge inbouwen: 0,08mm tussen softlimit en harde mechanische stop ofzo? :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: Laten we een forse veiligheidsmarge inbouwen: 0,08mm tussen softlimit en harde mechanische stop ofzo?
Oke, jij wint. Maar als ik dat gezegd had, ( afgerond op 0.1mm) was het misschien weer een beetje eng weinig.

Als je maar zorgt dat je glasliniaal iets groter is. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door DaBit »

Ja, die glasdingen zeggen hard krak :lol:

Maar je hebt wel gelijk dat het kwa gevoel wel eng is. Als ik de draaibeitel 0,5mm van de klauwplaat laat stoppen of de frees 0,5mm langs een boutkop stuur dan durf ik eigenlijk ook niet te kijken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie