LinuxCNC - configuratie aansturing vfd

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

LinuxCNC - configuratie aansturing vfd

Bericht door D9R »

Hoi
Ik ben wat aan het spelen met LinuxCNC. Helaas kan ik nog geen configuratie maken omdat de MESA hardware nog niet binnen is. Maar wel het e.a. aan het bekijken zoals config files.

Zojuist mijn huanyang VFD via een RS485/USB convertor aan de praat gekregen zodat ik vanuit LinuxCNC de toeren kan regelen. Appeltje eitje. Hierna heb ik hem maar rechtstreeks via de seriële poort laten lopen i.p.v. via een convertor. Tot dusver prima.

Echter vind ik de standaard Axis interface maar 'mwah'. En wil ik dus Gmoccapy gebruiken. Hier zit ook alles in om tooltables bij te houden (heeft axis ook, maar weer onhandig imho) en het instellen van offsets.

Maar...als ik de config van gmoccapy bekijk is de volledige opbouw weer anders? Geen post HAL of custom HAL configuratie bestanden waar ik de instellingen kan doorvoeren. Ik heb wel een spindle-sim configuratiebestand, maar of ik hier in moet zijn is mij een raadsel.

In de manual van gmoccapy of aansturing via modbus kan ik hierover niets vinden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC - configuratie aansturing vfd

Bericht door DaBit »

Als je in je INI file DISPLAY=axis vervangt door DISPLAY=gmoccapy dan ben je al een aardig eind.
Voor de andere sleutels in de [DISPLAY] sectie zie http://linuxcnc.org/docs/html/gui/gmoccapy.html (sectie 4.1)
Vergeet ook niet even in sectie 4.4 te spieken.

Doe je dat, dan draait gmoccapy. Identiek aan je AXIS, dus je spindel zou ook moeten werken, en je kunt ook een postgui HAL file gebruiken.

Wil je verder, dan kun je nog de gmoccapy toolchanger inschakelen (sectie 5.11, duidelijker kan ik het ook niet uitleggen).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: LinuxCNC - configuratie aansturing vfd

Bericht door D9R »

De display setting in de axis config aangepast maar dan crashed de boel.
Weggegooid, nieuwe config gemaakt, settings opnieuw ingesteld en het werkt.
Had er waarschijnlijk mee te maken dat ik in de eerste config een apart panel had voor de RPM/spindle status

Nu de rest van het gebeuren aanpassen zoals toolsetter, macro's en de xhc pendant werkend krijgen.

Is toch soms niet te geloven met dat Linux he...
Op mijn werk vermeed ik het al zoveel ik kon.
Soms is het (vind ik) totaal onlogisch door de vele functionaliteiten en het gehobby bob van iedereen. Maar als het goed is ingesteld is het top.
Ik zou zeggen laad een template config van gmoccapy en pas deze vervolgens naar wens aan. Maar je past dus een axis config aan, die je achteraf omzet naar gmoccappy.

DaBit bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC - configuratie aansturing vfd

Bericht door DaBit »

De keuze om het te gebruiken is toch echt die van jou zelf ;-)

Iedereen die ooit bij de CNCZonedagen een praatje van mij aangehoord heeft weet dat ik het meer zie als doos vol legoblokjes waar je zelf wat leuks van moet maken. Maar dat ze er wel een paar voorbeeldconfiguraties bij hadden kunnen doen die redelijk af en compleet zijn ben ik het wel met je eens.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: LinuxCNC - configuratie aansturing vfd

Bericht door D9R »

Het is zeker mijn eigen keuze.
Vooral omdat zoals je zelf ook al aangeeft het een grote legodoos is.
Maar mijn ervaring is wel dat als het is aangepast en draait het gewoon super en stabiel werkt (in het algemeen, niet specifiek LinuxCNC). Vandaar mijn keuze voor LinuxCNC. Van Mach3 heb ik in de korte tijd dat ik het gebruikte een beetje rillingen gekregen :lol:

Uiteindelijk kom je er wel. Maar de start is altijd best pittig en soms onhandig.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC - configuratie aansturing vfd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Maar dat ze er wel een paar voorbeeldconfiguraties bij hadden kunnen doen die redelijk af en compleet zijn ben ik het wel met je eens.
Is dat nu net niet de clou, dat er bij LinuxCNC geen 'ze' is?

En met liefhebberij is het vaak zo dat als het een beetje ergens op lijkt, de drive wel over is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: LinuxCNC - configuratie aansturing vfd

Bericht door Sven »

D9R schreef: totaal onlogisch door de vele functionaliteiten en het gehobby bob van iedereen
Voor mij ook, maar het is wel de reden dat het spul er uberhaupt is, dat gehobby van iedereen.

Overigens, ik zat vanmiddag in de configs te bladeren en er is wel heel veel beschikbaar om van af te kijken.
Alleen snap ik er dan weer niet genoeg van om er echt wat aan te hebben ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: LinuxCNC - configuratie aansturing vfd

Bericht door D9R »

Oefening baart kunst, maar het scheelt wel dat ik een IT achtergrond heb.
Het is bij Linux altijd een gepuzzel hoe iets in elkaar zit en waar je moet zoeken. Maar als ik er even voor ga zitten komt het goed. Zojuist de XHC pendant werkend gekregen :P
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2464
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: LinuxCNC - configuratie aansturing vfd

Bericht door hainjedaf »

Heb jij ook de jog-stappen aan kunnen passen?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: LinuxCNC - configuratie aansturing vfd

Bericht door D9R »

Jog stappen kan ik op de pendant aanpassen inderdaad.

Wat nog niet werkt zijn stop/reset, zero/home, spindle start/stop
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2464
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: LinuxCNC - configuratie aansturing vfd

Bericht door hainjedaf »

Ja maar kan je de grootte van de stappen wijzigen?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: LinuxCNC - configuratie aansturing vfd

Bericht door D9R »

Dat weet ik niet
Ik vind de standaard stappen (1, 0,1 0,001 etc) prima
Plaats reactie