e-stop & closed loop steppers aansluiten

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6009
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

e-stop & closed loop steppers aansluiten

Bericht door Sven »

Een van de puntjes op de I die ik nog moet doen is de e-stop van mijn nieuwe machine compleet maken.

Klopt het dat ik de aansluitingen op de drives in serie moet zetten met de noodschakelaar (normally closed) en die aansluit op de BOB?

In de configuratie had ik de optie e-stop op pin 1in gebruik gelaten. Maar is dat deel van de BOB niet voor output, ipv input?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: e-stop & closed loop steppers aansluiten

Bericht door Breaker »

Goed verhaal Sven, lekker volledig! ;-)

Deze toch?
https://www.hardware-cnc.nl/nl/winkel/i ... ard-detail

Zie schema:
14110

En deze drives?
12901

De drives configureren als error poort in NC (dacht data dat standaard zo is, anders configureren via software). Er wordt een optocoupler op de drives gebruikt dus de ingaande spanning komt van de BOB. En dan moet inderdaad alles in serie, wordt dan één van de contacten onderbroken dan gaat de besturing in error.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: e-stop & closed loop steppers aansluiten

Bericht door audiomanics »

Bij die HBS507 drivers heb je twee aansluitingen:
ALM- en ALM+
Als je de boel in serie wil zetten met je noodstopschakelaar en je VFD schakel je naar de nul toe, met andere woorden: de ingang van je BOB is 0V bij gebruik en zal zwevend, of opgetrokken worden naar plus bij alarm.
Hoe je het dan moet aansluiten is als volgt, vanaf GND gelezen:
GND - NC(Emergencystop)>Common(Emergencystop) - FB(VFD)>FC(VFD) - ALM-(Driver1)>ALM+(Driver1) - ALM-(Driver2)>ALM+(Driver2) - ALM-(Driver3)>ALM+(Driver3) - ALM-(Driver4)>ALM+(Driver4) - ingang(BOB).
Waarbij de > de interne verbinding weergeeft van het schakelende element, het streepje (-) is een draadje tussen de schakelende elementen.
Die FB en FC van de VFD moet ik even nakijken, maar uit mijn hoofd dacht ik dat het zo is.. Je kan het ook meten: die contacten zijn kortgesloten, zelfs als de VFD stroomloos is.
De drivers staan voor deze configuratie standaard verkeerd geprogrammeerd. Je zal dus voor iedere driver afzonderlijk met protuner de 1 in een 0 moeten zetten voor de "faultoutput". Daarna "download to drive" om die instelling op te slaan.. Als je alleen save to drive doet is dat tijdelijk tot je de drives weer uitzet.. De waarde wordt dan niet permanent opgeslagen dus..
Vollediger kan ik het niet vertellen, simpeler misschien wel, maar dan moet ik het even voor je uittekenen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie