LinuxCNC XHC Pendant

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

LinuxCNC XHC Pendant

Bericht door D9R »

Hoi

Ik heb even een vraag m.b.t. de bekende XHC pendant in samenwerking met LinuxCNC.
Deze heb ik prima werkend. Ik moet het een en ander alleen nog fine tunen.
Maar...waar ik mij aan stoor is dat als een machine een hoge acceleratie heeft en je vervolgens jogged in stapjes, de machine trilt. Hier hebben ze wat op gevonden door "xhc-hb04-accels" aan te zetten in de Ini. Dit werkt prima, maar de complete acceleratie van de machine veranderd hier door. En dat wil ik niet.
Wat ik wil is dat zodra ik met de XHC jog, de acceleratie omlaag gaat. Als ik handmatig in LinuxCNC aan het joggen ben moet het gewoon met de normale acceleratie werken.
Na wat zoeken heb ik hier geen antwoord op gevonden. Hoe hebben jullie dit opgelost :?:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: LinuxCNC XHC Pendant

Bericht door Sven »

Heb je de machine al zelf, zonder dat jij de pendant gebruikt, laten bewegen?

Bij mij bleek die dan wel normaal te accelereren zoals ingesteld. (Ik schrok me het apezuur : )
Joggen met toetsenbord accelereert ook trager.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: LinuxCNC XHC Pendant

Bericht door D9R »

Uiteraard, zonder pendant werkt het prima. Maar dat is het punt niet :P
Wat ik wil is dat de zodra ik de pendant gebruik een andere acceleratie (lager dus) wordt gebruikt.
En als ik handmatig jog direct in LinuxCNC moet er dus een hogere acceleratie worden gebruikt (degene die nu is ingesteld).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC XHC Pendant

Bericht door DaBit »

Standaard gebruikt de XHC-HB04 software tegenwoordig 2 acceleraties: eentje voor auto/MDI mode en eentje voor manual mode. Joggen vanuit LinuxCNC zelf valt ook onder manual mode, en gaat dus ook met de veelal tragere acceleratie (je zou 'm ook sneller kunnen zetten dan de acceleratie tijdens auto/MDI, maar het nut daarvan is beperkt). Het is een beetje een grofstoffelijke oplossing, maar voor de meesten werkt die prima.

Wil je enkel vanuit de pendant trage acceleratie en niet als je de jogmogelijkheden vanuit de GUI gebruikt: dat is mogelijk, maar dan zul je zelf de boel aan moeten passen naar wens.

Ik denk dat ergens een gulden middenweg vinden tussen schokken en snel genoeg accelereren om niet irritant langzaam te zijn best goed genoeg is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: LinuxCNC XHC Pendant

Bericht door D9R »

Ik zal nog wel wat spelen met de acceleratie
Staat nu zo laag (door de XHC) dat de assen te langzaam afremmen wanneer ze de home switches triggeren. En vervolgens vol in de limit switch knallen :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC XHC Pendant

Bericht door DaBit »

Ik doe het even uit mijn hoofd van toen ik met Sven bezig was: ik meen dat er in [XHC_HB04_CONFIG] iets van 'mpg_accels' staat. Die kun je wat hoger zetten. 250-500 moet nog goed te doen zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: LinuxCNC XHC Pendant

Bericht door D9R »

Klopt inderdaad, settings had ik al gevonden.
Ik ga eens wat proberen of er iets werkbaars uit te krijgen is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC XHC Pendant

Bericht door DaBit »

Mooier is om enkel die pendant af te remmen als die in stapjes van 0,1mm of groter staat. Tegen de tijd dat de meest irritante bugs uit LinuxCNC 2.8 zijn word het voor mij eens tijd om een upgrade door te voeren en dan ga ik dat ook doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie