Machine power springt uit

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Machine power springt uit

Bericht door leendertvdhart »

Beste forumleden,

Na wat getob met mijn Kress een Chinese freesspindel besteld en intussen gemonteerd op mijn (zelfbouw) portaalfrees. Het is een 1.5KW luchtgekoelde geworden met VFD.. Werkt heel fijn allemaal. Ik loop echter tegen een (voor mij) heel vreemd probleem aan wat ik in linuxcnc zie gebeuren, maar wat mogelijk een probleem in de machine zelf is.

Machine stopt tijdens het frezen op een willekeurige positie, en springt van 'machine power' af. Tweede knop van links 'machine power' springt dus automatisch uit.

Het gekke is dat wanneer ik de spindel niet aanzet, het wel goed lijkt te gaan. Een paar keer getest, en elke keer met spindel aan gaat het fout na een 30 seconden, zonder de spindel kon ik hem zo 5 minuten door laten lopen.

Iemand enig idee? Kan dit een aarding probleem zijn mogelijk?

Bedankt voor jullie reacties!
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Machine power springt uit

Bericht door mjeuring »

Lijkt me een EMC probleem. Afgeschermde kabel gebruikt voor de hs spindel? Ligt de mantel op 1 plek aan de aarde? Stepper voedingskabels ook afgeschermd? Liggen deze kabels vrij van de kabels van de eindschakelaars e.d?
Laatst gewijzigd door mjeuring op 02 apr 2017 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Machine power springt uit

Bericht door HD13 »

mjeuring schreef:Lojkt me een EMC probleem. Afgeschermde kabel gebruikt voor de hs spindel? Ligt de mantel op 1 plek aan de aarde? Stepper voedingskabels ook afgeschermd? Liggen deze kabels vrij van de kabels van de eindschakelaars e.d?
+1
Staat ook meestal in de handleiding van de VFD hoe eea uit te voeren.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Machine power springt uit

Bericht door Sven »

Om verwarring te voorkomen (omdat deze vraag in linuxcnc staat):

EMC in deze context is Electro Magnetic Compatibility, niet Enhanced Machine Controler de oude naam voor linuxcnc.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie