Beter toch maar LinuxCNC up-to-date houden..

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Beter toch maar LinuxCNC up-to-date houden..

Bericht door DaBit »

Autsj...

Vandaag stond er 'wat' freeswerk op het programma, een kilo of 5 aan aluminium verspanen. Groot blok op de tafel en ineens een berg onderdelen uithakken.
Dat begon met kleine programmaatjes die gaten boren, alles prima. Daarna een groter programma, 70kB oid, met veel helixen erin. Ging in de eerste instantie goed, daarna werd de GUI wat minder vlotjes. Enkele seconden voordat-ie reageerde op veranderen feed-override.
Nouja, kan. Dat zijn heel veel korte segmentjes achter elkaar, ik heb de lookahead nogal ruim staan en ik draai met 7x de normale servorate. Dan heeft de PC het gewoon even druk en moet de gebruikersinterface maar even wachten.

Nog wat later stond de frees gewoon stil op de plek te draaien, noodstop en de boel hard beeindigen was het enige dat werkte.
Vreemd, zo kennen we het masjientje niet. Toch maar eens een reboot, de laatste was alweer een maand of 9 geleden. Nog een keer proberen. Gaat goed... Gaat minder... WOEPS, de frees gaat compleet de verkeerde kant op, dwars door het aluminium heen. Stop, niks. Nog een keer stop, niks. Noodstop dan maar, phew.

De 'klant' stond er met z'n neus bovenop (anders gebeuren dat soort dingen ook niet natuurlijk), ik had hoorntjes, en ben gestopt.

Nu was mijn LinuxCNC installatie nog van ergens 2014, en sindsdien heb ik geen update meer gedaan; het werkte immers prima and if it ain't broken.... Het probleem in kwestie (iets met een overdosis aan logging) is echter zo rond halverwege 2015 opgelost...

Update van Linux zelf doorgevoerd, van LinuxCNC, 20 minuten later was dat allemaal gebeurd inclusief het aanpassen van de pendant-aansturing die nog prehistorisch was. Draait weer als een zonnetje en ik heb m'n gewenste losse ijlgang- en voeding-overrides. Had ik eigenlijk best ook wat eerder kunnen doen, dat had me een blok aluminium van 240x200x50mm en een 10mm HSS frees bespaard.

Moraal van het verhaal: moderne software moet je toch echt zo af en toe eens upgraden, ook al lijkt het allemaal goed te werken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Beter toch maar LinuxCNC up-to-date houden..

Bericht door spinningwheels »

[quote="DaBit"
De 'klant' stond er met z'n neus bovenop (anders gebeuren dat soort dingen ook niet natuurlijk), ik had hoorntjes, en ben gestopt.
[/quote]

Dat gebeurt niet alleen met elektronica hoor,
Wist dat lager van de hoofdas niet helemaal 100 meer was, had ook al een nieuwe in huis. Stond iemand bij en ik zie ineens de klauwplaat wel 5 mm heen en weer bewegen, Lager was dus echt klaar, half uurtje werk om te vervangen maar daar sta je niet op te wachten als er iemand bij staat.
Geeft meteen zo,n rare indruk van wat heeft hij nu voor een oude bende.
In theorie kan ik praktisch alles
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Beter toch maar LinuxCNC up-to-date houden..

Bericht door karangetang »

Die persoon die er bij stond, dat was ik :P
Ik vond het allemaal reuze interessant een leerzaam. Ik vond het de normaalste zaak van de wereld
Had ik nieuwe glimmende machientjes willen zien dan was ik natuurlijk ergens anders gaan kijken Remco.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Beter toch maar LinuxCNC up-to-date houden..

Bericht door Sven »

Had je ook een reden om niet te updeeten?
Zo van, gedoe dat voortvloeit uit je niet-standaard configuratie, nu ff niet?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Beter toch maar LinuxCNC up-to-date houden..

Bericht door audiomanics »

Sven schreef:Had je ook een reden om niet te updaten??
Zoals hij al zei: if it ain't broken, don't fix it..
Bij updates kom je toch ook regelmatig voor vreemde verrassingen te staan.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Beter toch maar LinuxCNC up-to-date houden..

Bericht door Guvner »

audiomanics schreef:
Sven schreef:Had je ook een reden om niet te updaten??
Zoals hij al zei: if it ain't broken, don't fix it..
Bij updates kom je toch ook regelmatig voor vreemde verrassingen te staan.
Kees
Ben ik niet helemaal met je eens Kees.

Bij ons bouwen we juist software (niks zakelijks te maken met al het mooie wat ik graag als hobby doe). En wij brengen regelmatig updates uit voor klanten. Een hoop klanten hebben dezelfde instelling dat het nu goed werkt, maar de meeste klanten weigeren de release notes te lezen die wij rondsturen. Hierin kan je zien wat er allemaal geupdate is.

Zo kun je dus ook zonder grote bugfixes toch vaak kleinere verbeteringen doorvoeren.

En voor de echte afwachtende klanten adviseren we dan om een update te doen naar latest -1. Dus als versie 3.14 uit gebracht is, update dan naar 3.13 als je bang bent dat er met een nieuwe update weer nieuwe bugs geintroduceerd worden. Lees dan uiteraard wel even of er voor 3.13 bekende bugs zijn waar je last van gaat krijgen.

Moraal van dit verhaal... lees release notes, zo ben je op de hoogte of het slim is om updates door te voeren. Zo ook met Linux(cnc)
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Beter toch maar LinuxCNC up-to-date houden..

Bericht door Benny_DS »

Guvner schreef:
audiomanics schreef:
Sven schreef:Had je ook een reden om niet te updaten??
Zoals hij al zei: if it ain't broken, don't fix it..
Bij updates kom je toch ook regelmatig voor vreemde verrassingen te staan.
Kees
Ben ik niet helemaal met je eens Kees.

Bij ons bouwen we juist software (niks zakelijks te maken met al het mooie wat ik graag als hobby doe). En wij brengen regelmatig updates uit voor klanten. Een hoop klanten hebben dezelfde instelling dat het nu goed werkt, maar de meeste klanten weigeren de release notes te lezen die wij rondsturen. Hierin kan je zien wat er allemaal geupdate is.

Zo kun je dus ook zonder grote bugfixes toch vaak kleinere verbeteringen doorvoeren.

En voor de echte afwachtende klanten adviseren we dan om een update te doen naar latest -1. Dus als versie 3.14 uit gebracht is, update dan naar 3.13 als je bang bent dat er met een nieuwe update weer nieuwe bugs geintroduceerd worden. Lees dan uiteraard wel even of er voor 3.13 bekende bugs zijn waar je last van gaat krijgen.

Moraal van dit verhaal... lees release notes, zo ben je op de hoogte of het slim is om updates door te voeren. Zo ook met Linux(cnc)
Hier ben ik dan weer niet helemaal mee eens. Als gebruiken van software (autodesk voornamelijk) zie ik toch dat elke update wel een verassing met zich meebrengt. Iets dat niet in de release notes staat. Een kleine bug die over het hoofd gezien is, maar net voor jou ongelooflijk ergerlijk is. Als is het maar de interface die lichtjes aangepast is. Een materiaal dat veranderd is van naam, waardoor er een resum zelfgeschreven macro's niet meer wekren. Op het werk heb ik niet te kiezen welke evrsie ik gebrui, thuis zit ik nog met software van + 10 jaar oud.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Beter toch maar LinuxCNC up-to-date houden..

Bericht door javanree »

Bedenk wel door lang niet te updaten is , als je dan toch (al dan niet gedwongen) gaat updaten de stap vaak vele malen groter dan wanneer je continue bij blijft...

Ik kan me dan ook 100% vinden in Guvner's verhaal.
Zelf geef ik vrijwel wekelijks een 'apt-get update ; apt-get dist-upgrade' op mijn LinuxCNC machine. Gaat er wel eens iets stuk? Zeker, maar dat is meestal met 5-10 minuut opgelost. Ik kies dat update moment dan ook dusdanig dat ik de tijd heb om mogelijke issues op te lossen en ik niet klem kom te zitten.

En if all else fails : je kunt gewoon weer 'downgraden' en de config van LinuxCNC heb ik in subversion zodat ik altijd een 100% weg terug heb.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beter toch maar LinuxCNC up-to-date houden..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan zal ik nog even olie op het vuur gooien.

Stel: je hebt een machine, die doet het gewoon de eerst komende 20 jaar, en daar verander je niets aan.
Is het dan logisch dat er iets in de software 'verslijt' waardoor je moet updaten?
Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Punt is alleen dat er over het algemeen te algemeen over software gedacht wordt.
Die configuratie van Dabit werkte gewoon prima volgens mij, als ie na de laatste aanpassingen een 1:1 kopie gemaakt had, en die nu weer teruggezet, had het weer gewerkt. Als je ook nog wilt profiteren van verbeteringen en nieuwe functies, ontkomt je niet aan update's lijkt me.
Maar het is natuurlijk niet te verkopen dat software die in eprom staat wel 30 jaar mee gaat, en als die software opeens op een harddisk staat dan zou het aan slijtage onderhevig zijn. Dan zit er dus een bugje (of een mindere handige feature :lol: ) in.
Moraal: er moet nog het e.e.a. aan LinuxCNC gesleuteld worden zodat het niet meer verstoft en we het in machines toe kunnen gaan passen zonder elke paar jaar te moeten gaan updaten en alles wat daar eventueel bij komt kijken.
( en nu zal Dabit wel roepen dat ook heus wel kan, het allemaal z'n eigen slordigheid was enz. althans daar reken ik wel op )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beter toch maar LinuxCNC up-to-date houden..

Bericht door DaBit »

Ik weet het niet Hugo. Dat de GUI soms wat minder soepel liep bij grote lappen G-code met korte segmentjes had ik al eerder gemerkt, maar weinig aandacht aan geschonken want weinig last van (zowiezo is 95% van mijn machinegebruik maar simpel). Het was al langer aan de gang in ieder geval, al kan ik me niet herinneren dat ik er zo zeg maar begin 2015 ook last van had.

Toen ik ging googelen struikelde ik over een paar berichtenwisselingen heen die vrij exact het probleem beschreven (GUI treeds trager tot uiteindelijk hangen), dat een relatie had met te agressieve logging, en dat die sinds half 2015 aangepast was.
Dan kan ik wel heel hard gaan zoeken, maar eerst de linux-distributie updaten en verse LinuxCNC compileren is handiger; als het dan nog fout gaat kan ik tenminste ook hulp vragen, iets wat ik met spul uit het jaar kruik niet of minder goed kan. Of het probleem nu geheid weg is valt nog te bezien; ik kon in ieder geval het programma dat de mist in ging probleemloos afhaspelen.

Feit is dat de meeste softwaretrajecten meer 'agile' (wat het buzzwordvertaal-engine in mijn bovenkamer daarvan maakt zal ik maar voor me houden) zijn dan pakweg 10 jaar terug. En het spul maar lekker laten voor wat het is is daardoor geen slim plan meer vandaag de dag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Beter toch maar LinuxCNC up-to-date houden..

Bericht door audiomanics »

Het enige wat ik zou moeten upgraden is EdingCNC, waar bijna maandelijks een nieuwe versie van komt. Maar als ik lees wat er veranderd is, dan is dat allemaal niet van toepassing op mijn machine met mijn gebruik..
Dat er ineens een CoreX-Y ondersteuning is bijv.. Of dat er een M7546 is toegevoegd... Niet echt interessant voor mijn portaal en kolomfrees..
Bovendien hangen mijn machientjes ook niet aan internet, dus een eventuele patch voor een of andere beveiliging hoef ik ook niet te installeren.
En dan komt er nog bij dat die ThinClients van mij alleen maar 4GB geheugen hebben waar alles op staat, OperatingSysteem, alle programma's etc.. Upgraden betekent vaak dat ik eerst een goede image moet maken, de helft er af knikkeren en dan kijken of het er nog op past ook..
Dus heb ik al zeker 2 jaar niets geupgrade.. En het doet het nog allemaal hetzelfde als in het begin..
Linux is natuurlijk een heel ander verhaal... Dat is toch een onderhoudsintensief hobby operatingsysteem..
(IMHO)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beter toch maar LinuxCNC up-to-date houden..

Bericht door DaBit »

Mjah, ik ging er ook wel vanuit dat het tot in de eeuwigheid wel zou draaien, of totdat ik vond dat moderniseren nodig was. Maar eenzelfde bugje had ook in Eding kunnen sluipen.
Misschien ook wel eerlijk om te vermelden dat de LinuxCNC die ik draaide een development-versie was. Had ik destijds nodig vanwege een paar nieuwe features die nog niet in 2.6 zaten.
Maar kwa onderhoud valt dat Linux dus ook wel mee, 20 minuten na een paar jaar :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie