Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door Sven »

Sinds kort heb ik een toolsetter op mij frees. Tot nu toe werkte dat heel fijn maar vandaag gieng het flink mis. Komtdat door de toolsetter???

Ik had eers een plaat uitgefreesd met een 3 mm freesje. Voor ik begon die gewisseld en door de toolsetter laten inmeten.
Daarna een andere frees er in en laten inmeten.
Toen begon LinC meldingen te geven dat allerlei bewegingen buiten het bereik zouden komen.

Ik weet nu dat dan alarmbellen moeten afgaan.

Ik dacht even linuxcnc opnieuw op te starten en opnieuw te homen.
So far so good.
Opnieuw tool in laten meten en frezen maar.

Hupsakee, tot aan zijn oksels in het werkstuk. Alleen het puntje was de bedoeling.
In de toolttable staat geen gekke waarde en ook het meetproces liet niets geks zien.

Het enige vreemde dat af en toe gebeurd is dat er een melding komt zoals "probe triggered during...."

Snapt een van jullie wat hier gebeurd?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door serum »

Home je je machine? ik ben dat zo gewend, maar mis het in je lijstje. Heel basis, Normaliter, als het buiten het werkbereik valt, dan geeft dat aan dat het werkstuk niet op nul gezet is of dat de machine-coordinaten niet kloppen waardoor je werkstuk buiten het werkbereik valt.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door Sven »

Mmm, tja...

Ik had al gefreesd met een freesje van ongeveer dezelfde lengte met 0 op dezelfde hoogte maar de bereikte diepte (als dat de eind diepte was, de z-drive was in error na het okselplungen), dan komt dat wel min of meer overeen met de diepte van de vorige productiedag.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door willy wonka »

Of je voert geen G43 (tool offsets laden) uit tijdens het begin of je offsets instellen doe je verkeerd.
De G43 wordt in LCNC 2.7 niet standaard geladen. In 2.8 heb je blijkbaar wel een optie om G43 te activeren na toolwissel.

Dat komt omdat LinuxCNC met de ingebouwde toolset modus je toollengte berekend vanaf het werkstuk nulpunt (g54).
Dan werkt één keer goed. Vervolgens span je iets anders op en stel je een nieuwe werkpunt nulpunt in en voila...de boel klopt niet meer. Freesje door je werkstuk en dat soort ongein.
Waarom het op deze manier in LinuxCNC zit is mij een raadsel...

Wat ik heb gedaan is het volgende. Exact weet ik hem helaas niet meer (gebruik geen linuxcnc meer voor de frees), maar het kwam neer op dit:
Toolladen
Home
G49 (offsets uitschakelen)
Relative coords gelijk zetten aan de absolete coords
dus dan begin je met 0
G30 naar locatie boven toolsetter
Dan een probe cycle uitvoeren (snel). Probe wordt aangeraakt en krijgt een puls
Een G0 Z uitvoeren zodat je weer iets boven de probe hangt
Dan weer een probe cycle maar langzaam voor nauwkeurigheid
Deze waarden worden dan automatisch in een tool parameter weggeschreven en opgeslagen in de tooltabel
Vervolgens een G30 voor alleen de Z as (zodat je niet ergens tegenaan beukt als je vlakfrees gemonteerd hebt) -> Gewoon recht naar boven dus.
G43 (tool offsets laden)
En voila

Dan zullen als je tools de juiste offset hebben, ook al wisselt je werkstuk nulpunt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: Het enige vreemde dat af en toe gebeurd is dat er een melding komt zoals "probe triggered during...."
Ik zou eerst toch willen weten wat hier precies gebeurd.

Lijkt anders op zoiets van: m'n band is steeds leeg, heb em al een paar keer opgepomp maar dat help niet. Ik hoor wel als ik rij steeds een tikje (van een spijker). En ondertussen blijven pompen, nieuw ventiel, hogere druk. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door Sven »

willy wonka schreef:Of je voert geen G43 (tool offsets laden) uit tijdens het begin (En de rest)
Aha!

Daar zit een heleboel info in die ik goed kan gebruiken maar nog uitgebreid op me moet laten inwerken. Dank! Ook aan Hugo, voor de immer bruikbare wijsheden :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door serum »

Was het een g43/49 dingetje? Nog iets interessants; G92.. voor het praktisch en globale overzicht :mrgreen:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door andrefc101 »

serum schreef:Was het een g43/49 dingetje? Nog iets interessants; G92.. voor het praktisch en globale overzicht :mrgreen:
Ik gok echt op G43H**
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door DaBit »

Probe triggered als je dat niet verwacht is foute boel. Waarschijnlijk komt er wat storing binnen op die draad, heb 'm toen ik bij jou was ook een keer langs zien komen.

We kunnen er eens een debounce componentje tussen hangen, soms is dat genoeg plakband.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door Sven »

DaBit schreef: We kunnen er eens een debounce componentje tussen hangen
Ik ben helemaal voor!

Eh, wat is een debounce componentje? Ont-op-en-neer-spring-onderdeeltje? Ont-terugveeronderdeeltje?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef:
DaBit schreef: We kunnen er eens een debounce componentje tussen hangen
Ik ben helemaal voor!

Eh, wat is een debounce componentje? Ont-op-en-neer-spring-onderdeeltje? Ont-terugveeronderdeeltje?
Dat is een van Dabits beroemde lego stenen. En in dit geval zorgt die er voor dat de puls van de toolsetter pas geldig is na xx msec, zodat stoorpulsjes niet als zodanig gezien worden.

Ik vind het werken met zo'n toolsetter toch wel iets om ernstig over na te denken.
In mijn beleving kan dat op 2 principieel verschillende manieren.
Met lengte correctie in de tool tabel, of alle tool's een lengte 0 en met het verleggen van je Z-nulpunt.
Beide systemen hebben voordelen, en ook nadelen. Ik schat voor de gemiddelde CNC-zone gebruiker het werken met nulpunt-verlegging de beste methode.

Maar voor beide systemen geld volgens mij wel: je moet wel begrijpen wat er gebeurd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door DaBit »

Sven schreef:
DaBit schreef: We kunnen er eens een debounce componentje tussen hangen
Ik ben helemaal voor!
Gaan we een keertje Teamvieweren, of maak ik de aanpassing in jouw HAL-file en probeer jij 'm uit?
Sven schreef: Eh, wat is een debounce componentje? Ont-op-en-neer-spring-onderdeeltje? Ont-terugveeronderdeeltje?
Wat Hugo zegt. Dat had ik beter uit moeten leggen, maar ik had geen zin in een lap text tikken op een telefoon :lol:
hugo stoutjesdijk schreef: Met lengte correctie in de tool tabel, of alle tool's een lengte 0 en met het verleggen van je Z-nulpunt.
Beide systemen hebben voordelen, en ook nadelen. Ik schat voor de gemiddelde CNC-zone gebruiker het werken met nulpunt-verlegging de beste methode.
Nadeel van offsets-in-tooltabel tov domweg het nulpunt verstellen is dat je die G43 moet programmeren. Daarmee stoot je 3x je neus en dan zit het voort in je systeem. Verder moet je vaste toolnummers gebruiken voor je gereedschapjes. Wat eigenlijk geen nadeel is, want zonder die vaste nummertjes word radiuscompensatie gebruiken ook wat minder handig.

Voordeel van offsets-in-tooltabel is dat het ook werkt voor rare gereedschapjes zoals een camera of een draaibeitel aan de zijkant van de kop. Verder weet het systeem al ongeveer de lengte, dus alle probebewegingen kunnen op hoge snelheid behalve het laatste stukje. Scheelt weer wachttijd.

Eenieder zo zijn voorkeur, maar ik vind het nadeel dat je G43 moet programmeren (en dat in het begin een paar keer vergeet) royaal niet opwegen tegen de voordelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is zo ongeveer precies wat die voor en nadelen zijn. En dat hangt natuurlijk heel erg van hoe je je machine gebruikt. Ja mag het misschien ook geen voor of nadelen noemen, meer ander gebruik van mogelijkheden.
Hetzelfde of je een keuze maakt tussen een gat boren of een gat frezen, kan allebei maar afhankelijk van .. gebruik je een van de 2 methodes.
Daarom is het ook nuttig om te begrijpen hoe het werkt, dan kun je beter een keuze maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er nou? Toolsetter?

Bericht door Sven »

Dank mannen, als altijd weer goede info.

Daarstraks alles kunnen frezen wat de bedoeling was.
Er bleek nog een x-offset van 122 mm oid in de 3 mm frees te zijn geslopen. Klopt met hoe het gisteren mis ging maar best raar.

Maareh, die g43, die heb ik nu na elke toolchange in de mdi ingegeven. Is dat hoe het hoort of is eenmaal na opstarten genoeg?

Als ik toolchange in de code ga toepassen, moet dan daarna elke keer een g43 komen?

@Bart:
Zal ik mijn config naar je sturen of kan ik knip en plak doen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie