Ubuntu 16.04 + RTAI 4.1.0.1 kernel: heel OK

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Ubuntu 16.04 + RTAI 4.1.0.1 kernel: heel OK

Bericht door DaBit »

Mijn frees had soms wat kuren met grotere G-code files. Ik verdacht de SSD; dat is altijd een probleemgevalletje geweest (en daarom kreeg ik 'm destijds ook wegens onverkoopbaar).

Maar eens een ander schijfje erin en een verse installatie. Zo'n beetje alles hier draait Lubuntu 16.04, dus deze ook maar. Er is inmiddels ook een recentere RTAI kernel: 4.1.0.1. Officieel wel nog in test.

Werkt prima. Latency:

Afbeelding

Installatieinstructies: klik

Doe er je voordeel mee. Of niet :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ubuntu 16.04 + RTAI 4.1.0.1 kernel: heel OK

Bericht door Sven »

Interessant!
Maar voor mij nog een wat onbegrijpelijke brij.

Is het de bedoeling dat dit een volgende standaard install wordt?
Daar kijk ik wel naar uit, mijn installatie is toch een beetje rommelig, recentere linux zou daar misschien verschil in maken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Ubuntu 16.04 + RTAI 4.1.0.1 kernel: heel OK

Bericht door keesfrees »

Ik gebruik ubuntu voor alles behalve de machine aansturen ( dat gaat met off-line win-XP )
Maar ubuntu bevalt me steeds beter, het lijkt wel of ze onlangs iets opgelost hebben want het viel me op dat het sinds een paar dagen veel soepeler werkt allemaal.
Er komen bijna dagelijks updates trouwens, maar gelukkig heb je dan zelf de keuze om dat nu of later te doen . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ubuntu 16.04 + RTAI 4.1.0.1 kernel: heel OK

Bericht door flex »

Deze set handleidingen had ik ook gebruikt. Maar er zitten toch wel wat verschillen tussen mint en lubuntu voor het installatie process van de RTAI en LinucCNC.
Welke interface gebruik je bij LinuxCNC?
Ik wil er een touchscreen efficiente interface op (touchy bv) maar dat zit niet in de std interface/GUI opties :(
En dat maakt het maken van wijzigingen via de wizzards lastiger.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ubuntu 16.04 + RTAI 4.1.0.1 kernel: heel OK

Bericht door DaBit »

Sven schreef:Interessant!
Maar voor mij nog een wat onbegrijpelijke brij.
Is gewoon een kookrecept. Doen wat er staat.
Is het de bedoeling dat dit een volgende standaard install wordt?
Nee, ik verwacht niet dat ze weer terug gaan naar Ubuntu als basis voor de iso installs.
keesfrees schreef:Maar ubuntu bevalt me steeds beter, het lijkt wel of ze onlangs iets opgelost hebben want het viel me op dat het sinds een paar dagen veel soepeler werkt allemaal.
Die lubuntu op de frees is opgestart voordat de monitor in de gaten heeft dat de resolutie veranderd is. Enkele seconden :P
flex schreef:Deze set handleidingen had ik ook gebruikt. Maar er zitten toch wel wat verschillen tussen mint en lubuntu voor het installatie process van de RTAI en LinucCNC.
Voor de kernel in ieder geval niet als je gebruik maakt van die voorgecompileerde kernel.
LinuxCNC draai ik als Run-in-Place, dus die stap met debian packages aanmaken heb ik overgeslagen.
Welke interface gebruik je bij LinuxCNC?
gmoccapy.
Ik wil er een touchscreen efficiente interface op (touchy bv) maar dat zit niet in de std interface/GUI opties :(
En dat maakt het maken van wijzigingen via de wizzards lastiger.
Ja, via de wizards misschien wel. Maar in je INI file DISPLAY=axis veranderen in DISPLAY=touchy is niet zo heel lastig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ubuntu 16.04 + RTAI 4.1.0.1 kernel: heel OK

Bericht door Sven »

DaBit schreef: Is gewoon een kookrecept. Doen wat er staat.
Dit recept verwijst weer naar andere recepten, daar wordt het lastig voor me. Een lineair recept, dat lukt me wel ;)

Misschien moet ik de verwijzingen wel negeren maar dat deel vind ik dan weer lastig te overzien...
DaBit schreef: Nee, ik verwacht niet dat ze weer terug gaan naar Ubuntu als basis voor de iso installs.

Iemand had nagevraagd of ie een ubuntu live cd mocht maken met linuxcnc ingebakken maar dat mocht niet van canonical.

Maar een recept (:-) in de buildbot, dat mag blijkbaar wel, dat bedoelde ik.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ubuntu 16.04 + RTAI 4.1.0.1 kernel: heel OK

Bericht door DaBit »

Sven schreef: Dit recept verwijst weer naar andere recepten, daar wordt het lastig voor me. Een lineair recept, dat lukt me wel ;)
Nee hoor, het is een lineair recept. Dat begint met sudo apt-get dist-upgrade en verder alles in de grijze vakjes tot en met de debuild -uc -us

Ze vertellen je daarna alleen niet dat je de .deb packages nog moet installeren (sudo dpkg -i <packagefile.deb>)
Maar een recept (:-) in de buildbot, dat mag blijkbaar wel, dat bedoelde ik.
Dan zit je nog met je kernel.
De meest ideale situatie is dat er een realtime kernel in de reguliere repository staat, en LinuxCNC ook. Dan kun je gewoon je ubuntu of debian installeren en is daarna een apt-get install linuxcnc genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie