Blijven regels code in geheugen bij afbreken programma?

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Blijven regels code in geheugen bij afbreken programma?

Bericht door Sven »

Vandaag was ik met de 4e as aan het frezen, een vierzijdige bewerking van een koker.

Op een gegeven moment zag ik iets fout gaan en heb ik het programma afgebroken.

Maar elke keer dat ik daarna weer wilde verder gaan waar ik was gestopt ging het programma dingen doen die niet de bedoeling waren.

Kan het zijn dat er regels code in het geheugen blijven staan omdat er geen program end voorbij is gekomen?

Het afbreken deed ik op het moment dat de machine aan de 4e kant wilde beginnen.
Na het rechts klikken op de regel er voor "start program here" (dat is de opdracht "draai de a-as naar het laatste vlak") dan ging ie eerst de a-as draaien terwijl die al op de goede stand stond.

Het lukte me niet om dit goed te laten starten.
Kan dat komen omdat er nog niet gebruikte code in het geheugen zat die eerst gebruikt "moest" worden?

Ik heb deze beweging ook even laten lopen, het leek er op dat ie dan na de verkeerde bewegingen wel goed verder wil, echter het werkstuk was al vernacheld, het materiaal was op en ik en de dag ook, ik ben dus maar naar huis gegaan...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Blijven regels code in geheugen bij afbreken programma?

Bericht door javanree »

Loop je hier niet gewoon aan tegen modale G codes , zoals G90 vs G91 , G53 vs G54 etc ?
Dus voor je A-as dat je machine nog in incremental staat ipv absoluut en daarom dus toch een verplaatsing?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Blijven regels code in geheugen bij afbreken programma?

Bericht door andrefc101 »

Ik neem aan dat je in LinuxCNC ook kunt zeggen op welke regel je wilt beginnen, en vervolgens stap voor stap laten lopen. Dan kan je precies zien welke regel gcode hij per keer uit voert en verwacht LinuxCNC dat je na iedere regel op start drukt.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Blijven regels code in geheugen bij afbreken programma?

Bericht door Sven »

javanree schreef:Loop je hier niet gewoon aan tegen modale G codes , zoals G90 vs G91 , G53 vs G54 etc ?
Dus voor je A-as dat je machine nog in incremental staat ipv absoluut en daarom dus toch een verplaatsing?
Nee, alles werkt zonder incrementele opdrachten, in g54.
andrefc101 schreef:Ik neem aan dat je in LinuxCNC ook kunt zeggen op welke regel je wilt beginnen, en vervolgens stap voor stap laten lopen. Dan kan je precies zien welke regel gcode hij per keer uit voert en verwacht LinuxCNC dat je na iedere regel op start drukt.
Ja, dat kan en behalve stap voor stap de regels laten lopen heb ik het zo gedaan.
Wat hier misschien wel kan spelen is dat ik subroutines gebruik, maar ik begin niet halverwege een subroutine en heb (denk ik) ook niet afgebroken in een subroutine.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Blijven regels code in geheugen bij afbreken programma?

Bericht door DaBit »

Dat 'run from line' gedoe in LinuxCNC is op z'n best aardig gammel. Gmoccapy staat het standaard ook niet toe tenzij je het expliciet aan zet.

Een kopie trekken van je G-code en de regels die je niet wil er uit halen is een veel bomvrijere methode in ieder geval.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Blijven regels code in geheugen bij afbreken programma?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef:Na het rechts klikken op de regel er voor "start program here" (dat is de opdracht "draai de a-as naar het laatste vlak") dan ging ie eerst de a-as draaien terwijl die al op de goede stand stond.
Ik kan me voorstellen, dat de machine naar de positie gaat waar die gestaan zou hebben als ie normaal met die betreffende regel was begonnen. Dus dat je eigenlijk 1 regel verder aan had moeten geven.
Een besturing is er op gebaseerd dat ie een gedefinieerde beweging uit voert, dat kan die alleen als die dat vanuit hetzelfde vertrekpunt doet.
Dus een regel opgeven die die al gedaan heeft is niet zo handig in mijn beleving.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie