raspberry pi

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

raspberry pi

Bericht door frank »

@dabit:
Op youtube zag ik een filmpje van je waarin een raspberry pi met daarop linuxcnc een stappen motortje aanstuurt. Als ik het goed begrijp genereert die STM32microcontroller de puls en richtings signalen?
Ik zou graag 9 motortjes simultaan willen aansturen. Zou dat gaan met jouw opzet?
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: raspberry pi

Bericht door DaBit »

Ja hoor, dat kan met die opzet. Stepgeneratie is softwarematig in dat filmpje, dus dat kan tot de I/O pinnen op zijn.

Met die L6470 drives die ik in de printer gebruik ook zonder STM32 trouwens.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: raspberry pi

Bericht door frank »

Dan gebruik je direct de GPIO voor de stap en richtings signalen?
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: raspberry pi

Bericht door DaBit »

Ja, dat was voor het originele doel (LinuxCNC workshop) het handigste want snel en robuust te programmeren.

Haal je overigens alsnog 25-50kHz stapfrequentie mee zonder slimmer te doen, voor de meeste toepassingen met 9 motoren is dat wel genoeg.

Microcontrollertje doet overigens dom stapgeneratie, handwieltjes inlezen, etc. Alle intelligentie ligt nog steeds in LinuxCNC. Dumb hardware, smart PC; een goed concept imho.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: raspberry pi

Bericht door Linki »

Ik zie dat er steeds meer boardjes komen met een FPGA en een microcontroller er op.

Zoals deze b.v. https://www.adafruit.com/product/1553

Zouden die hiervoor (nog beter) geschikt zijn?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: raspberry pi

Bericht door DaBit »

Ja hoor.

FPGA's zijn heel goed in simpele repeterende zaken heel snel doen. Microprocessoren zijn heel goed in minder simpele zaken doen, maar wel minder snel.
Stapjes maken, encoderpulsjes tellen, PWM maken, enzovoorts is precies waar FPGA's helemaal tot hun recht komen.

Ik gebruikte geen FPGA maar dat STM32F103 bordje vanwege de kosten. Ze zijn wat in prijs gestegen, maar nog steeds geen 2 euro. Met die DRV8825 stepperdrives idem; die kosten een euro per stuk ofzo.
Voor de workshop was dat ideaal; als de rook dan eens een keer ontsnapt dan kun je gewoon al lachend het lijk in het vierkante archief deponeren en een vers setje pakken zonder thuis uit te hoeven leggen dat er de komende maand droog brood gegeten moet worden. Die wetenschap scheelt in angst om wat verkeerd te doen.

Met zoiets zou je ook een aardig eind moeten kunnen komen overigens: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Lat ... MA8Q%3d%3d

Deze is ook leuk: http://www.terasic.com.tw/cgi-bin/page/ ... ish&No=941
Vooral omdat de MachineKit jongens zich ermee bezig hebben gehouden, en de Mesa hostmot2 FPGA-code geport hebben naar dat ding. In feite is het dus een soort van Raspberry Pi gecombineerd met 5i25.

Nadeel van die bordjes is dat ze grafisch nogal zwak zijn, dus een complete LinuxCNC GUI op die dingen gaat wat moeizamer lopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: raspberry pi

Bericht door frank »

Ik ga eerst maar eens met een Raspberry Pi boardje aan de gang. Dat levert voor mij al genoeg uitdaging op.
Laat wel weten hoe dat gaat.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: raspberry pi

Bericht door DaBit »

Je weet me te vinden als dat nodig is ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: raspberry pi

Bericht door frank »

Hoi Dabit,
Ik moet zeggen dat de overgang naar Linux voor een roestkrabber zoals ik toch wel heftig is. Ik heb het gevoel alsof ik met dikke wanten aan hele kleine knopjes zit te draaien. En in veel gevallen weet ik niet eens welk knopje ik moet pakken. Maar ja dat krijg je als je je in het begin van het jaar voorneemt om (bijna ) alle window machines uit te faseren. Ik heb nu alleen nog maar windows staan op mijn laptop.
Begin deze week plofte de laatst uitgebrachte raspberry Pi op de deurmat. Deze is weer ietsjes sneller dan zijn voorganger dus ik dacht naar aanleiding van jouw filmpje op Youtube om hier maar eens Linuxcnc op te zetten.
Het gaat eigenlijk al gelijk mis met het patchen van de kernel zoals beschreven staat op http://www.frank-durr.de/?p=203 Het is moeilijk zoeken waar dat aan ligt als de Pi niet eens meer opstart. (is de laatste pi3B+ misschien niet geheel compatible? ik weet het niet maar ik acht de kans groter dat de fout bij mij ligt.
Heb jij toevallig niet een image van PI in de wolk staan die ik gelijk kan gaan proberen? Dan ga ik het patchen wel op een regenachtige zondagmiddag uitvoeren dicht bij de kachel.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: raspberry pi

Bericht door DaBit »

Raspberry Pi 2, 3 of 3B+ zou opzich niks uit mogen maken voor die kernel; die Raspberry Foundation gebruikt de processoren op al die dingen in 32-bit mode met de ARM v7a instructieset die het op de ARM Cortex processoren vanaf de A5 of iets dergelijks doet. De extraatjes van de Cortex A53 cores van de Pi3 zoals 64-bit mode en de v8a instructieset worden niet gebruikt.
Zeg maar i386 code draaien op je Core i7; werkt ook. Hooguit dat zaken zoals Ethernet of Wifi niet werken omdat de drivers voor de nieuweling niet aanwezig zijn in de oudere kernels.

Ik kan eens kijken of ik een backupimage van de 3D printer jouw kant op kan krijgen. Dan heb je er wel weer veel onnodige ballast bij, maar je zou dan in ieder geval een werkende realtime kernel en LinuxCNC moeten hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: raspberry pi

Bericht door frank »

Mooi. Een image van jouw 3d printer kan ook geen kwaad want dan kan ik mijn delta (die nu onder eding staan) ook eens onder linuxcnc gaan proberen. Dat levert alleen maar ervaring op.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: raspberry pi

Bericht door DaBit »

Ik zal vanavond eens een backup opsnorren en online mikken. Het is in ieder geval een image van een 32GB Samsung EVO+ kaartje. Of terugzetten op een kleiner kaartje ook goed gaat weet ik zo gauw niet. Zou wel eens tegen kunnen vallen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: raspberry pi

Bericht door frank »

Ik heb morgen zo´n zelfde kaartje in huis. Dus daar kan het niet aan liggen. Vanochtend de hele exercitie gedaan op een Pi 3 model B. Die geeft in ieder geval aan dat er kernel panic is. In ieder geval een stapje verder.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: raspberry pi

Bericht door kawarider »

Eding en raspberry? Bert mompelde zoiets.
Plaats reactie