Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door Sven »

Bij het opwarmen van de spindle, op 24000 toeren is de pc vastgeslagen en gaf de melding dat ie verbinding met de pendant had verloren (usb)
Spindle gaat niet uit, ook niet bij noodstop indrukken.

Ook na opnieuw opstarten wil de spindle nog steeds niet uit, zelfs niet als ik 'm in linuxcnc aanzet en dan weer uit.

Dat is toch wel wat serieuzer dan de vorige schermutselingen die ik met verlies van usb verbinding kreeg.
De pendant en usbmuis zijn op het moederbord aangesloten.
Ik heb ook nog een usb hub met wifi stick, ook op het moederbord aangesloten. Die verliest ook vaak de verbinding.

De inverter zit via een rs485 usb converter aangesloten, daar zit vaak nog wat vertraging in.

Zijn dit soort fratsen op te lossen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door Kjelt »

Je kunt het noodstop systeem autonoom maken, dus niet via Edingcnc of de PC maar volledig standalone. Je zult dan twee SSRs er bij willen nemen een gewone AC voor de VFD en een DC SSR voor de 36V voeding vd motoren.

Maar ik zou eerst even checken of alles nu ok bedraad is en de oorzaak achterhalen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door willy wonka »

Dat is de reden dat ik terug ga naar analoog ipv usb convertor. Ik heb helaas geen seriële poort op de pc.
Ik heb 5 USB apparten op de PC. En met een hub ertussen die een eigen voeding heeft (dus apparaten vallen niet uit i.v.m. te weinig stroom).
De convertor is rechtstreeks aangesloten.
Het is iets in Linux. Wat...geen idee. Verschillende PC's geprobeerd maar resultaat altijd hetzelfde.
Soms duurde het 10 seconden voor de vfd reageerde, Soms reageerde hij direct en soms niet....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door DaBit »

Die paar keer dat ik naar de communicatie met een huanyang VFD gekeken heb zie ik aardig wat communicatiefouten langskomen. Dat zorgt voor de vertraging; het spul blijft proberen tot het een keer gelukt is. Lukt de communicatie niet of valt die weg, dan kan de motor gewoon blijven draaien.
Voor mijn Danfoss VLT5008 heb ik de driver zelf geschreven, en er zit zo'n standaard FTDI USB->RS485 convertertje tussen. Dat functioneert probleemloos en vertragingsloos. Het is dus eerder een hy_vfd module+huanyang frequentieregelaar probleem dan een Linux-probleem.

Die VLT kan ik zo instellen dat die de motor stopt als de communicatie wegvalt, wat ik ook gedaan heb. Bij HY frequentieregelaars kun je misschien een van de digitale ingangen recyclen als enable. En anders inderdaad maar als vangnet een relais ervoor dat de 230V naar de stepperdrives en VFD schakelt (heb ik ook) . Maar die moet je eigenlijk wel weer vanuit een 'chargepump' aansturen (relais-aan signaal moet dan blijven wisselen van niveau, anders valt het relais af). En realiseer je ook dat als de VFD de motor niet actief kan remmen dat-ie nog 10 minuten doordraait op de energie in de rotor.

Zal ik het M-woord nog eens zeggen? Nee, ik doe het niet. :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 28 feb 2018 11:32 En anders inderdaad maar als vangnet een relais ervoor dat de 230V naar de stepperdrives en VFD schakelt (heb ik ook) . Maar die moet je eigenlijk wel weer vanuit een 'chargepump' aansturen (relais-aan signaal moet dan blijven wisselen van niveau, anders valt het relais af). En realiseer je ook dat als de VFD de motor niet actief kan remmen dat-ie nog 10 minuten doordraait op de energie in de rotor.
Dat is wel een goed punt, heeft die VFD geen nood-brake ingang die je kunt gebruiken ?
Wat bedoel je trouwens met dat chargepump en dat het signaal moet blijven wisselen ? Bij een SSR of gewoon relais en dan AC of DC ?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 28 feb 2018 11:32 Zal ik het M-woord nog eens zeggen? Nee, ik doe het niet.
:lol:

Laat ik het zo zeggen... Ik kan me nu erg goed redden met de opties die de machine heeft.
Maar stel nou dat er weer flink uitgebreid moet worden (toolchanger bijvoorbeeld) dan ontkom ik er denk ik niet aan.

Of zou ik deze toestand sowieso niet hebben bij mesa?
DaBit schreef: 28 feb 2018 11:32 Het is dus eerder een hy_vfd module+huanyang frequentieregelaar probleem dan een Linux-probleem.
Maar, is het dan een linuxprobleem dat de usbverbindingen uitvallen en daarna dat daarmee ook de communicatie naar de vfd stopt?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 28 feb 2018 11:06 Je kunt het noodstop systeem autonoom maken, dus niet via Edingcnc of de PC maar volledig standalone. Je zult dan twee SSRs er bij willen nemen een gewone AC voor de VFD en een DC SSR voor de 36V voeding vd motoren.
Ik zeg niks, maar een noodstopcircuit MOET autonoom zijn, al zie ik er op het forum weinig van terug.
De meeste servo drives, en waarschijnlijk ook VFD hebben een enable ingang, ook reuze handig.
Maar ik zou toch zeker in het hoofdspanningscircuit een (desnoods tijdvertraagd) relais willen hebben wat vanuit het noodstopcircuit werkt.
Hoe je dan snel je spindel stopt, vind ik op de 2e plaats komen, spanningsloos is nog altijd beter dan gewoon door blijven draaien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 28 feb 2018 12:21 Wat bedoel je trouwens met dat chargepump en dat het signaal moet blijven wisselen ? Bij een SSR of gewoon relais en dan AC of DC ?
Veel breakoutbordjes hebben een 'charge pump' ingang. Daar moet je een blokgolf van ergens tussen de 1kHz en 20kHz op zetten wil het ding activeren. Die blokgolf word actief door de besturingssoftware gemaakt. Crasht de besturingssoftware, dan houd die blokgolf ook op. De uitgang blijft dan of hoog, of laag, maar in beide gevallen word aan de conditie 'moet elke XXX microseconden wisselen van niveau' niet voldaan.
Dat principe geeft een hogere mate van zekerheid dat de besturing nog gezond is en de signalen naar de motordrives integer.

Toen de Emco 8 nog met een parallel-poort kaartje draaide had ik die 'charge-pump' met een paar losse condensatoren en diodes geimplementeerd en tussen hoofd-relais en PC gezet. Na overstap op Mesa-hardware is het verdwenen want niet meer zo heel nodig. Dat Mesa-spul heeft de nodige watchdogs en andersoortige veiligheidsvoorzieningen aan boord wat de veiligheid op 'ik vind het wel genoeg' niveau bracht.
Sven schreef: 28 feb 2018 13:32 Of zou ik deze toestand sowieso niet hebben bij mesa?
Garantie tot aan de deur, ik weet alleen dat het Mesa-spul stukken robuuster in elkaar zit, op alle lagen. De softwarelaag is robuuster, de communicatie met het breakoutbord is robuuster, de aansturing van de step/dir en I/O's is robuuster, en de stekkers waar je mee aan moet sluiten zijn robuuster. Ik heb ook wel eens met het Mea-spul gedoe gehad, maar dat komt slechts sporadisch voor en mijn configuraties zijn aardig wat complexer ook. Bij jou is het dan weer een ditje, dan weer een datje, en met relatief korte tussenpozen.

Zowiezo ben je met Mesa-spul de basethread kwijt, dus minder kans dat de USB-buffers overlopen omdat de Linux-kernel van LinuxCNC geen tijd krijgt om er wat mee te doen.

Bedenk wat downtime of dit soort geintjes je bedrijf eigenlijk kosten (die frees is best een essentieel stuk gereedschap voor jouw toko), bekijk wat een Mesa-setje je kost, en trek zelf je conclusies. En als je eerlijk bent zet je ook even jouw uitermate sterke onbekend maakt onbemind neiging opzij.

(sjips, heb ik me toch weer laten verleiden)
hugo stoutjesdijk schreef: 28 feb 2018 14:17 Ik zeg niks, maar een noodstopcircuit MOET autonoom zijn, al zie ik er op het forum weinig van terug.
Je weet dat ik een andere mening heb he? :mrgreen:
Een noodstopcircuit moet de machine 'met zeer hoge mate van zekerheid' 'zo snel mogelijk' in een 'acceptabel veilige' toestand brengen. Da's mijn interpretatie overigens. Je word geacht er over na te denken hoe je dat gaat bereiken, en dan kan het er best op neerkomen dat 'autonoom' helemaal niet handig is, al is 'met zeer hoge mate van zekerheid' vrij lastig anders te realiseren (en al helemaal als je moet bewijzen dat het altijd goed gaat).

Maar heb je geen flauw idee waar te beginnen, dan is prik eraf een goede start. Weet je wel waar te beginnen, dan zit de stap 'prik eraf' waarschijnlijk ook wel ergens in het proces.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 28 feb 2018 16:35 Je weet dat ik een andere mening heb he?
Jaaa. :mrgreen:
Een noodstopcircuit moet de machine 'met zeer hoge mate van zekerheid' 'zo snel mogelijk' in een 'acceptabel veilige' toestand brengen. Da's mijn interpretatie overigens. Je word geacht er over na te denken hoe je dat gaat bereiken, en dan kan het er best op neerkomen dat 'autonoom' helemaal niet handig is, al is 'met zeer hoge mate van zekerheid' vrij lastig anders te realiseren (en al helemaal als je moet bewijzen dat het altijd goed gaat).

Maar heb je geen flauw idee waar te beginnen, dan is prik eraf een goede start. Weet je wel waar te beginnen, dan zit de stap 'prik eraf' waarschijnlijk ook wel ergens in het proces.
Dat is eigenlijk precies m'n overweging, wij hobbyisten hebben over het algemeen niet de kennis om het zo robuust te verzinnen zoals je eigenlijk zou willen, buiten de kosten gerekend.
Die Noodstop voor manuele bediening geloof ik niet zo erg in, het is makkelijk dat er ergens een grote stop knop zit, maar dat hoeft geen noodstop te zijn. Ik geloof dat ik de afgelopen 15 jaar 1 of 2x op de noodstop gedrukt heb. Maar gewoon stop had ook gemogen. Als je er niet op rekent is elke knop te laat, en anders heb ik meestal de procenten knop al op 0% staan (ja hoor daar is ie weer met z'n %)
Die noodstop komt wel, wanneer m'n meetsysteem niet doet wat de machine denk dat ie moet doen of iets dergelijks.

Dus ik denk dat het begrip noodstop misschien toch wat anders bekeken moet worden.

Buiten dat, hoe ga je dan het beste de VFD/motor zo snel mogelijk afremmen bij een noodstop?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 feb 2018 18:29 Dat is eigenlijk precies m'n overweging, wij hobbyisten hebben over het algemeen niet de kennis om het zo robuust te verzinnen zoals je eigenlijk zou willen, buiten de kosten gerekend.
Mjah, daar heb ik ook een aparte mening over: hoe robuust moet je het hebben met een paar stappenmotortjes die bij normaal bedrijf nog maar net geen stappen overslaan en een lineaire snelheid halen waar oma achter de rollator hard om moet lachen? (een niet heel slome 6000mm/min = slechts 0,36km/u). En als je ergens met je vingers tussen blijft hangen en ze worden geprakt door je lineaire as dan schrijft meneer Murphy wel voor dat je dan toch niet bij de paddenstoel kunt.

De spindel is wel een nuttig dingetje om in blinde paniek te kunnen noodstoppen als je fijne stukje HMPE uit de klem trekt en blijft hangen of je frees oranjegloeiend oplicht, maar een grote makkelijk mepbare gewone stopknop doet die truuk net zo goed zonder dat je machine z'n referenties kwijt is.
Buiten dat, hoe ga je dan het beste de VFD/motor zo snel mogelijk afremmen bij een noodstop?
Door 'gewoon' te stoppen.... De kabouter in de VFD of stepper/servodrive weet het beste hoe dat moet, dus die monddood maken door 'm spanningsloos te zetten is misschien niet het allerhandigste. Maar als je geen betrouwbaar stopsignaal kunt geven (zoals bij Sven met falende communicatie via RS485) dan is spanningsloos zetten een goed plan B.

In de praktijk genereert een afremmende motor overigens over het algemeen zoveel energie dat de kabouter daar best nog wel van kan leven, maar enige garantie daarop heb je niet, zeker niet met inductiemotoren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door Sven »

Nou, ik ben weer eens bij eusurplus gaan kijken en meteen weer naar dit draadje teruggerend.

Wat zou ik dan moeten kopen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door DaBit »

5i25 + 7i76 + kabel als je pci sloten in je pc hebt zitten.
6i25 ipv 5i25 indien PCI express.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door Sven »

Ok, 5i25 + 7i76 + kabel dus.

Maar zoals zo vaak staat de 7i76 op out of stock.
Hoe vaak wordt dat spul nog geleverd?

Op cnczone.com las ik dat dit het gevolg is van de keuze van Tormach voor linuxcnc, dat zij nu de hele productie opslokken.
Nou, dan maak je toch meeeeeer?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Computer slaat vast, spindle wil niet uit.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik kijk staat er 15 op voorraad, of kijk ik verkeerd?

16498
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie