4 assig kaartje voor linux cnc

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

4 assig kaartje voor linux cnc

Bericht door diepchess »

hi!

Ben op zoek naar kaartje die met linuxcnc kan werken en 4 assig werkt minimaal.
Zie op ebay veel kaartjes die dat claimen, maar eerste kaartje waar ik op klik stond 12V-24V en andere kaartjes staat niet bij voor welke voltages van de steppers ze wel werken.

https://www.ebay.com/itm/5-Axis-USB-DB2 ... Swr7ZW3aZm

Dit is 5 assig kaartje. Werkt dit kaartje voor linuxcnc ook als ik 2 verschillende voltages heb voor de steppers?
Namelijk nema23 op de Y en Z as en 60 volt op de X-as voor 2 nema34's die ik daar heb staan?

Ik kan ook wel 60 volt proberen te zetten op nema23 motoren - ik weet niet hoe goed of dat werkt.

De paar keer dat ik hier wat klooide met een outrunner en die 60 volt, de outrunner hield dat natuurlijk wel, maar de electronica kwam rook uit en was doorgesmolten. Op dezelfde manier heb ik ook andere electronicabordjes hier gemold die steppertjes aanstuurden door er 24 volt op te zetten.

Kan ook wel wat extra nema23's kopen voor de X as als dat simpelere oplossing is en dan 12 volt erop zetten.

Ik zie geen voltages genoemd worden en eerlijk gezegd zeggen mij de kreten niet zoveel.

Welke kaartjes zijn een aanrader met linuxcnc en 4 assig?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4 assig kaartje voor linux cnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die interface kaartjes sturen NIET je stappenmotor aan!
Ze sturen step en dir signalen naar de stepper driver. Dat zijn standaard gewoon 5 volt niveau signalen, bij de stepper driver voeden ze de led van de optocoupler.
Elke stepperdriver mag z'n eigen power voeding hebben, dus de een 24 volt en de ander 60 volt merken ze niets van. (we hebben het niet over reprap drivertjes, die je trouwens ook met 2 spannings niveaus voedt, de 5 volt en de motor power 12-24v)
Maar ik heb de indruk dat dit stukje voor jouw toch wat lastiger is dan eentje en nulletjes genereren met een stukje software code. Dus zou ik maar een goede beschrijving proberen te vinden, en die ook volgen.

O, dat kaartje kun je prima met linuxCNC aan sturen. Die step dir signaaltjes komen stuk voor stuk gewoon op de pootjes van de paralele poort, worden alleen gebufferd omdat jouw PC poort niet zo robuust is. Dat relais is gewoon een extra dingetje voor je noodstop circuit of om een freesspindel aan en uit te zetten. (afhankelijk hoe je dat pinnetje benoemd)
Ik heb trouwens wel eens een ontplofte elko op zo'n boardje gehad, maar ja chinees he. (met een nieuwe elko was alles weer in orde)

Die spanningen: het is net zo iets als een auto op benzine, met een aanhanger er achter met een dieselaggregaat, als je gaat tanken, moet je gewoon de juiste brandstof in de juiste tank gooien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 4 assig kaartje voor linux cnc

Bericht door Tolp2 »

De spanning (voltage) voor de stappenmotor heeft niks te maken met de spanning waarop je BOB werkt. Voor een stappenmotor kun je een hoge spanning kiezen, zolang je driver er maar tegen kan. Voor mijn 3D-printer wil ik voor de drie assen 30 Volt gaan gebruiken in combinatie met een DM422C om op deze manier een hoge snelheid te kunnen halen. De extruders hoeven veel minder snel te draaien en kunnen dus op een lagere voltage draaien, waarschijnlijk 12 Volt.

De BOB werkt intern op 3.3 of 5 Volt (afhankelijk van je printerpoort, maar hang me er niet aan op). Het nadeel van die 3.3 Volt is dat deze door de drivers niet als logisch hoog wordt gezien en dat er dus niks gebeurd als je de printerpoort direct op de driver zet. Met een hogere spanning op je uitgangen van je BOB heb je tegelijkertijd ook minder storingen... Echter, let wel op: als je Leadshines gaat gebruiken moet je wel extra weerstanden gebruiken, anders komt de heilige rook al heel snel uit de opto-couplers die in die drivers zitten. In dat geval heeft Benkr weer wat te repareren.

Ter vergelijking: die 3D-printer van mij gaat hoogst waarschijnlijk draaien op een Rapberry Pi (3.3 Volt) of een Arduino Duet (ook 3.3 Volt). In beide gevallen komt er dan extra hardware, zoals jouw BOB, bij kijken om de voltages naar het correcte niveau te krijgen (dat wordt 5 of 12 Volt door het hele systeem, keuze is nog niet definitief gemaakt).
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 4 assig kaartje voor linux cnc

Bericht door diepchess »

Oh dat is geweldig nieuws Hugo en Tolp2!

Hartelijk dank voor de uitleg! Bij die nema34's heb ik DQ860MA microstep drivers, dus daar kan ik er makkelijk 2 van gebruiken!

ik doe de 3d printers met ramps 1.4 overigens. In toekomst zal ik wel iemand een nieuw kaartje moeten laten ontwikkelen daar functionaliteit als je met meerdere kleuren wilt printen gewoon te weinig is van RAMPs - je moet dan door naar borden van ver boven de 100 euro - wat te veel is voor zo'n simpel apparaat als een 3d printer.

Dat is geen issue voor een cnc freesmachine natuurlijk.
Plaats reactie