Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kaasie »

Wat mij opvalt is dat Linuxcnc op dit forum het kleinste aandeel heeft, terwijl het veel en veel verder is als Mach3 en Edingcnc bij elkaar.
Waarom zijn er zo weinig mensen bezig met Linuxcnc?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kjelt »

Wil je dit misschien onderbouwen met voorbeelden en vergelijkingen, want zo is het een subjectief statement die uit de lucht komt vallen ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er rijden ook meer mensen in een VW dan in een BMW. ;-)

Misschien heeft het iets met laagdrempelig en Windows te maken ?
En voor de meeste mensen is het voldoende om uit een CAM pakketje regeltjes (waarvan ze de inhoud niet willen begrijpen) in een simpel stukje besturing gooien en een 3-assig machientje z'n beweging kunnen laten doen. En daar is verder helemaal niets mis mee als het doel bereikt is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door kawarider »

Koudwatervrees?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door kawarider »

Inderdaad Hugo. Eding doet precies wat je er van verwacht met een bijzonder prettige uitstraling en min of meer vaste indeling.
En 3 assig is genoeg. Ik heb nog geen leuke 5 asser voorbij zien komen, behoudens die poging van die fransman met mach3 plugin.
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kaasie »

Kjelt,

Linuxcnc als software applicatie an sich heeft al veel meer functies (standaard) als Mach of Eding bij elkaar. Ik ga ze niet noemen, maar op Git staan er echt heel veel.
Is trouwens Mach en Eding open source? Eding is oorspronkelijk software van Philips.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door DaBit »

Voor nerds en mensen met speciale wensen is LinuxCNC een stuk bruikbaarder dan Mach/Eding. Voor gewone mensen loopt het op enkele belangrijke punten nog best achter. Een configuratie genereren voor een standaardmachine is niet meer vervelend sinds Stepconf/PnCConf, maar als je dan zoiets simpels als een toolsetter, een XHC-HB04 pendant, een touchprobe, etcetera toe wil voegen ben je het bokje. Daar moet je nog best wat regeltjes HAL-code voor kloppen of slim kopieren, en dan is de leercurve toch opeens knap stijl.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door keesfrees »

En als Dabit het demonstreert op de cnczone dag dan lijkt het allemaal heel simpel, alhoewel :roll:
Ook hier geld : het voordeel is dat alles kan, het nadeel is dat alles kan.

Maar, mijn cnc besturing doet al jaren wa-tie moet doen, net als een printer (zou moeten doen).
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door DirkSchipper »

Laat ik dan eens mijn persoonlijke antwoord geven op de initiële vraag:
Een jaar of 3-4 geleden ben ik begonnen met mijn half open source frees.
Hartstikke leuk zo'n frees, om te bouwen, te gebruiken, om in bedrijf naar te kijken. Magisch! Echt!
Maar ... die frees is en blijft voor mij een zeer veelzijdige 'hamer', een stuk gereedschap t.b.v. mijn primaire hobby: modelvliegtuigen.

Ik heb toen ook naar LinuxCNC gekeken. Ja , veel functionaliteit die ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken.
Je moet Linux leren. Ik moet sowieso al leren omgaan met de frees, EdingCNC, een CAD-programma, Cambam, Deskproto, ....
Het houdt een keer op (naast alle kennis die nodig is om goede vliegtuigen te kunnen ontwerpen en bouwen).

Daarom toch gekozen voor EdingCNC, omdat het plug & play is voor mij. En ja, die prijs ... Nou die €300,- extra kom ik wel weer overheen. Sowieso, alsje je in een CNC-avontuur gooit van 2000 - 3000 euro, dan zijn die 300 extra ook wel te behappen. Toch? Voor mij wel, in ieder geval. ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kjelt »

Kaasie schreef: 16 okt 2018 22:18 Linuxcnc als software applicatie an sich heeft al veel meer functies (standaard) als Mach of Eding bij elkaar. Ik ga ze niet noemen, maar op Git staan er echt heel veel.
Ok, ik geloof je dat het meer functies heeft, alleen voor wie zijn die specifieke functies onmisbaar en nuttig? En als er zeer nuttige functies tussen zitten kun je ook aan Eding vragen die toe te voegen in de nabije toekomst?
Wat ik bij Eding fijn vind is dat je de software eigenlijk bij de matching hardware krijgt.
Heb je bij Linuxcnc geen IP controlled aansturingskaart meer nodig voor de drivers bv? Wel een dedicated PC om het te draaien ipv een losse applicatie op een laptop of pc waar je ook andere dingen mee kunt doen.
Werkt het met alle kaarten of heb je alleen ondersteuning voor een klein aantal kaarten, wat kosten die kaarten dan IP controlled ?
Is trouwens Mach en Eding open source? Eding is oorspronkelijk software van Philips.
Nee is niet opensource. En van Philips is het nooit geweest. Zover als ik weet heeft Bert vroeger bij Philips gewerkt en had ideeen die ze daar te ver vonden gaan en toen is hij voor zichzelf begonnen.
Als ik 10 jaar bij een bedrijf werk en daar specifieke kennis opbouw om die vervolgens te gebruiken voor mijn eigen bedrijf zonder hun octrooien te schenden of hun code te kopieren is dit niet van dat bedrijf hoor.

Maar ik hoor je wel en denk dat Linuxcnc een heel goed alternatief kan zijn. Voor velen is de frees een tool die dient te werken zonder uren te hoeven spenderen om software zaken uit te vogelen. Als Linuxcnc dat niveau heeft bereikt van installeren en gaan zullen er meer hobbieisten overstappen en komen er vanzelf meer topics.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door mjeuring »

Kaasie schreef: 16 okt 2018 21:37 Waarom zijn er zo weinig mensen bezig met Linuxcnc?
Heel eenvoudig omdat het Linux is. Als er bij windows iets mis gaat, kan ik me prima redden. Linux weet ik niets van en ik heb niet de behoefte om me nog een nieuw besturingssysteem aan te leren (na CPM, dos, windows en OS2 warp).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 17 okt 2018 09:13 Als Linuxcnc dat niveau heeft bereikt van installeren en gaan zullen er meer hobbieisten overstappen en komen er vanzelf meer topics.
Voor 90% van de mensen hier kan het haast niet simpeler dan met LinuxCNC. ISO van de site installeren, met de configurator een configuratie aanmaken, en werken. En al het standaard computerwerk is ook niet veel anders dan onder Windows.

Het probleem is meer dat als je dat 'met de configurator een setup aangemaakt' punt voor bij wil dat je ineens tegen een muur op loopt omdat je dan wel moet leren hoe het systeem werkt. En dat is haast oneindig veel mooier dan Mach of Eding, maar ook complexer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 17 okt 2018 10:17 Het probleem is meer dat als je dat 'met de configurator een setup aangemaakt' punt voor bij wil dat je ineens tegen een muur op loopt omdat je dan wel moet leren hoe het systeem werkt. En dat is haast oneindig veel mooier dan Mach of Eding, maar ook complexer.
Dan kan ik me voorstellen dat dit voor veel mensen een stap te ver is.
Je machine blijft een hobbie of werk tool die gewoon moet doen waar je hem voor gebouwd of gekocht hebt.
Als het vervolgens een hele studie van weken wordt om zaken uit te kopen zoeken dan wordt dat een hobbie op zich zelf.
Bij Eding bel je op en vraag je waarom het niet werkt (simpel gezegd dan) of meldt je een bug en wordt het snel opgelost.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door keesfrees »

wbt linux (koudwatervrees) :
linux installeren :
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=42&t=11486

het valt best mee allemaal
- verzonden met ubuntu -
Plaats reactie