Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door andrefc101 »

Een frees hoeft toch alleen maar te frezen? Maakt het nou uit met wat.... gemak dient de mens.
Ik vind het persoonlijk een uitermate bijzondere stelling zonder enig onderbouwing, ik vind zelf LinuxCNC een draak zoals het eruit ziet en makkelijker vind ik het helemaal al niet.
En wanneer je een stelling neerzet en dan vervolgens bij een vraag zegt van, "dan moet je maar daar gaan kijken.....", daar heeft niemand behoefte aan denk ik zo...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door willy wonka »

andrefc101 schreef: 17 okt 2018 15:57 Een frees hoeft toch alleen maar te frezen? Maakt het nou uit met wat.... gemak dient de mens.
Ik vind het persoonlijk een uitermate bijzondere stelling zonder enig onderbouwing, ik vind zelf LinuxCNC een draak zoals het eruit ziet en makkelijker vind ik het helemaal al niet.
En wanneer je een stelling neerzet en dan vervolgens bij een vraag zegt van, "dan moet je maar daar gaan kijken.....", daar heeft niemand behoefte aan denk ik zo...
Beetje kort door de bocht...

LinuxCNC standaard is inderdaad wel een "draak". Ben ik met je eens.
Zet er een andere GUI/interface op en dan kan Mach3/Eding er al niet aan tippen.
Maar dat is dus het probleem...voor veel mensen is dit moeilijk en/of weten niet waar ze moeten zoeken. Dat is eigenlijk het "euvel" met LinuxCNC.
Je kan er zoveel mee dat het soms abrakadabra is. En als je niet handig bent (en geen zin in hebt) in het aanpassen van configs dan raad ik je ook aan om bij Mach3/Eding te blijven.

Qua functies kan LinuxCNC zoveeeel meer.
Heb zelfs een compleet pallet systeem gezien met LinuxCNC, waarbij de werkstukken automatisch in/uit worden geladen.
C-as, aangedreven gereedschap allemaal geen probleem. Makkelijk om te configureren? Nee, maar het kan wel.
Als ik dan naar Eding kijk waarbij het al een "probleem" is om de spindel andersom te laten draaien...dan haak ik snel af :lol:

Met LinuxCNC heb ik o.a. Rigid tapping op de frees en draaibank gebruikt. Dat kan volgens mij niet met Mach3 en Eding.
Constant surface speed zit ook nog maar sinds kort in Eding. En zo zijn er nog wat zaken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kjelt »

willy wonka schreef: 17 okt 2018 16:23 Als ik dan naar Eding kijk waarbij het al een "probleem" is om de spindel andersom te laten draaien...dan haak ik snel af
Met de Pro kaarten van Eding kun je je eigen RS485 commando's versturen en met je eigen kaarten alles doen wat je wilt, alleen dat vergt inderdaad flink wat hobbieen.
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kaasie »

Zoveel reacties had ik niet verwacht op deze draad.

1. Ik zal in het kort iets uitleggen over de overstap van mij als persoon van Windows naar Linux.

Zelf ben ik opgegroeid met een Windows omgeving. De overstap naar Linux is een proces geweest wat achteraf best lang heeft geduurd als ik terug kijk.
Al met al zijn we nu 3 jaar verder. Voor een ander hoeft dat niet zo te zijn, die zou in principe binnen 1 uur installeren kunnen draaien met de juiste configuratie.
Van wat ik toen wist en van wat ik nu weet, daarvan kan ik zeggen dat er een wereld voor mij is opengegaan op software gebied, met bijna ongekende mogelijkheden.

2. Linuxcnc instellen voor een machine.
Als we kijken naar de standard Axis gebruikersinterface, daarvan kun je zeggen, deze is niet moeders mooiste. Als we kijken naar de Gmocappy gebruikersinterface kunnen we zeggen
dat het vrij moeilijk en complex is om deze te installeren op een machine. Het draaiend krijgen van deze gebruikersinterface lijkt op een doolhof. De plasma add on heb je niets aan. Deze is werkelijk
onbruikbaar. Norbert de ontwikkelaar van Gmocappy had het beter alleen bij de freestoepassing kunnen houden. Daarnaast hebben we Gscreen. Mr. Morley de ontwikkelaar hiervan zegt zelf ook dat hij geen goede
kandidaat is voor het ontwerpen van een user interface, daarintegen is hij wel expert in het schrijven van python code. C code heeft hij geen kaas van gegeten, althans zo lijkt het.

3. Beschikbare interface kaarten.
Kjelt heeft hier een hele goede vraag over gesteld in deze draad. Welke kaarten zijn er beschikbaar en wat kosten deze kaarten dan was de vraag.
De parpoort kaarten werken zeer goed met linuxcnc. Ook dubbele parpoort kaarten werken heel goed.
Mesa is volgens mij de enigste die besturingskaarten maakt voor Linux.
Eigenlijk zou daar verandering in moeten komen. Ik heb al geruime tijd het idee om een standaard fabricaat FPGA kaart te gebruiken als nieuw toepasbare linux interfact kaart.
De Mesa kaarten zijn vaak ook op FPGA basis. Xilix fpga chips gebruiken ze volgens mij.
En dan bij voorkeur een ethernet connectieve kaart. De FPGA kaart moet interne software krijgen om te praten met linux ( het woord voor interne software op hardware uploaden heet : flashen )
De Mesa flash ( software code ) is open source, dus dat kan dienen als voorbeeld, indien nodig.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door keesfrees »

willy wonka schreef: 17 okt 2018 16:23Als ik dan naar Eding kijk waarbij het al een "probleem" is om de spindel andersom te laten draaien
Mijn spindel kan via Eding cnc al jaren 2 kanten uit draaien, maar ik heb draadje met opzet losgehaald omdat het alleen maar verkeerd kan gaan.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door javanree »

Kaasie schreef: 17 okt 2018 17:08 Als we kijken naar de Gmocappy gebruikersinterface kunnen we zeggen dat het vrij moeilijk en complex is om deze te installeren op een machine. Het draaiend krijgen van deze gebruikersinterface lijkt op een doolhof. De plasma add on heb je niets aan.
Wat gmocappy voor een standaard 3-assige freesbank betreft is dat onzin. Dat is perfect beschreven op http://linuxcnc.org/docs/html/gui/gmocc ... t_gmoccapy
En daarmee heb je 75% van de 'use cases' gehad, een 4e as erbij is ook nog goed te doen. Alleen voor alles wat geen freesbank is (ik heb het zelf met een draaibank werkend, met wat pijn en moeite) is het inderdaad lastiger.
Kaasie schreef: 17 okt 2018 17:08
Eigenlijk zou daar verandering in moeten komen. Ik heb al geruime tijd het idee om een standaard fabricaat FPGA kaart te gebruiken als nieuw toepasbare linux interfact kaart.
En dan bij voorkeur een ethernet connectieve kaart. De FPGA kaart moet interne software krijgen om te praten met linux ( het woord voor interne software op hardware uploaden heet : flashen )
Waarom zou je nog iets nieuws willen ontwerpen als er MESA kaarten zijn? Ik ben sinds kort over van een goedkoop parallel breakout board naar een Mesa 7i76e kaart en tot nu toe verbaas ik me vooral over hoe simpel de aanpassingen zijn.
Mesa heeft reeds diverse kaarten met ethernet, daar ga je echt niet tegen op kunnen ontwikkelen, zeker niet gezien de zeer scherpe prijs.

Naast Mesa is er trouwens nog veel meer beschikbaar, in het (semi)prof segment, zoals ethercat achtige zaken. Maar ik vermoed dat dat voor vrijwel niemand is weggelegd.
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kaasie »

@JanvanRee,

Beckhoff Etercat is veel te duur en ook onlogisch als je kijkt dat je voor een 5 asser al bijna 1m din rail nodig hebt. :lol:

Je hoeft niet tegen Mesa op te ontwikkelen. Er zijn FPGA board's die een betere kwaliteit vertonen dan Mesa, die zo gebuikt kunnen worden voor linux na een flash.
Als je goed kijkt naar de Mesa board's is de kwaliteit best matig. Ook de wijze van connectoren opbouw op het board is rommelig. Er zijn FPGA board's op ali express welke
echt topkwaliteit zijn en ook zeer zeker minder snel kapot gaan. Mesa heeft best veel uitval vergeleken met andere fabrikanten.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door willy wonka »

keesfrees schreef: 17 okt 2018 17:17
willy wonka schreef: 17 okt 2018 16:23Als ik dan naar Eding kijk waarbij het al een "probleem" is om de spindel andersom te laten draaien
Mijn spindel kan via Eding cnc al jaren 2 kanten uit draaien, maar ik heb draadje met opzet losgehaald omdat het alleen maar verkeerd kan gaan.
Toch is het handig met rigid tapping of een slant bed draaibank. Waarbij je voor (in dit geval) draaien met de klok meedraait. En boor boren tegen de klok in moet draaien. :roll:
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kaasie »

@WIlliewonka,

In linux kun je een onbeperkt aantal spindels links of rechtsom laten draaien.
Ook kun je een onbeperkt aantal toorts hoogte regelingen toepassen.
Het is bijna onvoorstelbaar ten opzichte van andere cnc software applicaties.
Heeft eding ook adaptive speed? 0 to 1?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door willy wonka »

Kaasie schreef: 17 okt 2018 17:44 @WIlliewonka,

In linux kun je een onbeperkt aantal spindels links of rechtsom laten draaien.
Ook kun je een onbeperkt aantal toorts hoogte regelingen toepassen.
Het is bijna onvoorstelbaar ten opzichte van andere cnc software applicaties.
Heeft eding ook adaptive speed? 0 to 1?
Dat hoef je mij niet te vertellen. Heb alleen maar LinuxCNC ism mesa gebruikt op frees en draaibanken.
Van eding heb ik geen kaas gegeten. Behalve dat ik er niet mee kon, wat ik wilde.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door javanree »

Kaasie schreef: 17 okt 2018 17:34 @JanvanRee,

Beckhoff Etercat is veel te duur en ook onlogisch als je kijkt dat je voor een 5 asser al bijna 1m din rail nodig hebt. :lol:

Je hoeft niet tegen Mesa op te ontwikkelen. Er zijn FPGA board's die een betere kwaliteit vertonen dan Mesa, die zo gebuikt kunnen worden voor linux na een flash.
Als je goed kijkt naar de Mesa board's is de kwaliteit best matig. Ook de wijze van connectoren opbouw op het board is rommelig. Er zijn FPGA board's op ali express welke
echt topkwaliteit zijn en ook zeer zeker minder snel kapot gaan. Mesa heeft best veel uitval vergeleken met andere fabrikanten.
Ethercat kan voor professionelere om/nieuwbouw projecten (waar LinuxCNC ook wordt gebruikt) een prima optie zijn , mede afhankelijk van wat er al/nog aanwezig is aan bruikbare componenten. Er staan genoeg posts over op oa het LinuxCNC forum.

Ik heb maar ervaring met 1 type Mesa board, de 7i76E (mijn board is een rev B) en dat zit prima in elkaar, zowel kwalitatief als qua layout/logica. Juist vele malen beter dan de meeste Chinese breakout boards, alles goed gebufferd.
Als ik snel op Ali Express kijk zijn de FPGA boards met ethernet ed al aanwezig helemaal niet zo goedkoop, bovendien is de pinout onlogisch voor CNC en is er weinig tot geen input/output buffering. Dus zul je op z'n minst al met een soort van tussenboard moeten ontwikkelen, iets wat naar mijn mening de betrouwbaarheid nou niet ten goede komt (hoop extra connectoren, langere signaalpaden etc)
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kaasie »

@Janvanree,

Ik heb de post's gezien en de boel destijds al is uitgerekend. Het is expensive.
Beckhoff an sich is geen fijne partij om van te kopen. Ik zal is vragen morgen naar de momenteel netto prijzen en of dat dan nog steeds interesant is.

De FPGA (free programmable gate array) is een vrij programmeerbaar hardware board. Dus kun je zelf de logic aanbrengen en bufferen indien nodig. Bufferen kan op meerdere manieren.
Delta, Lenze, etc. drives kunnen zelf bufferen. Zodoende wordt alles veel makkelijker gemaakt. En ook de usb-rs-485 werkt gewoon op linux, dus je kunt echt plenty dingen doen over langere afstanden.

Het is wat Jan zegt : de board's zijn niet goedkoop.
De pin out ligt aan jezelf bij een free programmable logic board.
Bij Mesa liggen de connectoren nogwel is op het board zelf verspreid zodat je bedrading eruit ziet als een spagetti monster.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kjelt »

Misschien dat je iets anders bedoeld maar een Field Programmable Gate Array programmeer je niet zo maar eventjes. Je wilt VHDL kunnen en dan ben je toch al vrij geavanceerd bezig, ver voorbij de kennis die de meesten hier hebben.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kaasie schreef: 16 okt 2018 21:37 Wat mij opvalt is dat Linuxcnc op dit forum het kleinste aandeel heeft, terwijl het veel en veel verder is als Mach3 en Edingcnc bij elkaar.
Waarom zijn er zo weinig mensen bezig met Linuxcnc?
Mij ontgaat eerlijk gezegd toch een beetje de reden van de vraag.
Als je zelf iets wilt ontwikkelen (hardware) wat met linuxCNC werkt, houd niemand je tegen.
Was die path-pilot van tormach niet op linuxcnc basis gebouwd ?
Zoek je bevestiging dat linuxCNC 'beter' is dan andere systemen, dat is natuurlijk een vreemde vraag, dan zou een restaurant ook geen kaart nodig hebben en maar 1 gerecht serveren.
Wanneer je, zoals ik toevallig, al ruim 30 jaar tegen besturingen aan kijkt, en je pakt daar een paar goede tussen uit, dan zijn alle 'hobby' oplossingen allemaal draken van besturingen. Maar ik ga niet zeggen dat het niets is, als degene die er mee werkt er gelukkig mee is, en z'n ding kan doen, is iedereen toch gelukkig.
Er is natuurlijk een extreem verschil in ontwikkel capaciteit en visie tussen commerciële besturingen en de software oplossingen van relatie kleine ontwikkelaars, daar gaat echt nooit iets superieures uit komen.

Daarnaast gaat het m.i. fout op het moment dat mensen denken dat een besturing voor verschillende taken geschikt is. Een draaibank is geen freesbank, en ook geen plasma snijmachine. Voor de besturings techniek maakt het natuurlijk helemaal niets uit, maar de hele user interface moet compleet anders. Om die 100% optimaal te krijgen moet je met verschillende gebruikers jaren ervaring opdoen en fine tunen zodat de grootste gemene deler klopt.
En naast die software is het ook nog eens heel belangrijk dat het 'knoppen' paneel voor z'n specifieke taak toebedeeld is, dat scheelt echt bijzonder veel comfort in de bediening.

En als laatste, ik ben bang dat het merendeel van de ontwikkelaars en gebruikers geen opgeleide vakmensen zijn. Dus zit er ook nog es heel veel zgn. zelfbedachte slimheid in die voor de professionel eigenlijk heel onhandig is, maar omdat iemand dat een keer nodig had, is dat opeens noodzakelijk.

Maar: als ik zit te hobbyen, dan vind ik het wel leuk om dat met linuxCNC te doen, maar dan is je hobby: klooien met besturingen en machientjes, en geen modelvliegtuigen bouwen.
30 jaar besturingen, de exacte type nummers kan ik waarschijnlijk niet meer reproduceren maar het lijkt op:
General-Automation Mark-III, Bosch-alfa, Bosch 220??, Siemens 7, Siemens 8, Siemens 3, Siemens 800-serie's, Misubishi-Grundig Dialog 112, Grundig Dialog 1, 2, 3, 4, Dialog 11, Heidenhain 155, 355, 40??. Gildemeister EPL2 EP90
En als je denk zijn die nou zo verschillend, valt reuze mee. Maar ze hebben allemaal wel iets, zowel pluspunten als minpunten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie