Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kaasie »

Vandaag uigebreid gebeld met Beckhoff.

Was een interesant gesprek met 1 van de technische mensen aldaar.
Deze link geeft aan wat er al is getest op ethercat : http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?EtherCatDriver

De EK1100* - EtherCAT Coupler is op zich niet eens zo duur. Iets over de 120 euro.
8 digitale ingangen, was iets van 40 euro.
Dus al met al valt het wel mee.

Ik mag bij Beckhoff een proef set bestellen. Mocht het niet werken of naar je zin zijn mag je het binnen 4 weken terugsturen.
Dat is een mooi voorstel.

Afbeelding
Afbeelding
Cyclus tijd output : 360 µs
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door lordprimoz »

de ethercat modules van beckhoff zijn redelijk betaalbaar. Je kan ze ook goed tweedehands krijgen.
Zodra je iets met analoge modules of motor drivers gaat doen wordt het al snel onbetaalbaar.


Geen idee of er onder linux wat mogelijk is, maar de Twincat op windows is echt een draak....
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door boutje »

[/quote]
Los van het feit dat ik spontaan epileptisch werd van de Mach3 interface...
Rigid tapping kon niet met Mach/Eding (hoe het nu zit? geen idee).
Ik wilde een extra servo aan de spindel hangen (emco 240) met een rem zodat ik deze als c-as kon gebruiken.
Maar de Emco is verkocht, en heb momenteel niets meer op LCNC draaien.
[/quote]

Even een opmerking.

Mach3 / mach4 interface is aan te passen en er zijn tientallen verschillende interface`s te downloaden her en der op het internet.
Rigid tapping is geen enkel probleem met mach3 / mach4.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Lude »

Kaasie schreef: 18 okt 2018 22:20 Classicladder vindt ik persoonlijk best lastig te gebruiken. Ik zelf doe dat dan in een zelf geschreven hal component en laad deze real time in de hal in. Dit gaat voor mij zelf een stuk eenvoudiger en kan zodoende
ook best complexere programma's schrijven die real time werken in een C taal omgeving.
Klopt, classicladder GUI is een draak van een programma.. het voelt aan alsof de ontwikkeling daarvan ergens in de jaren 90 gestopt is. Maar ik moet zeggen dat als je het eenmaal door hebt het wel erg snel werkt.
Ik post binnenkort wel eens een filmpje.
C heb ik nog niet geprobeerd, dat ga ik binnenkort eens testen. Wel de python remapping van wat commando's (echt geniaal dat je in de MDI gewoon python kunt kloppen).

Waarom ben je met etherCat bezig? Als je het aantal IO's op telt dan is Mesa zo gek nog niet volgensmij. Ik heb zelf nog geen beter alternatief gevonden waarmee ik glaslatten en 0-10V servo drives zo makkelijk gekoppeld kreeg als met een Mesa.
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kaasie »

Voor 32 bit linuxcnc gebruikers is het momenteel geen probleem om met ethetcat te werken.

Voor 64 bit linuxcnc gebruikers is er momenteel een probleempje met de dependencies. ( de ethercat versie is momenteel alleen geconfigureerd voor i386 (32 bit systemen) de amd64 (64 bit systemen) zijn nog niet voor linuxcnc beschikbaar, helaas).
Ik zou deze moeten melden als git issue, dan wordt er waarschijnlijk iets aan gedaan.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door willy wonka »

boutje schreef: 19 okt 2018 09:57
Los van het feit dat ik spontaan epileptisch werd van de Mach3 interface...
Rigid tapping kon niet met Mach/Eding (hoe het nu zit? geen idee).
Ik wilde een extra servo aan de spindel hangen (emco 240) met een rem zodat ik deze als c-as kon gebruiken.
Maar de Emco is verkocht, en heb momenteel niets meer op LCNC draaien.
[/quote]

Even een opmerking.

Mach3 / mach4 interface is aan te passen en er zijn tientallen verschillende interface`s te downloaden her en der op het internet.
Rigid tapping is geen enkel probleem met mach3 / mach4.
[/quote]

M.b.t. interface ja klopt. Maar kon nooit een mooie vinden voor Mach3.
Wellicht in Mach4 verbeterd? Idem voor de rigid tapping?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Breaker »

willy wonka schreef: 21 okt 2018 12:09 Rigid tapping kon niet met Mach/Eding (hoe het nu zit? geen idee).
Rigid tapping (G84 en G74) wordt al een hele tijd ondersteund door EdingCNC. Ook M3/M4 kan gewoon (als dat niet kan, is rigid tapping ook niet mogelijk). Met de goedkopere kaartjes is de I/O wel wat beperkter. Dus misschien was LinuxCNC/Mesa gunstiger of waren er inderdaad andere beperkingen, maar degene die je noemde hoeven op zich geen probleem te zijn om EdingCNC te gebruiken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door willy wonka »

Breaker schreef: 21 okt 2018 12:41
willy wonka schreef: 21 okt 2018 12:09 Rigid tapping kon niet met Mach/Eding (hoe het nu zit? geen idee).
Rigid tapping (G84 en G74) wordt al een hele tijd ondersteund door EdingCNC. Ook M3/M4 kan gewoon (als dat niet kan, is rigid tapping ook niet mogelijk). Met de goedkopere kaartjes is de I/O wel wat beperkter. Dus misschien was LinuxCNC/Mesa gunstiger of waren er inderdaad andere beperkingen, maar degene die je noemde hoeven op zich geen probleem te zijn om EdingCNC te gebruiken.
Ok helder Breaker :)

Ging zich voornamelijk om een C-as en aangedreven gereedschap.
Plaats reactie